EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Колко, какви и къде са електрическите коли у нас?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Колко, какви и къде са електрическите коли у нас?

mail13:08 | 13.07.2022прегледи 2741 коментарикоментари 0


Към 1 юли 2022 г. изцяло електрическите леки автомобили у нас са 4614, сочат данните на Министерството на вътрешните работи (МВР) за водените на отчет пътни превозни средства (ППС) по вид и гориво, публикувани в Портала за отворени данни на Република България, установи проверка на БТА. Значително повече са леките автомобили – хибриди, които ползват освен електричество и конвенционално гориво – 25 467, като от тях преобладават тези във вариант бензин-електричество – 21 842.

Година по-рано общият брой на изцяло електрическите леки автомобили у нас е бил 2537, а хибридите – 16 116, сочат данните на МВР в портала за регистрираните ППС по вид и гориво през юли 2021 г. Изчисленията показват, че броят на изцяло електрическите леки автомобили се е увеличил с почти 82%, а на хибридите – с 58%.

Увеличението им в страната е в синхрон с европейската тенденция. Общо предимство от използването им е по-чист въздух в градовете, по-малко шум и намаляване на емисиите в подкрепа на общата борба с климатичните промени. В много страни стимулирането на електрическата мобилност започва с финансово подпомагане за закупуването им. У нас за физическите лица подобна мярка няма, макар от години от подобно подпомагане да се ползват централната администрация, териториалните й подразделения и общинските администрации по специална инвестиционна програма на Националния доверителен екофонд (НДЕФ). До миналата година НДЕФ подпомагаше и закупуването на хибридни автомобили, но тазгодишната схема е насочена само към изцяло електрически превозни средства като отпусканите суми са между 20 000 и 40 000 лева в зависимост от модела и големината им.

Освен общите екологични ползи, за шофьорите на електромобили у нас има редица лични предимства, сред които безплатно паркиране в синя и зелена зона, освобождаване от данък и нисък разход за зареждане, особено актуален в контекста на поскъпващите горива. Кореспондентите на БТА в страната потърсиха информация за картината у нас – има ли достатъчно зарядни станции, може ли да се ползва предимството за безплатно паркиране навсякъде и мнението на шофьорите какъв е разходът при ползването на автомобил с електрически двигател. Освен популярните призиви за финансови стимули за закупуването на електромобили и повече зарядни станции, собственици на електромобили споделиха и по-нестандартни идеи за повишаване на електрическата мобилност у нас, сред които възможност да се движат в бус лентите, зелен номер, който да ги отличава вместо стикери за безплатно паркиране инвестиране в соларни паркове за зареждане на електромобили, с което да се постигне микс на енергията или цялостно „позеленяване“ на зарядните станции.

Къде се карат електромобили?

Към 1 юни тази година в община Пловдив има регистрирани малко над 300 000 превозни средства, от които под 1 процент - 2500 са електрически или хибридни, съобщи заместник-кметът по транспорт Тодор Чонов. По думите му се очаква техният брой да се увеличава постоянно докато изцяло заменят колите с двигатели с вътрешно горене. Този вид транспорт има специфични изисквания за организацията и изграждането на достъпна и удобна инфраструктура за зареждане, отбеляза Чонов. Според него общината не би могла самостоятелно да отговори на бързонарастващите нужди на електрическата мобилност в града и "приветства частната предприемчивост".

Около 30 електромобила са регистрирани в общинското предприятие „Градска мобилност“ в Сливен, каза пред репортер на БТА Димитър Пантелеев, директор на предприятието. Според него има тенденция към увеличаване на електромобилите, като до миналата година в Сливен са били пет-шест.

Регистрираните в КАТ – Ямбол моторни превозни средства с електрически двигатели са 28, като от тях девет са електромобилите, четири товарни електрически автомобила и 15 двуколесни, обобщи за БТА данните началникът на „Пътна полиция“ главен инспектор Тодор Мишинев. По думите му е възможно в  региона да има още електромобили, регистрирани в други градове.

Само четири електромобила са регистрирани в Шуменска област през 2020 г., а през следващата година – още десет. Към 7 юли 2022 година регистрираните електромобили в областта са 32, съобщиха за БТА от пресцентъра на Областната дирекция на МВР. По улиците на Шумен е изключителна рядкост да се види електромобил за разлика от хибридните автомобили, които са значително повече. Собственици на подобни автомобили коментираха пред репортер на БТА, че също предпочитат да шофират на ток, основно в рамките на града, и биха си закупили електромобили след изграждането на достатъчно на брой зарядни станции в страната. Коментираха, че такива би трябвало да има и на всички бензиностанции, тъй като зареждането с ток също се заплаща.

Справка на БТА в портала за отворени данни показа, че в сектор „Пътна полиция“ в Русе са регистрирани 26 електромобила, като от тях 15 са нови, а 11 – употребявани. Единайсет са регистрираните електромобили в Кюстендилска област, показа справка в КАТ. Електромобилите във Варна са близо 180, повечето от тях са нови като хибридните коли са почти двойно повече - около 270.

Само четири електрически автомобила са регистрирани в КАТ в Монтана, всички регистрации са от началото на тази година, съобщи началникът на службата Елвис Иванов. Не се води статистика за регистрираните хибридни автомобили, но има такива, уточни той.

В област Хасково 31 са регистрираните изцяло електрически автомобили. Броят на хибридите е почти двойно повече – 61. В община Хасково регистрираните до края на миналата година електроавтомобили бяха осем, а тази година в общинската данъчна служба са вписани още девет, което очертава една сериозна тенденция, казаха от пресцентъра на общината.

В Разградска област има около 100 хибрида и заводски произведени електромобили, каза за БТА Румен Иванов, управител на фирма от Исперих, която от 2013 година се занимава основно с преоборудване на стандартни коли в електромобили. Като ползвател на такова превозно средство и човек, ангажиран с дейността Иванов е убеден, че електрическите коли са само от полза за хората, нямат недостатъци, а само предимства.

На територията на Областната дирекция (ОД) на МВР Стара Загора регистрираните електромобили и хибриди са 688. Най- много са регистрираните в сектор „Пътна полиция“ Стара Загора – 461, съобщиха за БТА от пресцентъра на ОД на МВР. 

В област Търговище около 30 са регистрираните електромобили и хибриди, както и електрически мотоциклети, съобщиха от сектор „Пътна полиция“ на КАТ за БТА. По данни на администрацията в „Местни данъци и такси“ към Община Търговище има регистрирани седем автомобила, от които четири са придобити през 2022 г. 

В област Враца от близо 3000 моторни превозни средства, регистрирани от началото на тази година, единствените с електрически двигател са 13-те електробуси за градския транспорт в областния център. Няма регистрирани и хибриди. Малкото електрически и хибридни автомобили, които се движат по пътищата на областта, са взети на лизинг, като по правило тези сделки се извършват в представителствата в столицата. Затова и автомобилите са със софийска регистрация.

В Кърджалийско има четири електрически автомобила, един от които в Джебел и близо 70 хибридни, сочи справка в Портала за отворени данни, направена за БТА от отдели „Местни данъци и такси“ към общинските администрации в областта. Има и една общинска администрация – Момчилград, която е направила постъпления за закупуване на електрически автомобил чрез НДЕФ, обясниха за БТА от там. В общината все още няма изградена станция за зареждане на въпросните автомобили, но при закупуването на такъв ще се придвижи и въпросът с изграждането на зареждаща станция.

Нараства броят на електрическите автомобили във Велико Търново. Проучване на БТА показа, че собственици на фирми, свързани с охранителна дейност, разносни и ремонтни дейности предпочитат подобна инвестиция. Хората проявяват интерес към електрическите автомобили, защото поне засега цената на застраховката „Гражданска отговорност“ за тях е колкото на малолитражните автомобили, независимо от мощността, коментира за БТА застрахователят Илиян Яков.

Електромобилите в област Смолян все още са единични бройки, около десетина автомобила, посочи Стоян Бочуков, представител на фирма, която е монтирала единствените за областта бързи зарядни станции. Инсталирането на бързозарядни станции всъщност е насочено към обслужване на туристи и транзитно преминаващи през региона собственици на електрически автомобили, допълни бизнесменът. Сред собствениците на електрически автомобили в областта е и Община Смолян. 

Регистрираните електрически автомобили в сектор „Пътна полиция“ към Областната дирекция на МВР в Благоевград са 25, сочи статистика от Портала за отворени данни. Регистрираните хибридни автомобили в областта са близо три пъти повече – 71. През последните 7-8 години се увеличава интересът към хибридни автомобили за разлика от 2006 г., когато навлязоха на българския пазар, каза за БТА Васил Новоселски, управител на комплекс „Монца“ край Благоевград, който е официален представител на автомобилите от японска и френска марка. В последните години обаче мненията и настройката на хората коренно се промениха и в момента всеки търси хибридна система, отбеляза той. Според него в момента леко колебание има при електрическите автомобили, тъй като на този етап са изключително скъпи. 

Паркират ли навсякъде безплатно?

На територията на Столична община от предимството могат да се ползват собствениците на изцяло електрическите превозни средства, електрически превозни средства с горивна клетка  и двуколесни пътни превозни средства.

Във Варна собственците на електромобили имат привилегията да паркират без да плащат в синята зона.

Безплатно паркиране в цялата синя и зелена зона за електромобили е въведено в община Бургас. Могат да го ползват всички собственици, чиито автомобили са с изцяло електрическо захранване и нямат двигател с вътрешно горене, което изключва хибридите. Те трябва да подадат заявление в община Бургас и срещу талон и лична карта получават стикер за безплатно паркиране, обясни за БТА Андрей Румчев, директор на общинско предприятие "Транспорт".

Възможността за неограничено безплатно паркиране е под въпрос в Пловдив. Според публикуван проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за организацията на движението и паркирането на територията на община Пловдив се предвижда ограничаване на безплатното паркиране на изцяло електрическите автомобили в синя и зелена зона, както и в зоната на "Спортен комплекс отдих и култура" - до три часа. Досега собствениците на електрически коли паркираха напълно безплатно и без ограничения.

В нито една от 11-те общини в Монтанско няма отстъпки за паркиране в сини зони на електромобили, няма и други преференции, установи проверка на БТА.

"Все още работим със старата наредба за организация на движението на територията на общината, където не са заложени облекчения за ползвателите на електромобили в Кюстендилска община. Предстои обаче наредбата скоро да бъде актуализирана", казаха от общинската администрация в Кюстендил.

В Русе собствениците на електромобили паркират безплатно в платените зони и са освободени от данък върху превозното средство.

Електромобилите паркират безплатно в Дупница, след като местният Общински съвет през май прие предложението за допълнение на Наредбата за организация на движението, направено от кмета на града Методи Чимев. Предвиденото освобождаване от такса за паркиране важи за синята зона в Дупница и за общинските платени паркинги. За целта общинското предприятие "Паркинги и гаражи" издава специален стикер на стойност 10 лева, който се поставя на предното стъкло на автомобила. Досега обаче не е издаден нито един такъв стикер, показа справка в общинското предприятие.

За да стимулира повече хора да си закупят електромобили Община Стара Загора е освободила от заплащане на годишен данък собствениците на електромобили, съобщи за БТА Иван Иванов, началник отдел „Местни данъци и такси“. Срещу заявление в рамките на до 10 дни притежателят на електромобил получава специална карта за безплатно паркиране, посочи секретарят на община Стара Загора Делян Иванов. Отстъпките не са валидни за собствениците на хибриден автомобил.

На територията на община Търговище действа наредба, според която собствениците на електромобили и хибриди паркират безплатно на обществени паркинги, съобщиха за БТА от пресцентъра на кмета Дарин Димитров. „Зелените“ коли ползват безплатно синята зона в Хасково.

Собствениците на електромобили са освободени от заплащане на такса в синята зона в Сливен, каза за БТА Димитър Пантелеев, директор на общинското предприятие „Градска мобилност“ в Сливен. За да се ползва привилегията, е необходима регистрация в системата, като автомобилите трябва да са с нулеви вредни емисии, тоест чист електромобил. След подаване на заявление, се прави проверка и тогава колата се вписва в системата, поясни той. По думите му голямо улеснение за собствениците на такива коли ще бъде създаването на единна национална система, където да се регистрират и да имат възможност да паркират в различните градове, без да бъдат таксувани. В момента за това е необходимо да се подава заявление във всяка една община.

Община Ямбол вече е освободила от данъци и такси паркирането на електромобили в синята зона в града. Издадени са 17 „зелени талона“ за свободно паркиране на собственици на електрически автомобили, каза за БТА директорът на Общинското предприятие „Платени зони за паркиране и общински пазари“ Евгени Пенев. По думите му собствениците на електрически возила в Ямбол са предимно хора, занимаващи се с ремонт или продажба на автомобили.

Електромобилите са освободени от данъци и такси, една от привилегиите е, че не заплащат и при паркиране в единствената в региона зона за почасово паркиране – „Синя зона“-Кърджали, потвърдиха за БТА от общинското предприятие „Паркинги, гаражи и зони за паркиране“.

Има ли достатъчно зарядни станции? 

Липсата на достатъчно станции за захранване на електромобили е основен проблем, коментира за БТА Румен Иванов, собственик на електрически автомобил от Разград. По думите му процедурата за изграждането им е тромава, а това затруднява и не насърчава хората да си купуват електромобили. В Разград работят две зарядни станции - едната е на паркинга до Археологическия резерват "Абритус" и е удобна за използване и от преминаващите туристи от съседна Румъния и други държави. Втората станция е на паркинга до Средношколското общежитие, обясни за БТА зам.-кметът Мирослав Грънчаров. Той отбеляза, че според данни на фирмата, монтирала станциите, те не са много използвани. Завишаване на потреблението на станцията в центъра на Разград се забелязва основно в дните, когато има мачове на Лудогорец, което говори, че се използват основно от шофьори от други градове, обясни Грънчаров. 

В Исперих има само едно място за зареждане на електрически автомобили.

Във Велико Търново общински зарядни станции няма. Намеренията на общината са да постави такива на два новоизграждащи се буферни паркинга в двата края на града и на точка в централната част, но това ще стане на базата на броя на електрическите автомобили, които се ползват в града, съобщиха от пресцентъра на общината. Мариян Тюфекчиев, собственик на ресторанти, от месец е закупил два електрически автомобила за разносната дейност, която упражнява. По думите му процедурата с изваждането на талон от общината, удостоверяващ електрическия двигател, който дава възможност за безплатен престой на т.нар. синя зона до два часа е малко тромава, но и според него, по-голям проблем е липсата на зарядни станции. Засега той ползва зарядните устройства, които позволяват зареждане на автомобилите в домашни условия и се надява цената на електроенергията да не се увеличава. По инициатива на НСОРБ и Електроенергийния системен оператор (ЕСО) през февруари беше подписан меморандум за разширяване на зарядните станции за електрически автомобили и плъгин-хибриди в общините. Според председателят на УС на НСОРБ и кмет на Велико Търново Даниел Панов, чрез използването на преносната мрежа и елементите на техническата инфраструктура на ЕСО ще бъде възможно локации за зареждане да бъдат обособени във всяка една точка в страната.

В областния град Монтана все още няма зарядни станции за електрически автомобили. В региона има изградени две зарядни станции, като и двете са в курортния град Вършец – едната в хотел, а другата в завод.

В Ямболска област към момента има изградени само три зарядни станции за електромобили – в два автосервиза в Ямбол и Елхово, и на бензиностанция на автомагистрала „Тракия“. В региона обаче вече има заявен инвеститорски интерес за изграждане на мрежа от зарядни станции, съобщи за БТА областният управител на Ямбол Васил Александров. Предвидено е първото зарядно устройство от мрежата да бъде монтирано в непосредствена близост до сградата на областната управа. „Считаме, че чрез създаването на по-лесен достъп до зарядни станции за електромобили, ще успеем да повишим интереса към тяхното използване“, коментира областният управител.

От кметството в Русе съобщиха за БТА, че в града има само една действаща зарядна станция-паркомат, собственост на общината. Предстои изграждането на още шест, като от местната управа нямат информация за броя на частните зарядни станции в града. Русенска фирма произвежда и изгражда безплатни зарядни станции за електрически автомобили, съобщи за БТА Свилен Максимов, собственик на телекомуникационна компания, разработила проекта и създала за целта мобилно приложение GigaCharger. Наша работа е да уредим отношенията с етажната собственост, от където ще вземем ток, както и да инсталираме безплатно зарядната станция, ако всички са съгласни, може да стане за 3-4 дни, обясни Максимов. Фирмата се е насочила към изграждане на бавни зарядни станции като до момента има изградени около 50 в страната и 7-8 в Русе. По думите му минималната надценка между 5 и 10 процента върху цената на електрическата енергия, е печалбата за компанията. Според него зареждането при бързите зарядни станции е скъпо. „Бавното зареждане, което е около осем часа, е равно на изгодно зареждане. Тогава клиентът може да постигне минимална цена за изминат километър. То излиза двойно, та дори и тройно по-евтино, отколкото зареждане на бърза зарядна станция. Отделно, при бързото зареждане се скъсява и животът на батерията", обясни Максимов.

Монтирането на бързи станции  е важна инвестиция и за развитието на туризма, защото един турист с електромобил ще избере дестинацията и по възможността да открие станция за бързо зареждане, е мнението на Стоян Бочуков, представител на фирма, която е монтирала единствените в област Смолян бързи зарядни станции. Фирмата е монтирала бързозарядни станции в Смолян и Пампорово, като междувременно се водят разговори за изграждане в общините Девин, Рудозем и Златоград. Според него проблем при планирането на нови станции е тромавата и бавна административна процедура, която трябва да се извърви до издаването на документите за бъдещата станция. Необходимо е да се съкратят тези административни процедури, смята Бочуков.

На територията на община Търговище към момента има една станция за зареждане на този тип коли, ситуирана в местна бензиностанция. Цената на услугата е 0,90 лева за киловатчас. По думите на служител, обслужващ станцията, ползватели са няколко редовни клиенти от града. Новите лица са по-рядко и това са предимно шофьори на автомобили, преминаващи край Търговище по главния път София-Варна.

Обществените зарядни станции в Хасково са три, като последната пусната в експлоатация в хотел в лесопарка „Кенана“ е с мощност 60 киловата и може да зареди напълно батерията за около половин час. „Инсталацията е напълно автоматизирана – шофьорът задава количеството електричество, което иска да зареди, а таксуването става чрез мобилно приложение на телефона, което отчислява сумата от въведената банкова сметка“, поясни собственикът Стойчо Ганашев.

В област Враца ползвателите на електрически или хибридни автомобили могат да ги заредят в общо четири зарядни станции. Три от тях се намират във Враца, а четвъртата е в Козлодуй. Три са станциите за зареждане в Дупница. Зарядната станция има и в Кюстендил, тя се намира на безплатния общински паркинг зад театъра. 

По думите на Андрей Румчев, директор на общинско предприятие "Транспорт" в Бургас на територията на града има 27 зарядни станции за електрически превозни средства. "Част от тях са по проект на общината, други са поставени от автомобилни дилъри, имаме и такива изцяло финансирани от общинския бюджет. Анализите показват, че има нужда от надграждане на мрежата. В момента изготвяме карта с точки за поставяне на нови такива устройства. Идеята е да обхванем целия периметър на община Бургас с всичките му съставни селища, имайки предвид и че няколко от кварталите на Бургас са разположени близко до морето и са посещавани от много туристи. Община Бургас е отворена за партньорство, има интерес от няколко компании и всеки производител и оператор на такъв тип станции може да заповяда, ако има инвестиционно намерение", коментира Румчев.  

Във Варна за публично ползване са предоставени 22 двойни зарядни станции, разположени на територията на синята зона в центъра на града. По думите на Младен Иванов, директор на общинското предприятие "Паркинги и синя зона" засега не се предвижда да се правят нови, а зареждането на колите е безплатно.

В Пловдив, според данни на сайта https://vsichkotok.bg, посочен от общината като достоверен, има общо 36 зарядни станции. От тях 10 са за бързо зареждане. Всички станции са частни - на бензиностанции, хотели, търговски центрове и вериги, и фирми. Дружеството EVN притежава три от зарядните станции в града. Всяка позволява да се зареждат два електромобила едновременно, с мощност до 22 kW АС. Зареждането става през мобилното приложение EVN2GO. Oт 1 февруари тази година цената на услугата е 0,99 лв/kWh с ДДС като преди това беше безплатно. 

Собствениците на електромобили в Стара Загора имат възможност да зареждат возилата си на няколко изградени станции като две от тях се намират на паркингите на верига магазини, където зареждането е безплатно. В централната градска част също има изградени зарядни станции като за удобство на клиентите има зарядни станции на хотели и ресторанти в града. Към момента в Шумен има само една станция за зареждане с ток, установи репортерска проверка на БТА.

Четири зарядни станции за електромобили, създадени по проект на общината, са активни в Сливен от началото на март. Те са разположени по булевард „Хаджи Димитър“. Създадено е мобилно приложение с инструкции за ползване, цената на киловатчас електроенергия се отбелязва на дисплея на зарядните станции.

Станции за зареждане на електрически автомобили няма във всяка община в региона на Кърджали, но са налични по маршрута на автомобилния поток към граничния пункт с Гърция – ГКПП „Маказа“. Според сайтове с карти на мрежата от станции за зареждане на електромобили в България, сред които и https://vsichkotok.bg/, в област Кърджали има четири такива, две от които в града и две в пограничната община Кирково, позиционирани отново в непосредствена близост до основния път, част от трансграничен коридор номер 9. Само преди дни е дадено разрешение за изграждане на трета станция в центъра на Кирково, каза за БТА кметът на общината Шинаси Сюлейман. Проверка на място установи, че станции са изградени на почти всички бензиностанции в град Кърджали по трасето към Маказа. От веригите споделят, че те не се ползват често, а зарежданите коли са предимно с български номера.

Колко е разходът - мнението на шофьорите?

За мен зареждането е напълно безплатно, тъй като имам фотоволтаици в имота си, сподели собственикът на електрическа „Тесла“, стоматологът Николай Колев от Хасково. Много съм доволен откакто имам автомобила, не искам да чуя за никакъв друг конвенционален на бензин или дизел, каза Колев.

Четири са електрическите таксита в Хасково  – три са хибриди, а едно е изцяло електрическо. По думите на шофьор зареждането с ток съответства ценово на разход от 4 на сто бензин.

Вече пета година Иван Иванов от Разград не кара кола с нормален двигател, а електромобили. Пенсионираният „автоманиак“, както сам се определя, е собственик на четири такива коли, купени от любопитство и заради икономичната поддръжка. Смята, че в региона няма достатъчно зарядни колонки, но не е засегнат, защото притежава зарядно устройство в дома си. По думите му зареждането вкъщи е много по-икономично, като на нощна енергия разхода за 100 км е 2 лева, а при нормални цени на дневна енергия - 4 лева. За Иванов е по-важно да има изградени станции на повече места в страната, за да си позволи по-дълги преходи и да е спокоен, че ще се придвижи безпроблемно от единия до другия край на България.

Манол Пейков, собственик на голямо издателство в Пловдив, шофира електромобил от девет месеца. Купува го защото е привърженик на екологичните решения, има собствена зарядна станция на паркинга на офиса си, откъдето получава 85 на сто от заряда за автомобила си, разказа той за БТА. Според него по-добър е вариантът за зареждане в дома, защото цените на битовата електроенергия са по-ниски. По думите му ако един дизелов автомобил харчи между 25 и 45 лева за 100 километра, неговият автомобил, при зареждане на личната му станция, изразходва 5 лева на 100 километра, а на частни станции - между 10-12 лева.

Зареждането на станции е близо пет пъти по-скъпо от това да си заредиш автомобила у дома, каза за БТА Исак Диамандов, собственик на електрически автомобил в Кърджали. Причината е разликата в цената на тока за бита и промишления, както и надценката за печалба на собствениците на такива станции. „На станция цената е около лев на киловат, докато у дома тя е между 0,15 лв. – нощна и 0,25 лв. - дневна електроенергия на киловат“, обясни Диамандов. Неговият автомобил е с характеристика за изминаване с един заряд на батерията на минимум 250 км извънградско и 300 км в града. И изчислява, че ако зарежда на нощна тарифа колата му изминава 100 км с разход между 1,50 лв. и 2,00 лв. 

"Една от привилегиите е ниският разход, второ - освободен съм от плащане на годишен местен данък", каза за БТА Цветан Макавеев, собственик на електрически автомобил от Бургас. Неудобството е, че от Бургас до София не мога да стигна с един заряд, обикновено е достатъчен колата да измине около 300 километра, а по магистралата няма изградени достатъчно зарядни устройства. Оказва се, че най-трудното е захранването", добави той. 

„Батерията помага за намаляване разхода на гориво, по-старите батерии по-малко, а по-новите повече“, сподели Ивайло Христов от Монтана  – собственик на автомобил тип хибрид, който се движи електричество и бензин. Той уточни, че неговата кола е на 18 години, батерията е стара и се зарежда при движение по инерция и при спирането на автомобила. Разходът на бензин е от 4,6 до 5,5 литра на 100 километра, макар че по документите на колата трябва да е от 3,5 до 5,0 литра. Христов коментира, че хибридите с по-нови батерии имат по-нисък разход, понеже по-новите батерии издържат повече. Той би си купил и по-нова кола тип хибрид, но го спира цената. 

Собственик на електромобил от Търговище, който го използва вече четири години, сподели за БТА, че е доволен от колата. Зареждането на неговата изисква четири часа при условие, че е напълно изтощена. С едно зареждане автомобил от неговия клас изминава 200 км.

Водачите на електромобили и хибриди се приучават към икономичен стил на шофиране, сподели пред БТА Коста Фотев, собственик на хибрид в Сливен. Според него сред плюсовете от шофирането му е, че в града дава над 40 процента икономия на гориво. „Самата кола ти показва кога харчи повече и шофьорът се научава да ползва по-често електричество, защото така е по-изгодно, каза той. Във варианта plug-in колата може да се зарежда и с електричество, и през двигателя, минава средно 60 км само на ток като има възможност да достигне скорост от 140 км. Като недостатък на чистите електромобили той посочи по-малкият капацитет при по-дълги разстояния. „Бих си закупил чист електромобил, ако има по-сериозни поощрения. В другите държави има между 6 и 10 хиляди евро отстъпка при покупка на такъв автомобил и в такъв случай има смисъл, особено ако е с по-дълъг пробег“, каза той.

Ползите от електромобила са големи - ниски разходи за поддръжка и гориво, коментира за БТА собственикът на такава кола Свилен Максимов от Русе. "Накладки почти не се сменят, няма ремъци – например ангренажен, както и масло", обясни той. По думите му в зависимост от модела електромобил и начина на шофиране разходът на електроенергия е от 15 до 30-40 киловатчаса на 100 километра. "С едно зареждане с моя електромобил мога да измина между 300 и 400 километра, като това зависи от начина на шофиране", обясни той.

Ползите са огромни, коментира за БТА и Пламен Радев - управител и съсобственик на таксиметрова фирма в Русе, която използва само хибридни автомобили за превоз на пътници. "Икономиите също са налице, но първоначалната инвестиция е в пъти по-голяма. Нашата компания оперира с 60 хибридни автомобила. Една инвестиция в такава кола е около три пъти по-висока от автомобил с двигател с вътрешно горене", обясни той. „Около 50 процента е икономията от гориво при хибридните коли", обясни Радев. Той коментира още, че за съжаление в България хибридните автомобили не се ползват с никакви преференции, а според него отделяните вредни емисии са два пъти по-малко от тези при нормалните автомобили.

Борис Попов, управител на една от големите охранителни фирми във Велико Търново, разказа за БТА, че е инвестирал в три електромобила преди три години и резултатът е добър за бизнеса му. Никога повече не бих си купил автомобил с бензинов или дизелов двигател, бъдещето е в електрическите автомобили, посочи той и допълни, че вече се произвеждат батерии с по-висока плътност, които ще позволят да бъдат преминати около 600-700 километра след едно зареждане със същите киловати и обем, който заемат и сега в автомобилите. Технологиите напредват изключително бързо, интересът към този вид транспорт нараства, затова и държавата трябва да е готова да отговори на интереса, поощрявайки и мотивирайки хората да се ориентират в тази посока, посочи той. По думите му освен липсата на данък, като поощрение за този екологичен транспорт, е нужно да бъдат изградени повече зарядни станции, дотирани от общините.

Екологичността на хибридните автомобили е основен мотив и на един от 70-те собственици на тези возила в област Благоевград Янислава Вангелова. Отделно автомобилът е безшумен, разходите, свързани със зареждане на гориво са намалели поне три пъти, което води до икономии, коментира пред репортер на БТА Вангелова. Първоначално семейството й решава да закупи електрически автомобил, но в онзи момент ги спира ограничената възможност да зареждат, поради ограничения брой зарядни станции, допълни тя.  

Европейските перспективи

Вярвам в прогреса и в това, че в бъдеще голяма част от автомобилите ще бъдат електрически, но това не трябва да се налага насила, каза за БТА евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП), който е член на Комисията по транспорт в Европейския парламент (ЕП). Той добави, че е гласувал против пълната забрана на производството на двигатели с вътрешно горене от 2035 г., която смята за преждевременна и ненужна. „Вярвам, че значителна част от мобилността в бъдеще ще принадлежи на електрическите автомобили. Наред с това обаче аз вярвам в пазара и знам, че тогава когато електрическите автомобили станат по-добри от тези с бензин и дизел, хората сами ще започнат да ги купуват“, коментира евродепутатът. Според него, когато една технология, която още не е развита достатъчно, бъде наложена насила, то „създаваме предпоставки тя да стане непосилно скъпа, особено за страни като България, а и недостъпна, не само заради цената“.

Новаков отбеляза, че трябва да бъде изградена инфраструктура за зареждане на електромобилите и цените да са поносими за всички клиенти, включително и за тези от Източна Европа. Освен това трябва да имаме решение какво ще правим с батериите, които след 10-12 години ще трябва да се рециклират. „Има региони, в които в скоро време няма да има изградени зарядни станции – там единственият начин за хората е да се придвижват с автомобил на бензин или дизел. Това означава да обречем цели селски региони на липса на какъвто и да е транспорт“, смята Новаков. Евродепутатът добави, че забраната за производство на двигатели с вътрешно горене ще доведе и до закриване на работни места, включително и в България, където има заводи, в които се изработват компоненти за такива двигатели.

Друг проблем, който отбеляза Новаков е производството на ток, който ще бъде нужен за зареждането на електромобилите, ако приемем, че всички вече ще бъдат такива. „Ако ще обърнем един цял сектор като транспортния към електричество, първо трябва да създадем условия, за да го захраним“, каза евродепутатът. Той обърна внимание и на друг акцент от темата за електромобилите – суровините за батериите, които се добиват предимно в Азия или Африка. „Те се транспортират от кораби, които отделят вредни емисии, до фабриките, където се произвеждат. След това със същите тези кораби се закарват на пазара готовите електрически автомобили, където да се продадат. Животът на батериите им е 10-12 години и след това няма ясна процедура как те ще се съхраняват и рециклират“, коментира Новаков като подчерта, че „въпросите, на които трябва да се отговаря, са много повече от отговорите, които имаме в момента“.

„За да поощри преминаването към електромобили, ЕК ще изисква 27-те страни членки да увеличат капацитета за зареждането им.  Това е една много амбициозна цел и сериозно предизвикателство,“ коментира пред БТА председателят на Българска петролна и газова асоциация Живодар Терзиев.

За да се стимулира масовото въвеждане на електрически превозни средства, Регламент за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива ще изисква от държавите членки да гарантират, че станции за електрическо зареждане на леки и товарни автомобили са инсталирани на всеки 60 км по основните пътища до 2025 г. Живодар Терзиев изрази пред БТА съмнения, че това е постижимо в определените кратки срокове, както и опасения, че петролният бизнес няма да е основният играч на пазара на електрическа енергия за транспорта. 

За да предлага една бензиностанция зареждане на електромобили са необходими договор с електроразпределително дружество и зарядна станция, която трябва да купува с ден напред ток и да плаща глоба, ако има различно количество за деня. Други сериозни проблеми са липсата на изградена инфраструктура и цената на тока, която се променя. Напълно възможно е да бъде определен и акциз, прогнозира Живодар Терзиев.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg