АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
КЗК: Туристическите услуги без проблеми



Комисията за защита на конкуренцията прие секторен анализ на конкурентната среда в сектор Туризъм. Анализът изследва пазара на предлагане на хотелиерски услуги от различните категории хотели за периода 2006–2010г. по видове туризъм: морски, спа, планински/ски, бизнес/културно-етнографски-исторически.
В процеса на проучване бяха разгледани характеристиките на пазара, търсенето и предлагането на хотелиерските услуги, динамиката на цените и пазарните дялове на хотелите в съответните общини, сегментирани по категории и видове туризъм, договорните отношения между хотелиери и туроператори; ролята на браншовите организации в сектора и др.
С оглед на особеностите на пазара и предоставената информация от анкетираните страни, Комисията установи силната ценова еластичност на хотелиерския продукт и същественото значение на туроператорската дейност по отношение на реализацията му при някои видове туризъм.
Отчетената динамика на цените отразява промените в икономическа обстановка, която паралелно с изградения леглови капацитет и съответното свръхпредлагане представляват едни от основните предизвикателства за сектора.
В хода на анализа, бяха разгледани някои договорни клаузи между туроператори и хотелиери, които биха могли да породят негативен ефект върху конкуренцията, но с оглед събраните по производството доказателства като цяло в сектора към този момент не се открояват характеристики или обстоятелства, които биха били предпоставка за възникването на антиконкурентно поведение. Комисията обръща внимание, че някои разгледани практики, свързани с ролята на браншовите национални и регионални сдружения в определянето на ценовата политика в сектора, биха могли да надхвърлят стандарта за приемливо и полезно сътрудничество, според разпоредбите на ЗЗК.
За настоящия анализ Комисията използва информация, предоставена от анкетираните хотелиери и общини; Министерство на икономиката, енергетика и туризма; Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА); Българска туристическа камара; Съюз на собствениците – Слънчев бряг; СНЦ «Тур клуб Ремарк»; Сдружение на хотелиери, ресторантьори и търговци – Чепеларе; Българска Асоциация за алтернативен туризъм и Българска Асоциация на туристическите агенции.
Tweet |
|