EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Какво показа проверката на летище София?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво показа проверката на летище София?

mail13:22 | 10.07.2011прегледи 938 коментарикоментари 0


Както е известно по нареждана на транспортния министър на 5 юли тази година започна проверка на летище София, заради искане на евродепутат Антония Първанова да бъде отнет лиценза на летището поради извършвани кражби от пътническите багажи. Комисията приключи своята работа на 8 юли 2011 г., съобщава транспортното министерство.  "Летище София" ЕАД притежава лиценз за наземен оператор за дейността "Обработка на багажи" № 1-3, издаден на 28 септември 2007 г. Лицензът подлежи на годишна заверка от ГД ГВА след инспекторска проверка. Правят се две планови инспекции през шест месеца и текущи месечни проверки по дейността на наземните оператори и състоянието на самолетообслужващата техника.
Кой обработва багажите?
Обработката на багажите от наземния оператор се осъществява от отдел "Перонно обслужване", състоящ се общо от 250 души персонал с дългогодишен опит. При назначаването на всеки работник се прави проучване на две нива за допуск на перона за работа. Дейността се изпълнява от 135 товаро-разтоварачи на двусменен 24 часов режим на работа, разпределени в четири смени. През месец април е извършена атестация на персонала в отдела. При обслужването на въздухоплавателни средства всяка група отбелязва в специална бланка кои самолети обслужва и има винаги информация за състава, обслужвал даден полет, което дава възможност за контрол при констатиране на пропуски в обслужването. За отбелязване е, че в последните няколко месеца в ръководството на отдел "Перонно обслужване" са извършвани чести промени, което оказва влияние по отношение познаване на обслужващия състав и стила и методите на ръководство. Физически обслужващите екипи на перона обработват в денонощие десетки тонове багаж и карго пратки, като комисията не изключва вероятната възможност за повреда или незаконен достъп до багажите на пътниците.
Освен човешкия фактор при проследяване на процеса комисията констатира и някои конструктивни недостатъци на багажната лентовата система, доставяща багажите до зоната за сортиране като причина за нанасяне на повреди по багажите, за които ще препоръча да се отстранят. Нанасяне на щети по багажите се получава и от неправилно товарене и транспортиране с багажни колички, които нямат странични ограничения и при претоварването им багажите падат по перона, често дръжките на куфарите се повреждат и при препълването им и от тежестта същите се късат, за което оператора няма вина.

Оплаквания на пътници
Данните от наземния оператор "Летище София" ЕАД показват, че през първото полугодие на 2011 г. са обслужени 840 400 хил. пътници с приблизително 1 250 000 багаж. Статистиката отчита рекламации за изгубени 2 483 багажа, от които за 127 все още продължава издирването в регламентирания срок. 570 са констатираните повреди (колани, колелца, дръжки) и 10 са постъпилите жалби за липси и нерегламентирани посегателства. Тези данни не надхвърлят средно приетите норми за подобни случаи в международната практика (3-6 багажа на 1000). В съответствие с изискванията на законодателството на Общността и Конвенцията от Монреал авиокомпаниите носят отговорност за превозваните пътници и техните багажи, която се поема с издаването на превозния документ (билет). Отговорността на превозвачите при загубен багаж се ограничава в рамките на 20 USD за килограм багаж. В случай на повреден багаж авиокомпанията поема разходите за поправка или пълно възстановяване на стойността на куфара. В случай, че пътникът има намерение да превози в багажа си предмети с по-висока стойност, съществува и е препоръчително да бъде направена допълнителна застраховка, която да покрие евентуална загуба на багажа. На територията на летище София оперират четири лицензирани наземни оператора по дейността обработка на багажи.
Двете оплаквания на Антония Първанова
По конкретния случай, изложен в жалбата на Антония Първанова, от 18 септември 2010 г. с полет FB 437 на АК "България ЕР" за установени липси на ценни вещи от регистрирания й багаж са предприети незабавни действия по компетентност от служителите на Дирекция "Сигурност" при летище София. След изясняване на първичната информация и установяване на обслужващия екип, който е затоварвал въздухоплавателното средство, материалите са предадени по компетентност на органите на гранична полиция за продължаване на работата по случая, пише в проверката. В тази връзка уведомяване за краен резултат по случая на жалбата на г-жа Първанова следва да бъде предоставен от органите на МВР. Друго изявление на г-жа Първанова е, че "Лесният достъп до нарушаване на целостта на регистрираните багажи може да бъде причина за осъществяването на терористичен акт или друга атака с трагични последствия". Подобна заплаха не съществува, тъй като в цитираната по-горе летищна Програма за сигурност са залегнали конкретни мерки и процедури за недопускане внасянето на "забранени" предмети. Горното се потвърждава и от проверката на ЕК през м. Декември 2010 г. По втория случай в изложението на г-жа Първанова от 11 юни 2011 г., свързан отново с установена липса на ценни вещи от багажа на нейната майка Бонка Георгиева с полет FB0977, жалба в авиокомпанията не е постъпвала.

Ето някои от констатациите и препоръките на комисията:
Комисията не установи нарушения, даващи основание за отнемане на лиценза на наземния оператор "Летище София" ЕАД по дейността "Обработка на багажи", в съответствие с изискванията на Наредба № 20 на Министерството на транспорта за удостоверяване експлоатационната годност на граждански летища, летателни площадки, ССНО, за лицензиране на летищни оператори и оператори по наземно обслужване.
Комисията предлага на летищната администрация да възложи на технологичния отдел изготвянето на проект за отстраняване на конструктивни недостатъци по лентовите багажни системи, причина за нанасяне на повреди по багажите(премахване на възможните места за заканване на багажите, при скока на багажите от металния улей и удара в преградата) и др.
Да се подмени в зоната на Заминаване в Терминал 1 багажната система, която е морално и технически остаряла, причина за създаване условия за повреди по багажите.
Да бъдат осигурени два участъка в багажните халета на Терминал 1 и 2 с допълнителни камери (видеонаблюдение), с които ще бъде гарантирана неприкосновеността по целия път на регистрираните багажи до затоварването им на въздухоплавателното средства.
Дирекция "Наземно обслужване" при летище София да разработи мероприятия за засилване на превантивния контрол върху служителите, в това число и по-прецизна атестация на обслужващия състав, имащ пряко отношение в обработката на багажите и прилагане стриктно на утвърденото ръководство от ГД ГВА.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg