EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Какво означава Е-НАДЕЖДЕН?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво означава Е-НАДЕЖДЕН?

mail07:05 | 07.03.2018прегледи 4595 коментарикоментари 0


Е-НАДЕЖДЕН е знак за качество, регистриран от Българска национална асоциация „Активни потребители“ (БНААПБНААП като собствена сертификатна търговска марка. Той отличава качеството на работата на български онлайн търговци по отношение доставката на стоки чрез договор от разстояние в рамките на страната. Ползвателите на знака за качество „Е-НАДЕЖДЕН“ отговарят на критерии, които са публично известни и проверими от всеки един потребител.

Носителите на знака спазват законовите изисквания, информират потребители за условията по договора и спецификите на стоката и участват в производства по извънсъдебно решаване на потребителски спорове. Те прилагат мерки за защитата на личните данни на потребителите. Чрез знака за качество се дава признание на усилията за изграждане на отговорен към потребителите бизнес от търговци, които не просто спазват законовите изисквания за дейността си, но и предоставят допълнителни гаранции и възможности на потребителите.

Надеждността на търговците-носители на знака се контролира от специално създаден орган – Борд за доверие.

Критерии за използване на сертификатната търговска марка „Е-НАДЕЖДЕН“

Критерий 1 - Информационни задължения

Този критерий ще потвърждава, че търговецът е изпълнил задълженията за предоставяне на информация по чл. 47 от ЗЗП. Те са различни според спецификата на предлаганите стоки, но общите сред тях са: името/наименованието на търговеца; седалището и адреса на управление, неговия телефонен номер, както и адреса на електронната му поща и интернет страницата, ако има такива, за да може потребителят да установи контакт; адреса на мястото, където търговецът осъществява стопанската си дейност и на който потребителят може да изпрати евентуални жалби; крайната цена на стоките с включени всички данъци и такси или когато поради естеството на стоките цената не може да бъде изчислена предварително в разумни граници - начина на нейното изчисляване; условията за плащане, доставка, изпълнение, датата, на която търговецът се задължава да достави стоките, и когато е приложимо - предвидените от търговеца начини за разглеждане на жалби на потребители; напомняне за наличието на законова гаранция за съответствие на стоката с договора за продажба и др.  

Критерий 2 - Законодателни задължения

Изпълнението на този критерий означава, че в предходната година търговецът няма влезли в сила съдебни решения за забрана на неравноправни клаузи от ОУ, както и влезли в сила санкции за нелоялни търговски практики и/или за нарушения на задълженията си при сключване на договор за продажба на стоки от разстояние, уредени в глава 3, раздел Iот ЗЗП или нарушения на забраната за нелоялна конкуренция.

Критерий 3 - Сигурност на връзката

Този критерий гарантира, че търговецът използва валиден интернет протокол, който създава криптиран канал за комуникация между уеб сървъра и браузъра, като предпазва преноса на данни в Интернет от недобросъвестна намеса. (Https://).

Критерий 4 - Политика за лични данни

Този критерий означава, че:

Търговецът е регистриран като администратор на лични данни и няма влезли в сила наказателни постановления за нарушения по ЗЗЛД в предходната година.

Политиката за лични данни е достъпна на уебсайта на търговеца след не повече от две команди.

Търговецът не предоставя на други лица бази данни с адресите на електронните пощи на потребителите.

Критерий 5 - Общи условия

Този критерий гарантира, че Общите условия на търговеца са лесно достъпнина 1 клик от основната страница, а от 2019г. ще изискваме от търговците да прилагат насоките за общи условия на КЗП.

Критерий 6 - Право на връщане (отказ)

Критерият изисква търговецът да е разяснил на сайта си разликата между правото на рекламация и правото на отказ от договора от разстояние, а процедурата за отказ от договора ясно обяснена и лесно достъпна на не повече от две команди от основната страница.

Критерий 7- Без скрити такси 

Този критерий гарантира на потребителите, че търговецът ясно оповестява приеманите от него начини на плащане, приложимите към покупката такси (в случай че има такива) и сроковете за фактуриране. Също така се проверява, дали не се начисляват необявени (скрити) такси в процеса на плащане. Това дава сигурност на клиентите, че обявената цена на сайта няма да се увеличи с необявени предварително скрити разходи.

Критерий 8 - Проверка преди плащане

Чрез този критерий се преодолява транспортният риск при доставка на стока закупена онлайн. Много хора се притесняват, че ако поръчат от онлайн магазин сервиз например, той може да пристигне счупен до дома на клиента. Услугата „Проверка преди плащане“ дава възможност на получателя да отвори пратката в присъствието на куриера и да приеме или откаже покупката. По този начин търговецът поема изцяло транспортния риск за своя сметка.

Критерий 9

Последният критерий за присъждане на знака Е надежден изисква търговецът да не отказва участие в избрания от него и посочен в ОУ и на интернет страницата орган за алтернативно решаване на спорове (АРС). Понастоящем масова практика в България е търговците да отказват да участват в такива органи, разчитайки че потребителите няма да продължат претенциите си в съда. Това е признак за много лошо отношение към потребителите. Затова считаме, че лоялните търговци трябва да участват в органи за АРС.

За да бъде удовлетворен този критерий, към настоящият момент са приложими две възможности:

1. търговецът трябва да е вписан в регистъра на търговците, дали съгласието за участие в помирителна комисия, който се намира ТУК:

или

2. да е асоцииран член на център за АРС НАИС ПРО.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg