АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Какво да се прави с концесията край Банско?



Красен Станчев, Институт за пазарна икономика
Кабинетът е на път да обърка окончателно концесионното законодателство. Това става веднага след като бяха приети промени в закона за концесиите, които изчистиха някои процедури и ускориха процеса на вземане на решения.
В този период се налага практиката, че каквото заграбиш е твое, стига да можеш някога да го узакониш. За всеки инвеститор, който познава местната политическа среда, печелившата стратегия е тази на свършените факти. Другата любима стратегия е коалирането с правителствени структури, за да се налагат административни пречки пред конкуренцията и да се крънкат под различна форма субсидии и квази-субсидии. Затова на конфликтите на интереси се гледа през пръсти, независимо дали е приет закон, които ги забранява или не. Изключение от тези практики са най-вече чуждестранните инвеститори. Сегашният казус Инвеститорът и стопанинът на пистите в Банско е просто един от типичните случаи. Най-вероятно договорът с него наистина е подписан от МОСВ без защита при превишаване на правата, но също толкова е вероятно и че за всяко свое действие той е внасял изискваните по закон (най-вече по процедурите на ЗУТ и ОВОС) преписки за издаване на разрешителни и одобрения.
Онова, което вероятно ще се случи, е следното. Присвоените права на ползване ще бъдат обявени за невалидни. След това веднага ще бъде обявен търг за тяхното концесиониране. Този търг ще бъде спечелен от сегашния стопанин на пистите над Банско.
Вариант на този сценарий е продължителното съдебно оспорване, докато през това време се запази сегашното положение и се проведат мероприятията, планирани за следващия ски сезон и бъдат получени обещаните субсидии за превеждането на световните първенства. (След това ще бъде подписан нов договор, който узаконява завареното положение.) Междувременно европейската комисия ще бъде сезирана за неправомерна държавна помощ.
Най-лошият вариант е промяната на закона в името на „обществения интерес”. От такъв интерес е именно спазването на закона, а не обратното. Обстоятелството, че примерно е подписан лош договор с „Юлен” през 2001 г. не означава, че той може да не се зачита или да бъде променен със задна дата. Ако в закона за концесиите се въведе свободата за предоговаряне в името на обществения интерес, решенията по целесъобразност ще станат неконтролируеми. Никой никога няма да може убедително да определи какво е „обществен интерес”. Но винаги всяка малка група държавни и общински служители ще може да се съюзи с всяка малка група желаещи да вземат нещо от данъкоплатците с посредничеството на т.нар. държава. Правилно прилаганият принцип на „мълчаливо съгласие” би трябвало да помогне за решаването на подобни казуси в бъдеще.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg