EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Как да се победи безработицата?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как да се победи безработицата?

mail10:00 | 02.05.2011прегледи 1563 коментарикоментари 0


Мира Лазарова

Г-жа Василева, какво е реалното състояние на пазара на труда в момента - говори се за
ниво на безработица от 9%-10%, синдикатите твърдят, че тя е 20%, социалният министър съобщи, че тя е овладяна?

Надя Василева:Моите виждания по отношение на безработицата са малко по-различни от същността на зададения въпрос. Въпросът не е толкова какво е нивото на безработица, защото тя се измерва по различни начини и с различни технологии. Най-същественото е защо в България има безработни хора, като същевременно има много свободни позиции, за които не могат да се намерят кадри? Има хора без каквато и да е квалификация или с такава, каквато в момента не се търси на пазара. От друга страна, работодателите също имат очаквания, които не се случват – например, работим с компания, която за една определена позиция търси човек от половин година и не може да го намери. Най-големият, според мен, проблем е дисбалансът между търсене и предлагане на пазара на труда. И причините за това са основно две – демографски и нуждата от по-голяма гъвкавост както от страна на фирмите, така и от страна на търсещите работа лица.

За кои професии има най-голям "глад" от страна на работодателите -като сектори?

Н.В.Преди всичко това са служители за центровете, които обслужват международни клиенти, където обаче са нужни хора с добро владеене на 2-3 чужди езика. Търсят се инженери както в областта на ВЕИ технологиите, така и машинни инженери. ИТ специалистите също продължават да бъдат едни от най-търсените специалисти.

Какви професии обаче са най-пренебрегвани от реалната пазарна среда в момента?

Н.В.Трудно ми е да опиша една конкретна професия. Ако няма място за секретарка или счетоводител в дадена компания, то вероятно с познанията от тези професии плюс други способности като шофьорска книжка, езици и т.н. човек може да се окаже в по-добра позиция и с по-големи възможности да намери нужната работа. Въпреки че всяка компания има нужда от секретарка и счетоводители. Забелязваме наличие на повече маркетолози, отколкото в момента се търсят, но състоянието в този смисъл се променя всеки ден. Най-важното е всеки човек да се самообучава постоянно, за да бъде по-конвертируем на непрекъснато променящия се пазар на труда.

Колко е голяма драмата в малките градове - твърди се, че там на практика няма работни места? Имате ли конкретни наблюдение в посока "да" или "не"?

Н.В.Тук по-скоро изниква отново проблемът за дисбаланса, но в друг нюанс – образование/работни места в малкия град. Много често в малките градове образованието, което се дава, не отговаря на структурата на пазара на труда - на фабриката или другите производствени мощности на територията на града или общината. И отново на лице е проблемът, че бизнесът и хората не владеят мобилността както в търсенето на работа, така и в предлагането й.

Какви са нивата на заплащане, които се предлагат сега - най-високо и най-ниско в региони и по сектори?

Н.В.Забелязва се леко покачване на заплащането, което се предлага от самите компании, но това се съчетава с по-високи изисквания към кандидатите от страна на фирмите. Заплащането трябва да се образува на база на конкретните индивиди, заинтересувани от свободното работно място, а не от определената за този щат заплата. Заплатата не се дава за щат, а за човек с конкретни умения, квалификация и опит. Колкото по-малко хора има с определена квалификация и опит, толкова по-висока е заплатата и обратното. Този принцип често се пренебрегва, което води до ниска мотивация или лоялност както от страна на работника, така и от страна на фирмата.
Трябва да имаме предвид, че навлизаме в нова ера-Човешката ера. Печалбите на компаниите намаляват, така че да разполагаш с правилните изпълнителни директори и мениджъри, както и с точната секретарка в компанията става еднакво важно. Всеки трябва да прави повече с по-малко, така че работодателите трябва да бъдат много наясно с уменията, които търсят – не само с квалификациите. Сега става въпрос да откриеш най-добрите според дефинираните от компанията таланти, с които да постигнеш целите си. Това сега е основният проблем. Така че ако нещо сега има значение, то това е талантът, който се очертава като новия “Фокус”. Това трябва да бъде ясно за всички. Ние навлизаме в нова епоха и това създава трудности и същевременно нови възможности на пазара и по-специфично - на пазара на труда. Хронологически светът претърпява промени, толкова трансформиращи, всеобхватни и осмислящи епохата. Например човечеството премина през Желязната ера, Индустриалната ера, Информационната ера и сега всички навлизаме в новата ера – Човешката, в която истинските възможности на човешкия потенциал ще бъдат напълно реализирани.

Визитка

Надя Василева е управляващ директор на Менпауър България – позиция, която заема още от присъединяването си към компанията през март 2006 г.  Преди това тя е директор „Отдел покупки” в Metro Cash and Carry, България, мениджър „Бизнес развитие” на дейността за потребителски и офис стоки на 3M Company, директор „Маркетинг и продажби” в телекомуникационните компании Mobicom и след това в Mobiltel.
Надя Василева има магистърска степен по икономика от УНСС, София, и магистърска степен по бизнес администрация от City University in Seattle, САЩ.

Менпауър България започва е част от световната компания, лидер в областта на човешките ресурси Manpower. В България тя започва своята дейност през януари 2007 г. с 10 служители и един офис в София. През същата година са отворени сателитни офиси в Пловдив, Варна и Бургас. От българския офис стартира и бизнесът в Сърбия и Хърватска, като през 2008 г. са открити сателитни офиси в Белград и Загреб.




 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg