EUR 1.9558
USD 1.7217
CHF 2.1051
GBP 2.2776
CNY 2.3593
you tube
mobile version

Как да печелим клиенти и сразим конкурентите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как да печелим клиенти и сразим конкурентите

mail19:10 | 03.01.2011прегледи 6943 коментарикоментари 0


Милена Шиякова
Как да печелим клиенти и да сразяваме конкуренти? Отговор на този въпрос търси проф. Здравко Райков в новата си книга „Креативната комуникация”, която вече е на книжния пазар у нас. След като ни даде ключът към забогатяването в предишната творба „Как да печелим по време на криза”, сега авторът насочва вниманието ни към печелившите стратегии за привличане на клиенти. Креативност – това е ключът към развитието на успешен бизнес. В новата реалност, породена от икономическата криза, традиционната комуникация се оказва все по-безпомощна, независимо от огромните ресурси, от които се нуждае. Да разчитаме на нея означава да повтаряме това, което конкурентите ни правят, и така сами да ограничаваме своите възможности за пазарен успех, казва Райков.

Безброй са средствата, чрез които можем да прелъстим клиента си и той никога да не ни изостави. Но тъй като всеки разумен производител или търговец се стреми към това, печели онзи, който дава на хората още нещо, което те няма да срещнат другаде.
Великият древнокитайски мъдрец Сун Дзъ е казал, че за да победиш бързо, трябва да удивиш. Това е възможно, като направим нещо необичайно, създадем познат продукт по нов начин или добавим към него още нещо, с което той получава и нови достойнства. Всеки човек има своите уникални характеристики. Ако се замислим, ще открием в себе си интереси, навици, знания, умения, странности, които са различни от тези на останалите. Сами по себе си, а още повече, ако умело ги съчетаваме, те са предпоставки, за да вършим по-различно нещата и така да печелим потребители. За това не са нужни огромни ресурси, нито пък е наложително по цели нощи да се мъчим, за да сътворим гениална идея – просто трябва да се научим да гледаме и от други позиции. Или както е казал един мъдър човек – ако погледнеш едно нещо от дясно и то не те вдъхнови, то тогава го погледни от ляво и със сигурност ще ти хрумне някоя мисъл.

Случаят „производител на мляко”
Китаецът Цзун произвежда плодовото мляко Wahaha. Но конкуренцията в огромната страна непрекъснато нараства и затова и неговата компания изпитва остра нужда от креативни комуникативни решения. Един ден, както си се разхождал в родния си град, Цзун минал покрай едно училище. Направило му впечатление колко рисковано се движат децата, а и автомобилистите често не ги забелязват и профучават опасно край тях. Той незабавно се свързал с отдела по образование на общината и предложил да подари на учениците 50 000 безплатни жълти шапки, с които те лесно да бъдат забелязвани от шофьорите. След броени дни хиляди ученици от града се разхождали с жълтите шапки с надпис „Подарък от Wahaha”. Така с незначителни разходи на пари Цзун си осигурил огромна популярност, а млякото му станало любимо на децата.
Няма ограничения как да постигнем нужното ни различие – то е във всичко и навсякъде, просто трябва да се сетим и да го изведем на преден план. А щом впечатлим другите, вече ще сме направили и важна стъпка към по-интензивното си общуване с тях.

Маймунски работни места
Кралство Тайланд е разделено на 75 провинции, като имената им съвпадат с названията на техните столици. Една от тях е провинция Яла – точно там полицията назначи на работа маймуна (макак – представител на най-широко разпространените примати след човека). Този необичаен пазител на реда на име Сантисак, който ходи на работа в специално ушита за него униформа, предизвиква невероятен интерес сред местните хора и туристите. Така само с този определено нестандартен прийом местната полиция не само повдигна настроението на хората, но и способства за формиране на собствения си позитивен имидж.
Подобна идея хрумна и на един приятел от далечна Япония – Каору Отсука от град Уцуномия, който е собственик на ресторанта „Каябукия”. Той също си дава сметка, че ще успее в бизнеса, ако с нещо се различава от конкурентите си. Ето защо взе че назначи на работа като сервитьори двата си домашни любимци – макаците Як Чан и Фуку Чан. Як (12 г.) носи на клиентите бутилки с алкохол, а Фуку (4 г.) им подава горещи кърпи за изтриване на ръцете. Маймуните имат официално разрешение от властите да работят в заведението. Любопитното е, че сервирането им доставя огромно удоволствие, а гостите на ресторанта изпадат в луд възторг, наблюдавайки как, клатушкайки се, ги обслужват. Сега Каору обучава други 3 макака за работа в заведението си.

Малък екип с повече от скромен бюджет, но със свежи хрумвания постига ефект, оценяван на над 130 милиона долара. С една щура идея производител съумява петкратно да увеличи продажбите си на битова техника. Собственик на фитнес клуб привлича много нови клиенти само като добавя екстравагантност към услугите си. Предприемач побърква конкурентите си от текстилния бизнес с помощта на едно-единствено, но особено решение... Онова, което обединява десетките примери, с които е наситена тази книга, е тяхната креативност. Нестандартното мислене днес е необходимо на всекиго — от икономиста до музиканта. Затова тази книга ще е полезна не само за бизнесмени, преподаватели, студенти, но и за всички, които биха искали да управляват съдбата си и да реализират мечтите си, категоричен е Здравко Райков.

Здравко Райков е социолог, професор по ПР, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ и основоположник на образованието по тази дисциплина. Роден е в София, завършил е социология и икономика във ВИИ "Карл Маркс". Работил е като социолог и журналист. Автор е на много книги сред които “Как да печелим по време на криза”, „Вино за здраве“, „Сън за здраве“, „Пари за здраве“ и др.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 7218