EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Застрахователният пазар в България - тенденции 2014

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Застрахователният пазар в България - тенденции 2014

mail06:40 | 16.05.2014прегледи 968 коментарикоментари 0


Застрахователният пазар е мек в условия на много участници и криза и е податлив на дъмпинг. Тази оценка даде Николай Здравков, управляващ съдружник в I&G Brokers, който беше модератор на панела „Общо застраховане” в рамките на конференцията „Шумът на парите”.

Към края на месец ноември 2013 г. броят на общозастрахователните дружества в България е 28, а на животозастрахователите– 16. 362 са лицензираните застрахователни брокери. Брутният премиен приход, реализиран от застрахователите със седалище в Република България за периода януари - ноември 2013 г., възлиза на 1 532 536 хил. лв., с което се отчита ръст от 9,5 % на годишна база.

Участниците в дискусията се разделиха по въпроса има ли отлепяне от дъното. «Застрахователният бизнес винаги следва икономиката. У нас кризата дойде по-късно, включително и за застрахователите, ето защо и излизането от нея е по-бавно» каза Цветанка Крумова, изпълнителен директор и член на УС на «Армеец». По нейна оценка през 2014 г. ще се запази негативна тенденция по отношение на лихвите и те ще продължат да падат, което се отразява на печалбите на дружествата. Това налага преориентиране на застрахователите и търсенето на баланс между свити разходи и инвестиции в информационни системи и други подобрения, за да се отговори на съвременните изисквания.

Пазарът е недостатъчно развит. В допълнение има свито потребление, което се отрази главно на «Каско» застраховката – по-малко нови коли, застаряващ съществуващ автопарк, конкурентни цени. Такива са наблюденията на Стефан Софиянски, председател на УС на «Лев Корпорация». Според него ще мине доста време, преди дейността на застрахователите да се стабилизира. В момента, например, се разчита основно на «Гражданска отговорност», докато животозастраховане почти липсва.

По оценки на ДЗИ през миналата година животозастраховането реализира двуцифрен ръст и за първи път е прехвърлен психологическия праг от 300 хил. лв. Все още обаче България изостава значително – ако у нас човек отделя средно по 17-18 евро на година за животозастраховане, то в Европа сумата е 1700 евро годишно на човек. Прогнозата е, че през 2014 г. ръстът при животозастраховането ще продължи в партньорство с банките.

Тенденцията предприятията да взимат все повече мерки за риск мениджмънт и преодоляване на дадени събития, очерта Николай Генчев, директор «Общо застраховане» на «Уника». Тук той вижда по-сериозна роля на застрахователните компании при изграждането на доверие у клиентите.

Очаквано, най-сериозен е дебатът за автомобилните застраховки, които имат 69% относителен дял. Повечето застрахователни компании отчитат ръст на кражбите на коли след отпадането на пасивното маркиране на автомобилите при този вид застраховане. Изтъква се, че в много европейски страни такава маркировка се прави още при производството на превозното средство с цел при евентуална кражба частите му никога да не могат да бъдат използвани повторно. В момента в България е практически невъзможно да се проследи къде отива една открадната кола, когато тя бъде разпродадена на части. От друга страна, забраната за стикери по стъклата е оценено като положително от застрахователите, защото те са по-скоро заблуда за потребителите, че така колата им е предпазена от кражба, и защото с отпадането им пада и цената на застраховката.

По отношение на застраховката «Гражданска отговорност» (ГО), застрахователите се обединиха около мнението, че не се знае докога пазарът ще може да издържи при непрекъснатото намаляване на нейната цена. В Европа се наблюдава увеличение на обезщетенията по ГО като средна сума. Това е една от причините чужди граждани да купуват коли с българска регистрация, включително и транспортни, но да ги използват в чужбина.

Въпросът е актуален и предвид два компромиса, които страната ни е трябвало да направи като условие за членство в ЕС. Първо, да уеднакви задължителните минимални лимити за отговорност с тези в ЕС. Но те се оказват твърде високи за българите предвид стандарта на живот у нас. И второ, обхватът на ГО и достатъчност на премиите на този вид застраховка. Проблемът ще се усеща все повече, тъй като ако всички водачи имат право на «Зелена карта» априори, а рискът от ПТП в чужда страната е по-висок и това е доказано статистически, въпросът е дали застраховките ще са достатъчни при евентуални щети.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg