EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Дунав мост 2: факти и цифри

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Дунав мост 2: факти и цифри

mail07:30 | 17.06.2013прегледи 3049 коментарикоментари 0


От 14 юни в полунощ Дунав мост 2 е в експлоатация. Проектът е част от трансевропейския транспортен коридор номер 4, който е основен компонент на Трансевропейската транспортна мрежа. Главната му цел е отварянето на транспортната мрежа на България и интегрирането й с европейските транспортни мрежи, както и повишаване качеството на транспортното обслужване и повишаване конкурентността на българската икономика. Новата постоянна връзка по Коридор номер 4 ще бъде единственият нов мост над река Дунав по протежение на 430-километровата обща граница между България и Румъния. Съоръжението ще благоприятства нарастването на международния и регионалния трафик, както и търговията между Югоизточна и Централна Европа. Часове преди официалната церемония Министерството на транспорта разпространи справка за проекта.

Основната цел на проект „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав между градовете Видин (България) и Калафат (Румъния)” е създаване на постоянна пътна и железопътна връзка по Транс-европейски коридор № 4 и интегрирането на националната транспортна инфраструктура в европейската транспортна мрежа.
Министерският съвет, с решение № 687 от 25 август 2004 г., определя построяването на моста за приоритетен проект с национално значение.
След среща между делегации на румънското и българското правителство в присъствието на специалния координатор Бодо Хомбах и европейския комисар по разширяването Гюнтер Ферхойген от 7 февр. 2000 г., Брюксел, експертен доклад от 23 февр. 2000 г. и подписаното на 5 юни 2000 г. Споразумение между двете държави за техническите, финансовите, правните и организационни въпроси, свързани с изграждането на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост, се договаря изграждане на съоръжението при км 786 на р. Дунав.

Историческа справка:
5 юни 2000 г. - Подписано СПОРАЗУМЕНИЕ между правителствата на Република България и на Румъния за техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост между двете страни на река Дунав;
8 декември 2000 г. - Подписан финансов договор за заем за финансиране на проекта с Европейската инвестиционна банка. През 2004 г. е подписан и втори договор за заем с ЕИБ;
13 декември 2004 г. за ЕК/ 18 февруари 2005 г. за България – Подписан финансов меморандум 2004/BG/16/P/PT/005 по КФ 1164/94/ИСПА;
31 юли 2006 г. – Подписано СПОРАЗУМЕНИЕ между правителството на Република България и правителството на Румъния за презграничния трафик на лица, транспортни средства, оборудване и материали в процеса на строителството и въвеждането в експлоатация на нов комбиниран (пътен и железопътен) мост между двете страни на река Дунав;
2006 г. - Проведени тръжни процедури за проектиране и строителство на моста и за проверяващ инженер и надзор на строителството;
30 януари 2007 г. - Сключени договори за проектиране и строителство на моста и за проверяващ инженер и надзор на строителството;
2007 г. – Проведени тръжни процедури за строителство на прилежащата инфраструктура и надзор на строителството;
26 октомври 2007 г. – Подписани договори за строителство на прилежащата инфраструктура и надзор на строителството;
01 август 2011 г. – Публикувано е Решение на Европейската комисия за удължение на срока на действие на Финансовия меморандум до 31 декември 2012 г.
28 февруари 2013 г. – подписано Споразумение между правителството на Република България и правителството на Румъния за създаване на съвместна търговска структура-оператор на новия комбиниран (пътен и железопътен) мост между двете страни на река Дунав между градовете Видин (Република България) и Калафат (Румъния).
06 юни 2013 г. – Учредено е българо-румънското дружество „Дунав мост Видин – Калафат” АД, което отговаря за управлението, експлоатацията и поддръжката на комбинирания граничен мост над река Дунав при Видин – Калафат.
14 юни 2013 г. – Официално е открит новият граничен мост над река Дунав при Видин – Калафат.

Сключени договори

Общата стойност на разходите за изпълнението на проектните и строителните работи на моста и прилежащата инфраструктура, за независимия надзор и техническата помощ за подготовка и управление на проекта, както и за придобиването на терени за строителство възлиза общо на 255 660 901 евро, както следва:

zoom_sss

Източници на финансиране

Проектът се финансира със средства от няколко източника:
o безвъзмездна помощ от КФ 1164/94/ИСПА в общ размер на 74 998 000 евро по два финансови меморандума;
o безвъзмездна помощ от 5 млн. евро от Френската агенция за развитие;
o заеми от Европейската инвестиционна банка на обща стойност 70 млн. евро;
o заем и безвъзмездна помощ от немската Кредитна институция за възстановяване (КфВ) на обща стойност 20 045 168 евро;
o национално съфинансиране към финансовите меморандуми и бюджетни средства на обща стойност 85 617 733 евро.

Общата сума на средствата от безвъзмездните помощи и заемите възлиза на 255 660 901 и те са усвоени изцяло.

*Свързващата инфраструктура на румънския бряг е финансирана по отделен финансов меморандум и национално съфинансиране на румънската страна на стойност 35 962 500 евро.

Технически характеристики на моста
По своето преназначение мостът е комбиниран – пътен с по две транспортни ленти в двете направления и железопътен с един коловоз между тях. Общата ширина на пътното платно заедно с тротоарите е 31,35 m.
Конструкцията на моста е уникална и се състои от три части:
• железопътна естакада на десет отвора по 40 m и обща дължина 400 m
• мост над неплавателната част на река Дунав на осем отвора по 80 m
• мост над плавателната част на река Дунав на пет отвора, три от които по 180 m
Дължината на пътната част на моста е 1391 m, а на железопътната – 1791 m.
Изградени са три устоя, два на българския и един на румънския бряг, както и 12 стълба. В неплавателната част на реката стълбовете са осем с височина от 3 до 20 m.
Около стълбовете на моста в коритото на реката и на румънския бряг се извършва мащабно заскаляване, за да се избегне извличане на материал по дъното около стълбовете и свличане на земни маси на високия румънски бряг, с което ще се наруши ландшафта и би се повлияло на сигурността на моста.
За осигуряване на строителството на моста беше създадена мощна производствена база на територията на Свободната безмитна зона. Изградени са цех за стоманобетонни елементи, цех за обработка на армировката, два бетонни възела, асфалтова база, трошачна инсталация, пристан за товарене на сегменти, повдигателни съоръжения с голяма товароподемност.
Инфраструктурата към моста включва цялостна реконструкция на ж.п.линията до моста за скорост 160 km/h, изграждане на четири пътни възела на две нива по обходния път на Видин към моста, четири железопътни надлеза, две нови гари, три сервизни сгради, два пешеходни надлеза, много водостоци, както и реконструкции на съществуващи електроразпределителни и електропреносни линии, водопроводи и различни подземни съоръжения.

Очакван трафик

Според прогнозите се очаква общо 415 000 превозни средства да преминат през моста през първата година след отварянето му, от които 186 000 коли, 20 000 автобуса и 209 000 камиона, както и 4 745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4 015 товарни влака. В края на периода (2030 г.), броят на товарните влакове в двете посоки се очаква да достигне 8 504. Очаква се да се генерира трафик и от Гърция, Турция, Македония и съседния район на Сърбия.
 

Вижте още веднъж разходката по съоръжението, заснета от пресслужбата на Дунав мост 2, дни преди официалното му откриване.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg