EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Дунав мост 2 вероятно ще е готов през 2011

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Дунав мост 2 вероятно ще е готов през 2011

mail15:10 | 02.10.2009прегледи 3007 коментарикоментари 1


Ирена Данаилова
Дунав мост се строи  по уникална технология;  строителството му закъснява и най-вероятно ще  бъде готов към края на 2011, каза Константин Жипонов, заместник-ръководител на Звеното за изграждане и управление на Дунав мост 2, от българска страна за БТА. Оптимистичният вариант е юни 2011 година, а песимистичния - пет месеца по-късно. Най-вероятно е да има и оскъпяване на обекта с около 20-30 процента. Очаква се удължаване на сроковете за усвояване на средствата отпуснати за изграждането на бъдещия мост по програма ИСПА, крайният срок  за което  изтича след година, отбелязва експертът.
-Към края на септември  вече категорично е ясно, че крайният срок по договора за изграждането на Дунав мост 2 - краят на 2010 няма да бъде  спазен. Каква е ситуацията с най-големия български инфраструктурен обект ?
-Наистина при строителството има сериозно закъснение - повече от седем месеца.  Това и налага промяна и  удължаване на крайните срокове. Причините за това не са малко, но на първо място са много сложните геоложки условия в района - във водата и на брега, както и закъснялото  с близо една година получаване на разрешителни от румънската страна за предоставяне на достъп на испанската FCC Construccion на румънския бряг и  забавените процедури на отчуждаване на румънски земи.  
До момента на румънската страна строителите са изградили единствено опитните пилоти и са завършени изпитанията им. Румънската страна по договора трябваше да даде разрешителните за достъп до своя бряг през юни 2008 г. , а те ги дадоха с почти година закъснение - на 15 май 2009 г. В момента FCC  извършва подготовка за строителни дейности и на румънския бряг.
Строителните дейности както по мостовото съоръжение, така и по инфраструктурата на българския бряг са в доста напреднала фаза. Завършен преди дни е монтажът на първия 250-тонен сегмент от връхната конструкция на Дунав мост 2.
Първият сегмент, от общо 150-те , който е с ширина на страната 2,50 м е монтиран върху стълб номер едно от опорните колони на съоръжението. Почти е завършена и опора номер три  и две, които се намират в реката. Изграждането на  цялата връхна конструкция на Дунав мост 2 се изгражда по така наречения балансирано конзолен метод, който е уникален.  
Известно е, че вторият мост над Дунав се строи по супермодерна технология, която е наречена от специалистите  "камилски гръб". Тя позволява да се пестят материали и
същевременно конструкцията е изключително сеизмично устойчива. Образно обяснен принципът, според който се изгражда съоръжението, е като този на дисагите - натежи ли товарът от едната страна, другата действа като контра. Това строителство е
уникално за целия Европейски съюз и много по-евтино от всички други технологии. То е изключително популярно в Япония.
В момента започна изливането на опорните колони на Дунав мост 2 в най-дълбоката част на реката при Видин - Калафат.  Засега не се налага корабоплаването да бъде спряно, това ще се случи на следващ етап, за което е предвидено определен ограничителен пропусквателен режим на корабоплаване в района на строителните дейности. Вече са излети стоманобетонните пилоти на осем от опорите на Дунав мост при Видин - Калафат.  Изградена е над 650 метра сухопътната връзка до острова, на който стъпва съоръжението. Деветата опора на моста обаче се изгражда единствено и само от платформи във водата.  Въздействието на корабоплаването върху тези три опори ги прави особено рискови и затова строителят проверява качеството на отливките с ултразвук.
Готови са  напълно фундаментите на Дунав мост 2 при българския бряг. На дълбочина от 80 метра са изградени осемте стоманобетонни пилота. Върху пилотите се поставят сегменти, всеки с тегло между 120 и 250 тона. За транспортирането им е изградено малко пристанище в района на Свободна безмитна зона, където е техническата база на обекта. По временен мост във водите на Дунав специализирана техника доставя необходимите елементи за конструкцията на моста при Видин - Калафат.
-Има ли нова работна програма, с нови графици и какво предвижда тя, с оглед новите срокове?
-Новата работна програма  на строителите  FCC  предвижда Дунав мост 2 да бъде завършен в края на 2011. За да бъде удължен срокът на договора е необходимо да се подпише допълнително споразумение към него. Европейската комисия, чрез своите представители са информирани от FCC Construccion и българските представители за случващото се  на обекта и необходимостта от удължаване на сроковете. Въпреки очакваното удължаване на срока за завършване на моста това не означава, че част от участъците от инфраструктурата, които ще станат по-рано готови няма да бъдат пуснати в експлоатация. Става дума за кръстовища, надлези и др.
-На какъв етап е изграждането на инфраструктурата на бъдещия мост, която се строи паралелно?
-Изграждането на инфраструктурата на бъдещия мост, която се строи паралелно е в доста напреднала фаза. Всеки, който мине в района на Видинския панаир ще забележи грандиозното строителство. Там е мястото на надлеза, който е основният и
най-сериозният от цялата инфраструктура на Дунав мост 2. Той е с най-много отвори - 11. Изградено е уникално скеле, което след като завършат строителните дейности в единия участък,  то ще се премести и ще се използва при изграждането на следващите надлези. За първи път в България се изгражда подобно скеле, то е много скъпоструващо и при  изграждането на надлез се работи с такова качество и по такъв начин - прилага се нова технология, при която всичко е на винтова връзка, с винтови крикове, няма никакви дървени подпори, клинове, скоби и т.н, които са ни добре познати от нашите български обекти.  На обектите работят високо квалифицирани специалисти.
-Това, че на обектите няма много хора, които да се забелязват и набиват на очи, означава ли, че не се работи?
-Не, разбира се. Това е високо механизирана дейност, която не е за всеки. И работниците са високо квалифицирани строители,  отлични майстори с голям опит в този вид строителство. Общо надлезите, които ще бъдат изградени по инфраструктурата на моста са шест, като е предвидено и изграждането на две пешеходни пасарелки.  Около 350-400 са заетите работници пряко към момента в строителството на моста и прилежащата инфраструктура. 250 от тях са българските строители и специалисти, останалите - испанци и румънци. Непряко заети в строителството са над 1000 души. В това число се включват доставчици, транспортни фирми, подизпълнители, превозвачи, експерти и др.
-Каква е истината - ще се спрат ли 70-те млн. евро по програма ИСПА , отпуснати на България за изграждането на Дунав мост 2  безвъзмездно?
- Към днешна дата около 40 млн. евро от безвъзмездната помощ по ИСПА вече са усвоени в изграждането на Дунав мост 2. Остават още 30  млн. евро, които трябва да се усвоят по договор до края на 2010. Сега най-вероятно ще бъде удължен срокът до  2011. Тогава се очаква да бъде готов и мостът. 

Визитка

Дунав мост 2
Общ бюджет на обекта 274 млн. евро;
От българска страна 226 млн. евро;
От румънска страна - 48 млн. евро;
Договор за  строителство на моста  100 млн. евро;
Прилежаща инфраструктура 63 млн. евро;
Строителен надзор 9 млн. евро;
Управление на проекта 5 млн. евро;
Срок за изграждане  април 2010 г.;
Дължина 1971 м.


Тагове: Дунав-мост 2, 2011
 
Коментари
 
Венцеслав - 01-06-2011 г. 13:06:53

искам да попитам дали се търсят работници за дунав мост 2 и ако се търсят може да ми се обадите на телефон 0896135320 благодаря предварително или може да ми пишете на емйл адреса rambo7070@abv.bg

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg