АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Дуално обучение по австрийски модел
16:01 | 01.10.2015 1494 коментари 0
Стартира пилотният проект на Търговската камара на Австрия "Дуално обучение в България". Ученици от Националната финансово-стопанска гимназия ще се обучават по професия "Икономист", специалност "Търговия". Системата на ученето с практика носи предимства както за обучаващите се, така и за компаниите-партньори. Учениците получават теоретичен и практически опит, който им осигурява по-големи шансове на пазара на труда.
Курсът на обучение е 5-годишен, като приемът е след завършен 7-ми клас. Първите 3 години учениците получават задълбочена теоретична подготовка. Реалното практическо обучение ще бъде в 11-и и 12-и клас. Тогава ще има по 3 дни седмично практика в магазините на компаниите-партньори по проекта. Предимствата за работодателя са, че няма да губи средства и време за подбор на персонала, както и за обучаване на нови служители. Фирмата ще може да подбере най-добрите и мотивирани ученици. Те ще получават и възнаграждение по трудов договор по време на обучението си, като ще трупат и трудов стаж. Предвиденото по закон възнаграждение е 90% от минималната работна заплата. В професионалната техническа гимназия "Д-р Никола Василиади" 26 ученици започват дуално обучение по специалността "Мехатроника". Габровската гимназия е една от трите технически гимназии в страната, в които също се осъществява пилотен австрийски проект за дуално обучение. Това съобщи Цветомира Иванова от областната администрация.След като завършат обучението си, младежите ще придобият умения по електроника, електротехника, машиностроене, информационна и системна техника и създаване на програми за машини с цифрово програмно управление. Партньори по проекта са габровските машиностроителни фирми "Цератицит България" AД, "Резбонарезни инструменти" ЕООД и "Планзее МВ" ЕООД.
Според директора на гимназията Васил Христов целта на дуалното обучение е да се наблегне на практическото обучение на младежите в реални производствени условия. По думите му този вид образование с успех се прилага в Австрия, Германия и Швейцария.
Очаква се в проекта да се включат повече фирми и да се сформират повече паралелки, в които учениците да се обучават на професионални умения. Целта е по-качествено образование, по-висока конкурентоспособност на фирмите, по-високи заплати за служителите и по-добре развити региони. EconomyNews.bg припомня: В две професионални гимназии - Професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. Д-р Георги Павлов" в София и Професионална гимназия "Иван Хаджиенов" – Казанлък, започна за първи път в България дуално обучение, в което ще бъде използван швейцарският опит.
В две паралелки - 9-ти и 10 клас – в гимназия "Проф. Д-р Георги Павлов" учениците ще се обучават по професията техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти. В гимназията в Казанлък в две паралелки - 9-ти и 11-ти клас - ще се обучават техници за машини и системи с цифрово програмно управление. Двете гимназии са подбрани по няколко критерия, сред които са доброто им партньорство с бизнеса, както и насочеността им в сфери и райони, в които има търсене на квалифицирана работна ръка.
Новото при дуалното образование е, че с всяка учебна година значително се увеличават часовете за работа в реална работна среда. Така в 11-ти и 12-ти клас учениците ще бъдат в два дни от седмицата в училище, а в другите три - ще работят в предприятията и фирмите, които са включени в системата на дуалното образование. Учениците ще подписват специални трудови договори с фирмите и ще получават възнаграждение за работата си, предвидено в Кодекса на труда.
Дуалното образование се въвежда в България в рамките на проекта „Швейцарска подкрепа за въвеждане принципите на дуалното обучение в българската образователна система”, финансиран от Конфедерация Швейцария по Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Проектът е известен накратко като ДОМИНО - абревиатура на „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото". Цялата стойност на проекта е 3 530 000 швейцарски франка, като 15 процента е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката. Изпълнението на проекта е до 2019 година. Проектът ще обхване общо 1 200 ученици в 15 професионални училища, както и десет професии. Ще бъдат разработени нови учебни планове и програми, обучени учители и наставници, както и експерти по дуално образование. Ще бъде използван и швейцарският опит. Дуалното образование е един от основните фактори за икономическия успех и конкурентоспособност на Швейцария.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg