EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Дуално обучение по австрийски модел

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Дуално обучение по австрийски модел

mail16:01 | 01.10.2015прегледи 1494 коментарикоментари 0


Стартира пилотният проект на Търговската камара на Австрия "Дуално обучение в България". Ученици от Националната финансово-стопанска гимназия ще се обучават по професия "Икономист", специалност "Търговия". Системата на ученето с практика носи предимства както за обучаващите се, така и за компаниите-партньори. Учениците получават теоретичен и практически опит, който им осигурява по-големи шансове на пазара на труда.

Курсът на обучение е 5-годишен, като приемът е след завършен 7-ми клас. Първите 3 години учениците получават задълбочена теоретична подготовка. Реалното практическо обучение ще бъде в 11-и и 12-и клас. Тогава ще има по 3 дни седмично практика в магазините на компаниите-партньори по проекта. Предимствата за работодателя са, че няма да губи средства и време за подбор на персонала, както и за обучаване на нови служители. Фирмата ще може да подбере най-добрите и мотивирани ученици.

Те ще получават и възнаграждение по трудов договор по време на обучението си, като ще трупат и трудов стаж. Предвиденото по закон възнаграждение е 90% от минималната работна заплата.

В професионалната техническа гимназия "Д-р Никола Василиади" 26 ученици започват дуално обучение по специалността "Мехатроника". Габровската гимназия е една от трите технически гимназии в страната, в които също се осъществява пилотен австрийски проект за дуално обучение. Това съобщи Цветомира Иванова от областната администрация.
След като завършат обучението си, младежите ще придобият умения по електроника, електротехника, машиностроене, информационна и системна техника и създаване на програми за машини с цифрово програмно управление. Партньори по проекта са габровските машиностроителни фирми "Цератицит България" AД, "Резбонарезни инструменти" ЕООД и "Планзее МВ" ЕООД.
Според директора на гимназията Васил Христов целта на дуалното обучение е да се наблегне на практическото обучение на младежите в реални производствени условия. По думите му този вид образование с успех се прилага в Австрия, Германия и Швейцария.
Очаква се в проекта да се включат повече фирми и да се сформират повече паралелки, в които учениците да се обучават на професионални умения. Целта е по-качествено образование, по-висока конкурентоспособност на фирмите, по-високи заплати за служителите и по-добре развити региони.

EconomyNews.bg припомня:

В две професионални гимназии - Професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. Д-р Георги Павлов" в София и Професионална гимназия "Иван Хаджиенов" – Казанлък, започна за първи път в България дуално обучение, в което ще бъде използван швейцарският опит.
В две паралелки - 9-ти и 10 клас – в гимназия "Проф. Д-р Георги Павлов" учениците ще се обучават по професията техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти. В гимназията в Казанлък в две паралелки - 9-ти и 11-ти клас - ще се обучават техници за машини и системи с цифрово програмно управление. Двете гимназии са подбрани по няколко критерия, сред които са доброто им партньорство с бизнеса, както и насочеността им в сфери и райони, в които има търсене на квалифицирана работна ръка.
Новото при дуалното образование е, че с всяка учебна година значително се увеличават часовете за работа в реална работна среда. Така в 11-ти и 12-ти клас учениците ще бъдат в два дни от седмицата в училище, а в другите три - ще работят в предприятията и фирмите, които са включени в системата на дуалното образование. Учениците ще подписват специални трудови договори с фирмите и ще получават възнаграждение за работата си, предвидено в Кодекса на труда.
Дуалното образование се въвежда в България в рамките на проекта „Швейцарска подкрепа за въвеждане принципите на дуалното обучение в българската образователна система”, финансиран от Конфедерация Швейцария по Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Проектът е известен накратко като ДОМИНО - абревиатура на „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото". Цялата стойност на проекта е 3 530 000 швейцарски франка, като 15 процента е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката. Изпълнението на проекта е до 2019 година. Проектът ще обхване общо 1 200 ученици в 15 професионални училища, както и десет професии. Ще бъдат разработени нови учебни планове и програми, обучени учители и наставници, както и експерти по дуално образование. Ще бъде използван и швейцарският опит. Дуалното образование е един от основните фактори за икономическия успех и конкурентоспособност на Швейцария.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 4167