EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

До 60% по-скъпо кафе от автомат

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

До 60% по-скъпо кафе от автомат

mail16:45 | 25.06.2012прегледи 641 коментарикоментари 0


Вендинг браншът отчита появата на сериозни проблеми, ако се въведе изискването в автоматите на самообслужване за напитки и храни да се поставят фискални устройства. Това е становището на Българската вендинг асоциация (БВА). Такова изискване е разписано в новите текстове на Наредба 18/13.12.2006 г. На 26 юни изтича срокът за възражение срещу тази промяна. Затова браншовата организация на вендинг операторите публично очерта основните опасности, които възникват от разпоредбите на НАП. Те трябва да започнат да действат от януари 2013 г.

“Новите текстове в наредбата трябва да отпаднат. В противен случай очакваме цените на продуктите в машините да поскъпнат с 35-60%, да съкратим работни места, някои фирми да фалират, а други да намалят броя на автоматите поне наполовина”, категоричен е Стойко Петков – член на Управителния съвет на Българската вендинг асоциация. Според асоциацията абсолютно възможен вариант е да се наложи премахване на автоматите от много ключови локации – като например болници, офиси, големи предприятия и фабрики, а също и труднодостъпни места, които са единствената възможност за хората за евтино кафе и сандвич. Държавните органи вероятно пренебрегват факта, че поставянето на фискални устройства в търговските обекти драстично се различава от поставянето им в автомати за храни и напитки, каквито са вендинг машините, обясняват от асоциацията. Непосилната инвестиция за оборудването на машините за кафе и напитки с касови апарати неминуемо ще доведе до повишаване на цените на продуктите. Това ще удари по джоба на потребителите. На територията на страната функционират близо 30 000 автомата, а потребителите на услугите им са над 1 000 000 българи дневно.
От браншовата организация алармират, че поставянето на фискални устройства ще доведе до отпадане на гаранцията на автоматите и сертификатите за качество, дадени им от производителите на машините. Такова становище е изразил в специално писмо един от най-големите производители на подобни машини – Necta. От компанията са били категорични, че машините им не са пригодени за вграждането на подобни фискални устройства. 70% от машините в България са произведени от Necta.
Не трябва да се пренебрегва и фактът, че на част от локациите, където са поставени вендинг машините, няма добър обхват на мобилните оператори. Тази връзка е необходима, за да гарантира свързването на касовите апарати с НАП. “Избираме локациите на машините спрямо потока от хора и комфорта на потребителите, а не спрямо обхвата на мобилните оператори. Има точки дори в София, на които липсва обхват”, каза Ивайло Иванов от БВА. “Голяма част от машините са поставени на открито. Според част от производителите на фискални апарати, твърде ниските, твърде високите температури и голямата влажност на въздуха могат да блокират работата на касовите апарати”, допълни Иванов.
Българската вендинг асоциация напълно подкрепя данъчната политика и желанието на НАП да внесе регулация в бранша. “Задължително е обаче това да стане по разумен и социално поносим начин. Решението за поставяне на касови апарати на вендиг машините е вреден за бранша, за потребителите и няма да има положителен ефект върху приходите в хазната. Единствените, които имат полза от подобно решение, са мобилните оператори и производителите на фискални апарати”, коментира Виктор Тонев от УС на асоциацията. Затова браншовата организация вече се е срещала с работната група на НАП и е представила становището на сектора. Изпратени са писма за съдействие до министър-председателя Бойко Борисов и до министъра на финансите Симеон Дянков. Предложенията на БВА са били няколко: да се направи единен регистър на вендинг машините, да се подава електронно информацията към НАП, на машините да се слагат специални „фискални стикери” на стойност 100-120 лв. годишно. Така от 20-30 000 броя вендинг машини в България в хазната ще постъпват 2-3 милиона лева такси.
От държавните органи обаче до момента не са приели техните предложения. Така България може да бъде единствената държава в света, която прилага такава фискална политика за автоматите за самообслужване. Няма подобен прецедент в световен мащаб, потвърждават и от Европейската вендинг организация в писмено становище до българските власти.
 


Тагове: вендинг, НАП
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg