EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Двоен стандарт при храните? Коментар

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Двоен стандарт при храните? Коментар

mail19:32 | 27.06.2019прегледи 912 коментарикоментари 0


Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) предостави информация в проучването на ЕС за наличие на двоен стандарт при храните. Това съобщиха от пресцентъра на БАБХ. Съвместният изследователски център към Европейската Комисия анализира 1380 проби от 128 различни хранителни продукта в 19 държави в Европейския съюз
Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) участва в общомащабната кампания на Европейския съюз (ЕС) за оценка на качествените характеристики на храните, продавани под определена марка. Инициативата е популярна и като „проучване за наличие на двоен стандарт при храните”, а неин организатор е Съвместният изследователски център (JRC) към Европейската комисия.
На базата на предварителни пазарни анализи на JRC бяха взети мостри за оценка на информацията от етикетите. След извършените анализи от Съвместния изследователски център, до БАБХ бе изпратен списък с предложените за оценка марки храни. Агенцията събра информация и взе проби в обекти от търговската мрежа на София на посочените в списъка храни, които са налични на пазара в България и в частност на храните, продавани под определени марки. На всички визуално съпоставими продукти бяха направени снимки на съответните етикети от различни групи храни.
България изпрати информация за 95 съпоставими продукта, открити на нашия пазар, с цел оценка на състава, търговската марка, наименованието, допълнителните данни, минималната трайност, количеството и броя на единиците в опаковката, баркода, ветеринарнорегистрационния номер на предприятието производител (за храни от животински произход) и енергийна стойност. За етикетите и опаковките беше попълнена отчетна форма на JRC, разработена специално за целта.
Анализът на събраната информация от участващите страни членки бе извършен независимо и изцяло от JRC, в резултат на което е изготвен доклад и резултатите с направените от Центъра заключения са предоставени на ЕК. Тази информация е предоставена и на държавите членки.
В рамките на проучването са анализирани 1380 проби от 128 различни хранителни продукта от 19 държави от ЕС – България, Германия, Гърция, Дания, Естония, Испания, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Малта, Нидерландия, Полша, Словакия, Словения, Унгария, Франция, Хърватия и Чехия. Извадката обаче не е представителна за голямото разнообразие от хранителни продукти на пазара на ЕС.
След проучването като основна констатации се откроява това, че в повечето от случаите съставът е отговарял на начина на представяне на продуктите. 23% от продуктите са били с еднаква лицева страна на опаковката и еднакво съдържание, а при 27% от продуктите разликите в състава им в различните страни от ЕС са били съпроводени от различна лицева страна на опаковката. 9% от продуктите, представени като еднакви в целия ЕС, са имали различен състав (те са имали еднаква лицева страна на опаковката, но различен състав).
Други 22% от продуктите, представени по сходен начин, са имали различен състав (те са имали сходна лицева страна на опаковката, но различен състав). При използването на еднаква или сходна опаковка на продукти с различен състав не се наблюдават географски тенденции. Разликите в състава, открити в тестваните продукти, не означават непременно разлики в качеството.
Предоставена е и възможност на притежателите на марките с констатирани различия в състава на храните на отделните пазари да изразят позицията си, в случай че желаят.

Коментар

Сдружение “Храни и напитки България“ приветства публикуването на доклада на Съвместния изследователския център (JRC) към Европейската комисия върху изследването на разлики в рецептите на храните в Европейския съюз. Представените резултати от задълбоченото изследване, проведено в 19 страни членки, на 128 различни продукта, потвърждава, че няма основания за подкрепа на тезата за разлика в качеството на храните между Източна и Западна Европа.

Членовете на „Храни и напитки България” винаги са поставяли на преден план качеството на продуктите и за нас е от особено значение, че изследването потвърждава нашата позиция за това, че разликите в рецептите не са разлика в качеството, а отразяват стремежа на производителите продуктите им да отговарят по най-добрия начин на нуждите на потребителите, на обективните и легитимни пазарни фактори, като използване на местни суровини, съобразяване с местни нормативни изисквания и стратегии за намаляване на сол, захар и мазнини в продуктите, което е в интерес на обществото.

Като член на най-голямата браншова организация в Европа – FoodDrinkEurope, ние изцяло подкрепяме изразената от нея позиция и вярваме, че българското общество ще оцени нашите усилия да предлагаме на българския и всички пазари в Европейския съюз продукти с най-високо качество.

Ето официалната позиция на FoodDrinkEurope:

Европейските производители на хранителни продукти приветстват доклада на Европейската комисия по отношение на различието в рецептите на хранителните продукти в рамките на ЕС, чрез който се засилва значението на качеството на храните.

FoodDrinkEurope и AIM (Европейската бранд асоциация) приветстват публикувания днес обширен анализ на Съвместния изследователски център на Европейската комисия (JRC), който изследва 128 продукти на големи брандове и по-малки прозводители на храни и напитки в 19 държави членки на ЕС.

Докладът потвърждава, че няма основания за подкрепа на тезата за разлики в качеството на храната по оста „изток-запад“.

В същото време FoodDrinkEurope и AIM подчертават, че за членовете на сдружението е от първостепенно значение спазването на високи стандарти за качество на европейската хранителна промишленост. И макар че рецептите за храни и напитки често се адаптират, за да обслужват най-добре потребителите в целия ЕС, това по никакъв начин не трябва да се представя като предлагане на продукти с по-ниско качество.

За FoodDrinkEurope, AIM и  техните членове безопасността и качеството на храните и напитките остават най-важния приоритет, с който индустрията никога няма да прави компромис във всяка една страна и за всеки потребител.

Ето защо FoodDrinkEurope и AIM дават силната си подкрепа за инициативата на JRC за по-нататъшно проучване и изясняване на въпроса, свързан с предполагаемото „двойно качество“ на храните. Този процес осигурява солидна основа при липсата на ясни, сравними и надеждни данни и доказателства и спомага за определяне на параметрите за промишлеността в бъдеще. Макар че винаги съществува известно ниво на субективност и определени рамки на грешка, като се има предвид естеството на това изсредване, ние считаме, че е изключително важно да се следва методологията, одобрена от ЕС.

Днешните резултати, които са част от първата фаза от проучването на JRC, не са изненада за европейската индустрия за храни и напитки, която винаги е твърдяла, че не съществува разделение на пазарите за храна на „изток“ срещу „запад“ в ЕС. Докладът на JRC показва, че за повечето продукти могат да съществуват разлики в състава и/или някои съставки на продуктите, но че те не са структурно свързани географски “изток-запад“ и в по-голямата си част имат логично обяснение.

Обичайна практика е компаниите за храни и напитки да адаптират рецепти по редица причини, като например - спазване на националното законодателство и стандарти, наличие на местни суровини и подкрепа на локални производители, удовлетворяване на предпочитанията и очакванията на потребителите в даден регион и инвестиране в усилията за преформулиране на съставките за подобряване хранителния профил на даден продукт.

Докладът на JRC подчертава, че разликата в състава не предполага разлика в качеството.

Мела Фреуен, генерален директор на FoodDrinkEurope, коментира: „Европейските компании за храни и напитки, независимо дали са малки или големи, се гордеят, че могат да предложат богато разнообразие на стоки, които удовлетворяват  предпочитанията на потребителите, като същевременно поддържат високо качество и устойчивост на своята марка във всички страни на съюза. Надяваме се, че публикуването на доклада на JRC ще увери потребителите, властите и други оргазации, че производителите на храни и напитки третират потребителите еднакво, независимо къде се намират. "

Мишел Гибънс, генерален директор на AIM: „Както става ясно от доклада,  производителите на утвърдените търговски марки в Европа работят в партньорство с Европейската комисия и JRC за да бъдат взети под внимание всички факти, необходими за изясняване на тази ключова тема. Очакваме конструктивният диалог с институциите да продължи и в бъдеще, тъй като всички ние имаме обща цел – да предоставим най-доброто на потребителите и обществата в Европа.”

Тъй като докладът на JRC е показал незначителни разлики в етикетирането (например различно прилагане на правилата за закръгляване на цифрите в държавите членки на ЕС), членовете на FoodDrinkEurope ще предприемат действия за уедняквяването им в страните от ЕС, където е възможно. Освен това членовете на FoodDrinkEurope с нетърпение очакват да продължат да работят с потребителите, властите и заинтересованите страни във всички държави членки с цел по-нататъшно оптимизиране на рецептите спрямо местните предпочитания и хранителни нужди.


FoodDrinkEurope е най-голямата браншова организация в Европа, обединяваща компании от хранително-вкусовата индустрия: най-големият производствен сектор, водещ работодател в ЕС и ключов фактор в нейната икономика (294 000 компании, 99% от малките и средни предприятия, 4,6 милиона служители).

Сдружение „Храни и напитки България“ е браншово сдружение, чиито членове са едни от най-големите компании в областта на хранително-вкусовата промишленост в България с общ годишен оборот за 2018 година от над 2 милиарда лева.

Основната цел на сдружението е в условията на пълна прозрачност да работи за създаването на по-благоприятна среда за развитие на хранителната индустрия в България, като обедини и представлява интересите на български и чуждестранни производители, дистрибутори и вносители на храни и напитки, на малки и големи компании в отрасла, както и на секторните асоциации.

Сдружение „Храни и напитки България“ е пълноправен член на Food Drink Europe.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg