EUR 1.9558
USD 1.8036
CHF 1.9846
GBP 2.2826
CNY 2.4956
you tube
mobile version

Високата медицинска инфлация - водеща за 2024

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Високата медицинска инфлация - водеща за 2024

mail08:45 | 06.05.2024прегледи 2282 коментарикоментари 0


Mercer Marsh Benefits представи глобалните тенденции и новостите в сферата на здравеопазването. Събитието даде възможност на специалисти в сферата на човешките ресурси, да се запознаят отблизо с новостите на здравния пазар в условията на инфлация.

Mercer Marsh Benefits представи проучване за водещите здравни тенденции през 2024 година. Като водеща тенденция беше посочена високата глобална медицинска инфлация, която продължава да изпреварва значително общата и води до сериозно предизвикателство пред бизнесите, които са изправени пред двуцифрени увеличения при здравните разходи за техните служители. Като само цените за първичен преглед са скочили с 119%.
През 2024 г. медицинската инфлация се очаква да падне с няколко пункта до 11.7%, като през 2023г. тя беше 12.4%, а през 2020г. - 5.7%. За сравнение общата инфлация за същия през 2024г. е 4.2%.

Процесът на трансформация, в който са здравните системи, беше очертан като втора тенденция. Причината за това от една страна идва от сериозния недостиг на медицински персонал.

Според проучването медицинските сестри в България са два пъти по-малко от средните стойности в Европа, а общопрактикуващите лекари у нас са едва 13.4% от общия брой лекари в страната. Ако в Германия всеки трети лекар е общопрактикуващ такъв, то в България е всеки десети.
От друга страна, трансформацията в здравеопазването се дължи и на дигитализирането. В България я виждаме под формата на дигитални здравни карти, онлайн подаване на искове и записване на часове за преглед и консултация, както и телемедицина.

Дигитализацията не е единствената технологична промяна от трансформацията, част от нея е и навлизането на изкуствения интелект в здравеопазването, като в момента се търсят най-подходящите сфери за развитие и въвеждането му в сектора.

Проучването показва, че 70% от запитаните застрахователи считат ИИ за подходящ при първоначалната диагностика и/или насочване, за 64% той би бил полезен в дистанционното наблюдение на пациентите, а според 61% от запитаните е подходящ за фармацевтични разработки.
Очертаните от проучването тенденции са действително предизвикателства, пред които бизнеса е изправен. Те създават необходимост да се открие правилният баланс при управлението на разходите за здраве.

Кулминация на събитието беше представянето на резултатите от ежегодното проучване на придобивки, плащания и пазарни индикатори, което Мърсър Марш Бенефитс проведе в периода февруари – март 2024 г. В проучването участие взеха 285 компании от различни сектори и региони в страната, 28% повече от изминалата година, доказвайки, че темата е изключително важна за работодателите в България.
Традиционно, в проучването участие взимат компании в производствената и ИТ сфера, такива от фармацевтичната индустрия, за изнесени услуги, търговия, логистика и финансови услуги.

Целта на проучването е да се съберат най-актуални данни за важни индикатори на пазара на труда като увеличения на заплатите, използване на болнични дни, допълнителни стимули и придобивки.

Според проучването на българския пазар има 100 вида придобивки, които работодателите предоставят на своите служители. На първо място за най-често предоставяна придобивка е Здравната застраховка (94%), следвана от Обучение и развитие (92%) и предоставяне на Решения за паркиране (74%), Допълнителен годишен отпуск (72%) и получаване на служебен Смарт телефон (69%).
Наблюдава се спад в процентите за предоставяне на допълнително заплащане за препоръка. През 2023г. 77% от работодателите са предоставяли такова, а за 2024г. - 65%.

Интересна тенденция се наблюдава при рядко използваните придобивки. Често компаниите споделят колко държат на ценности като семейство, well-being на служителите и екосъобразност, но проучването показва, че този тип придобивки са едни от най-рядко предлаганите на българския пазар. Като едва 3 до 5 компании ги предоставят на своите служители.
Този вид придобивки включват предоставяне на детска градина, отпуск при burnout и парк и поддръжка на еко скутери и автомобили.

77% от компаниите в страната предлагат хибриден модел на работа, 18% работят изцяло от офиса, 16% пък имат опцията да поискат да работят от дома си, когато това е необходимо. При 13% мениджърите преценяват за екипите си, а едва 9% работят изцяло от дома си.

Нов елемент, който проучването представя, са мерките за привличане на работа в офиса. Най-голям процент (51%) от работодателите използват събитията на живо в офиса, за да привлекат служителите си обратно на работното място, 27% организират храна в офиса - от пица партита до предоставяне на свежи плодове. Сред останалите мерки са създаване на по-приятна работна среда (24%), която включва стаи за почивка
и различни игри, с които служителите могат да си починат от задачите, и организиране на повече екипни срещи (24%).

Когато става дума за сумите за придобивки, интересни разлики се забелязват между водещите сектори IT и производство, когато става дума за сумите получавани за препоръчване на кадри. При производството 64% от компаниите предоставят такъв бонус, който е на средна стойност от 623 лв., а 77% от IT компаниите предоставят такъв на средна стойност от 2 350 лв.

Пазарните индикатори за годината дават по-общ поглед върху работната среда. От гледна точка на заплащането се наблюдава тенденцията от изминалите години за нарастване, за тази година то е с 7%, а през 2023г. беше 10%. Приетите оферти достигат 79%, 10% са промотираните служители. Дамите в стратегическия мениджмънт са 40%, а тези в линейния са 43%. Тук е интересно да се наблюдава дали в идните години ще има промяна вследствие на Директивата за равенството между половете на пазара на труда, която предстои да се транспонира през 2026г.

-------------------------

Marsh McLennan е водеща световна компания за професионални услуги в областта на управление на
риска, стратегическите решения и човешкия капитал, разпределени в 2 основни направления: риск и
застрахователни услуги; и консултиране. Повече от 85 000 служители в цял свят предлагат
консултантски услуги на клиенти в над 130 държави.
Марш България стартира дейността си през 2000 г. и e водещият корпоративен застрахователен
консултант в България. Основната дейност е бизнес консултиране и управление на риска чрез
застрахователни продукти. Днес компанията представлява 4те компании под шапката на Marsh
McLennan България, като предоставя решения на стотици корпоративни клиенти. Българският офис
предоставя застрахователни решения и програми и на клиенти в Северна Македония и Албания.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg