EUR 1.9558
USD 1.7957
CHF 2.0346
GBP 2.2899
CNY 2.4953
you tube
mobile version

Виена: 240 дни в годината събития за хората

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Виена: 240 дни в годината събития за хората

mail06:31 | 21.10.2019прегледи 3130 коментарикоментари 0


Кармелита Денева, Ива Стойкова - спец. пратеници на EconomyNews.bg

С Михаел Дракслер, управител на Stadt Wien Marketing, се срещаме, веднага след като е приключила дискусия, на която са обсъдени резултатите от филмовия фестивал във Виена това лято, организиран от Общината. Равносметката е отлична – 985 хиляди посетители и с това той е на второ място от всичките фестивали досега. „Знаете ли каква е нашата агенция, как функционира“, пита г-н Дракслер в началото на нашия разговор. Отговаряме, че затова сме на срещата, защото искаме да разберем как така във Виена винаги има интересни събития и това я прави жив град, отдаден на своите граждани.

Михаел Дракслер, управител на Stadt Wien Marketing: През 80-те години в скандинавските и немскоговорящите страни беше много популярно да се създават маркетингови агенции. Често се получаваше смесица между туризъм и икономика. Това обаче не е така при нас. Ние сме агенция за мероприятията на Община Виена. Тя съществува от 1999 г. и принадлежи 100% на Общината, работим за Общината по поръчки на Общината. Най-общо причините за създаването ѝ са три.

Общината много успешно провеждаше различни мероприятия – филмовият фестивал е от 1991 г., а ледената пързалка – от 1996 г. Когато обаче Австрия се присъедини към ЕС, законите за обществените поръчки трябваше да бъдат адаптирани към европейското право. Това беше много добре, но възникна проблем със сроковете. Защото, ако строиш една автомагистрала, европейското законодателство дава повече възможности – търсят се международни оферти и изпълнители и не е толкова важно точно кога ще бъде завършен проектът. Докато при едно голямо мероприятие за хората има значение то да се проведе в точно определен ден. Ще ви дам един пример от последния уикенд.

Организирахме празника на отпадъците за друг общински отдел. Още през март този отдел трябваше да предостави списък с всички услуги, които се търсят и да намери изпълнители. В действителност за отдела е много по-добре една седмица преди събитието да знае как ще протече то и как ще се организира. Тъй като ние сме изцяло общинска агенция, можем да даваме тези поръчки вътре в общината. Това може да са поръчки за милиони евро, без да се правят европейски конкурси. Агенцията ни спазва същия закон за обществените поръчки, както Община Виена, но Общината прави само една – в случая празник на отпадъците. Докато ние трябва да направим поръчка за сцената, палатките и за много други елементи от събитието. С други думи, ние организираме събитията съвсем законно, но много по-гъвкаво и бързо.

Втората причина е, че Виена има затруднения да сключва дългогодишни договори с доставчици на услуги.

Друг пример - тази година разходите за техническа инфрастуктура бяха намалени с 43%. Това е така, защото като ООД имам право да сключвам договори за три-четири години, по-лесно да купувам неща, които просто отчитаме в данъчната декларация, отколкото да ги взимаме под наем. По този начин Общината спестява милиони евро.

Третата причина за учредяването ни е следната. През 90-те години при нас идваха спонсори с идеята да използват наши събития като филмовия фестивал като платформа за реклама. Общината може да приеме тези средства, но проблемът е, че парите потъват в общите постъпления. А ние като агенция можем да ги използваме и да направим събитието по-голямо, по-добро за хората или да ги насочим към друго мероприятие.

Накратко, ние сме обслужваща агенция, чрез която Община Виена може да направи неща, които иначе няма право или би била много по-тромава.

Какви са приходите от мероприятията?

Михаел Дракслер: Трудно е да се отговори, защото те се случват в публичното пространство и са безплатни. В единия случай имаме големи градски събития, които имат за цел да направят града по-привлекателен. Другият вид са класически мероприятия по поръчка.

При първата група мероприятия, когато става въпрос за имиджа – като например филмовия фестивал с 1 млн. посетители или ледената пързалка със 700 хил. посетители годишно, нещата стоят по следния начин. Напимер за филмовия фестивал – ние разработваме концепция, която представяме на Община Виена, посочваме нововъведенията и прогнозната им цена, а Общината може да ги приеме или отхвърли. За да докажем как Общината може да спечели, поръчваме на Икономическия университет проучване за приходите и печалбата. В него факторът имидж не се взима предвид, а става дума само за цифри. Конкретно за филмовия фестивал имаме 126% възвращаемост на инвестициите. Самият фестивал е безплатен, обаче търговските обекти, които предлагат храни или напитки плащат данък. Другият момент е, че мероприятието трябва да е толкова привлекателно за хората, че да ги накара да похарчат пари, които иначе не биха похарчили.

Такъв пример е т.нар. Коледна пътека. През 80-те години Виена беше първият голям град, който организира голямо тържество. Постепенно то придоби популярност и започнаха да се стичат хора от различни страни – италианци, германци и др., които идваха във Виена да празнуват Коледа. Т.е. те не биха дошли във Виена, ако го нямаше това мероприятие. Те отсядат в хотели, посещават ресторанти и така Общината има повече приходи, отколкото разходи. Разбира се, факторът имидж е неизплатим.

Партньорите на Общината имат ли финансово участие?

Михаел Дракслер: Да. Съществуват различни изчисления. Проучването, което цитирах, показва една заобиколна рентабилност. Ние използваме тези пари, за да направим мероприятието по-голямо и по-хубаво. Същевременно повече пари влизат в икономиката. Само 24% от всички разходи се финансират от Община Виена, а останалите - от спонсори или от бизнеса с храните и напитките.

Какъв е средният бюджет на дадено голямо събитие?

Михаел Дракслер: Имаме малки събития. Например първа копка на даден обект струва около 6 хиляди евро. Голям проект като пътеката за феновете на европейското футболно първенство обаче е на стойност 12 млн. евро. Празникът на общинския отдел за боклука, за който стана дума, е приблизително 250 хил. евро.

Имате ли обратна връзка с гражданите и как я получавате?

Михаел Дракслер: Мероприятията за имидж се приемат много положително от виенчани. Така трябва и да бъде. Нашите събития винаги са насочени към гражданите на Виена. Понякога обаче имаме щастието мероприятие да стане толкова популярно, че да се хареса и на туристите. Гостите на града ни искат да усетят атмосферата и да видят как се забавляват местните. Ако виенчани не биха харесали нашите събития, те ще пропаднат. Това означава, че не са били организирани както трябва. За филмовия фестивал имахме проучване, като в рамките на два месеца направихме 4 хиляди интервюта. 96% от интервюираните дадоха положителна оценка.

Обратната връзка в наши дни става много бързо и лесно чрез социалните мрежи. Хората са критични и, ако нещо не е както трябва, те веднага го забелязват и показват.

Колко са събитията годишно?

Михаел Дракслер: В нашия договор с Община Виена ни се възлага организацията на до четири големи мероприятия. Те са фиксирани. За останалите трябва да предложим концепция, която подлежи на разглеждане от Общината и одобрение/отхвърляне.

В момента сме във фаза на съгласуване с Общината по един нов проект.

Какъв е екипът, с който работите?

Михаел Дракслер: 24 души. 1/3 от тях са класически организатори на събития, малко под 1/3 са специалисти, които отговарят за редакцията, графиката, маркетинг, работа с пресата, спонсори и последната част е административен персонал. По отношение на образованието, те са много различни. Имаме дори театрален драматург, както и завършил класически ивент мениджмът или графични изкуства. Отделът е малък, но много гъвкав. С тези 24 служители реализираме по 50-60 проекта, а мероприятията в тях са около 100. 240 дни през годината има мероприятия.

Каква е средната заплата?

Михаел Дракслер: Спектърът на заплатите е широк.

Какво планирате, напрамер в съботата след нашата среща?

Михаел Дракслер: Виенският поход през лозята. Това събитие ще се проведе през целия уикенд. То не е от най-класическите мероприятия, но при хубаво време, както се очаква да бъде сега, става много симпатично. Има три отсечки, по които виенчани правят разходки.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg