EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Бюджетът на БГ сериал = Цена на реалити

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Бюджетът на БГ сериал = Цена на реалити

mail17:50 | 20.04.2011прегледи 3069 коментарикоментари 1


Ива Стойкова
Три нови български сериала са в програмата на две от националните телевизии тази пролет. БНТ стартира първия си сезонен сериал - „Под прикритие”. bTV вече има опит със „Стъклен дом”, чийто пореден сезон „Изкушението” върви в момента. Телевизията излъчва и сериала „Столичани в повече”, очаква се и стартът на „7 часа разлика”. Нова тв продължава с известния “Забранена любов”. Появява ли се в България нова индустрия – тази на сериалите, както това се е случило през последните десетилетия по целия свят. И каква е цената за изработването на такъв продукт. EconomyNews.bg разговаря с известния журналист, продуцент и режисьор Георги Тошев. Неговата визитка може да бъде рамкирана от работата му в „24 часа”, РФИ България с предаването „Скука”, поредицата по bTV „Другата България”. Един от последните му продукти е клипът „Бягство” на Калин Вельов, на който е режисьор.

Г-н Тошев, с какви бюджети разполагат българските сериали?
Георги Тошев: Бюджетите се формират от телевизията на сезон. Те се оформят на базата и на платен продукт плейсмънт, който законът вече позволява. Говори се, че за първия сезон на „Стъклен дом” бюджетът е бил около 2 млн. лева, като това включва 12 епизода. Особеност е, че  един такъв бюджет се актуализира непрекъснато, има и допълнителни попълнения, за които не се говори - различни видове рекламни пакети - например верига магазини, бензиностанции, много от т.н. пера се попълват от бартери. Така че е трудно се уточни в лева колко излиза един епизод. По принцип след залеза на реалити форматите, днешните сериали, говоря за bTV, бюджетите им отговарят на бюджетите на едно добре направено реалити от първите години на реалити форматите в България, което означава около 2 млн. лева.
Цената на епизод?
Г.Т.: Освен бюджет тотал, се прави разбивка на епизоди, но тя е груба, по-скоро да се задоволят чисто счетоводни изисквания. Често един епизод може да е по-скъп или по-евтин, но се допълва. Понякога сценаристите променят сценария в зависимост от финансовите наличности. Затова, ако зрителят добре гледа, някои епизоди са по-калени, т.е. с по-малко артисти, по-малко локации за снимки, по-малко статисти и т.н
Какво включва цената на един епизод?
Г.Т.: Цената на епизод включва целия творчески и технически ресурс, постпродукция, монтаж - от написването на сценария до предаването на готовия епизод на телевизията.
Как се осигурява финансирането?
Г.Т.: Телевизията дава бюджет, т.н. твърд бюджет, всички липси се допълват от продукт плейсмент, реклами, бартери. При bTV всичко минава през отдел продажби, т.е. СИА (продуцентската къща, която стои зад сериалите „Стъклен дом” и „Под прикритие”- б.ред.) няма право да продава рекламно време.
Прогнозата за възвращаемост на инвестицията?
Г.Т.: Себестойността на епизод е ниска, защото творческият и техническият  труд у нас за момента е ниско платен, предполагам, че се разчита на рекламния ефект, който се смята на базата на пазарен дял и рейтинг, т.е. колко зрители са те гледали. Като се има предвид, че сериалите са в прайм тайм, няма как да не се възвръща инвестицията. Продукт плейсментът  е по-евтин от чистата реклама - т.е. по-скъпо е да завъртиш официален клип на една кола, вместо да я покажеш 3 пъти в един епизод.
Може ли да се говори за индустрия с почти едновременната поява на няколко нови български сериала?
Г.Т.: Индустрия все още няма, но има опит да се съживи българското кино, дава се работа на много артисти, нови лица, режисьори, хора от техническите служби на киното, които сега намират работа и предават опита си. Ако се произвеждат минимум по 10 сериали на година в продължение на 5 години, може да се говори за индустрия.


 
Коментари
 
киноман - 20-04-2011 г. 19:28:09

Целта на интервюто и разсъжденията са в посока на спазване на политиката на сайта.От гледна точка на възможността за финансиране на сериали, очевидно нашата филмова "индустрия" е на нивото на манифактура, но големият брой таланти е гаранция, че сме на прав път. Закъснението от няколко десетилтия в правенето на подобен "продукт" не е от голямо значение. Българският творец е в състояние да изтиска от един ограничен финансов ресурс запомнящи се произведения. Те ще бъдат купувани на световния пазар, но трудно ще бъдат награждавани, по знайни и незнайни причини. Остава открит въпросът за неизбежните творчески компромиси. Все пак нека да гледаме наши сериали.Не са по-лоши от чуждестранните.

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg