EUR 1.9558
USD 1.8118
CHF 1.9990
GBP 2.2736
CNY 2.5044
you tube
mobile version

Бюджетното салдо по КФП е отрицателно

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Бюджетното салдо по КФП е отрицателно

mail09:00 | 02.09.2014прегледи 701 коментарикоментари 0


Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма на
касова основа към 31 юли 2014 г. е отрицателно в размер на 1
147,2 млн. лв., което се формира от дефицит по националния
бюджет в размер на 647,5 млн. лв. и дефицит по европейските
средства в размер на 499,7 млн. лева. Това сочат данните за
изпълнението на консолидираната фискална програма /КФП/ към края
на юли, съобщиха от пресцентъра на Министерството на финансите
/МФ/.
Изпреварващият ръст в разходите и изоставането при
изпълнението на разчетите п
о данъчните приходи са основните
фактори за формирането на дефицита по КФП за първите седем
месеца на годината. Влияние върху дефицита оказват и временно
спрените плащания от ЕК по ОП "Околна среда" и по две оси на ОП
"Регионално развитие", където се очаква след отблокиране на
плащанията на България да бъдат възстановени сертифицирани
разходи в общ размер на 478,3 млн. лева. Спрямо дефицита за
същия период на 2013 г. (168,2 млн. лв.) бюджетната позиция се
влошава с 979,1 млн. лв. (1,2 пр.п. от БВП), посочиха от МФ.
Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална
програма
за отчетния период са в размер на 16 840,5 млн. лв.,
или 54,3 процента от годишните разчети за 2014 г. Съпоставено
със същия период на миналата година приходите по КФП нарастват
номиналност от 1,4 процента (230,7 млн. лв.) при планиран
номинален ръст по разчетите към ЗДБРБ за 2014 г. спрямо отчета
за 2013 г. от 7,1 на сто (2,1 млрд. лв.).
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от
осигурителни вноски) към края на месец юли възлиза на 13 190,5
млн. лв., което представлява 54,2 процента от годишните разчети
за 2014 г. при 56,2 на сто изпълнение на годишните разчети за
седемте месеца на 2013 година. Съпоставено със същия период на
предходната година данъчните постъпления нарастват номинално с
338,3 млн. лв. (2,6 процента), но същевременно представлява
значително изоставане спрямо планирания ръст в разчетите за
годината спрямо отчетените постъпления за 2013 г. в размер на
8,8 процента, посочиха от МФ.
Приходите в частта на преките данъци са 2 602,1 млн. лв.,
което е 60,2 на сто от планираните за годината и нарастват с 9,1
процента спрямо същия период на 2013 г. Нарастване за седемте
месеца на годината се отчита основно при приходите от ДДФЛ - със
196,4 млн. лв. или с 14,4 процента повече от същия период на
миналата година.
Приходите от косвени данъци са в размер на 6 423,6 млн. лв.,
което е 50,1 процента от програмата за годината при 54,5
процента изпълнение на разчетите към края на юли 2013 година.
Изоставането с 4,4 процентни пункта в изпълнението на разчетите
спрямо отчетеното изпълнение за същия период на предходната
година е главно при ДДС и акцизи.

Постъпленията от ДДС са в размер на 4 126,6 млн. лв., или 49,8 на сто; от акцизи - 2 195,1
млн. лв., или 50,1 на сто; от мита - 85,5 млн. лв., или 62,8 процента. За периода януари - юли 2014 г. възстановеният ДДС е вразмер на 3 328,4 млн. лв., а за същия период на 2013 г. е
възстановен ДДС в размер на 3 334,5 млн. лева. Съпоставено със същия период на предходната година косвените данъци намаляват номинално със 77,3 млн. лв. основно в резултат на по-ниските
приходи от ДДС от внос. Влияние върху изпълнението на постъпленията от ДДС при сделки в страната и ВОП оказва изменението на нивото на невъзстановения в срок данъчен кредит по ЗДДС и базов ефект от постъпили през месец февруари 2013 г. стари просрочени задължения в размер на 65 млн. лева. Нивото на невъзстановения данъчен кредит намалява със 112,6 млн. лв. - от242,6 млн. лв. към юли 2013 г. на 130,0 млн. лв. към месец юли 2014 година.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др.
данъци по ЗКПО) са в размер на 558,6 млн. лв., или 62,2 на сто
изпълнение на годишните разчети при 65,0 процента изпълнение на
разчета към юли 2013 година.
Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 3
606,3 млн. лв.
, което представлява 57,4 на сто от разчетените за
годината. Съпоставено със същия период на предходната година
приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 4,8
процента (165,2 млн. лв.).
Неданъчните приходи и помощите са в размер на 3 650,1 млн.
лв. или 54,4 на сто от разчета за годината. Променените срокове
за внасяне на дивидента за държавата от предприятията с държавно
участие в капитала от една страна, и постъпилите еднократни
приходи през 2013 г. от друга, прави данните в частта на
неданъчните приходи несъпоставими за двете години.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл.
вноската на България в бюджета на ЕС) към 31 юли 2014 г.
възлизат на 17 987,8 млн. лв., което представлява 55,3 на сто от
годишния разчет. Спрямо юли 2013 г. общо разходите по КФП са
нараснали с 1 209,7 млн. лв. (7,2 процента), което се дължи
основно на по-високите разходи по програмите и фондовете на ЕС и
на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания.
Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 45,1 на сто (699,5 млн. лв.) спрямо същия период на 2013 г., а разходите по националния
бюджет - с 3,4 процента (500,2 млн. лв.). Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година и др.
Влияние върху параметрите по изпълнението на разходите оказват и одобрените с Постановления на Министерския съвет допълнителни разходи по бюджетите на редица първостепенни разпоредители с
бюджет през последните месеци от мандата на предходното правителство.
Нелихвените разходи са в размер на 16 907,9 млн. лв., което представлява 56,8 на сто от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към края на юли 2014 г. са в размер на 14 789,2 млн. лв. (59,6 процента от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв)
възлизат на 2 118,7 млн. лв. (42,4 на сто от разчетите към ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 464,6 млн. лв. (69,4 процента от планираните за 2014 г.).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 31 юли 2014 г. от централния бюджет, възлиза на 615,3 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000
на Съвета на ЕС от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/ЕО, Евратом относно системата за собствени ресурси на Общностите.
Размерът на фискалния резерв към 31 юли 2014 г. е 8,9 млрд. лв., в т.ч. 8,3 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,6 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз
за сертифицирани разходи, аванси и други. В съответствие със Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на
Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 31 юли 2014 г. са публикувани на Интернет страницата на Министерството на финансите, в категория "Актуални публикации", "Статистика". Освен статистическите данни е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, който
представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети, съобщиха от ведомството.

 


 


Тагове: КФР, данни
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg