EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Българските туристи - надежда за хотелиерите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българските туристи - надежда за хотелиерите

mail13:00 | 10.12.2010прегледи 2854 коментарикоментари 0


Десислав Григоров

На 14-ите годишни награди на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) „Гранд хотел Варна” спечели наградата на браншовата организация в категорията „Ваканционен комплекс на годината”, а генералният мениджър на комплекса бе отличен с най-престижната индивидуална награда – „Хотелски мениджър на 2010 г.”. Пред EN.bg Портних заяви, че през 2011 г. очаква над 50% от гостите на управляваните от него хотели да са български граждани.

Г-н Портних, какво е според вас нивото на мениджърите в хотелиерския бизнес в момента в България?
Според това кои са отличени в тазгодишните награди на БХРА, съдя, че в момента туристическия бранш в България разполага с широк избор от висококвалифицирани мениджъри. Победителите във всяка една категория са изключително силни професионалисти, а за качеството им говорят резултатите, които безпристрастната статистика показва.

Вие сте мениджър на хотел, разположен на морския бряг с подчертано сезонен характер. Как оценявате изминалия летен сезон?
Сезонът може да се определи като успешен. Естествено, трябва да отбележим фактът, че конюнктурата към настоящия момент за бранша е недотам благоприятна, а и световната икономическа криза все още не е отминала. Също така трябва да се отчетат и някои проблеми от развитието на бранша в последните 20 г., които сега оказват своите негативни ефекти. През 2011 г. очакваме добро развитие, като минимумът е задържане на нивата от тази година. За следващите години се надяваме на един по-устойчив темп на развитие.

Негативите през изминалите 20 г. само в презастрояването ли се изразяват?
Неравномерното планиране за усвояване на териториите на комплексите или т. нар. презастрояване е основната грешка, която в момента оказва негативно влияние, но не и единствената. Тук се отнасят и многото концептуални грешки и недоразумения, които виждаме в момента. От друга страна, обаче трябва да отбележим, че през същото това време бяха построени и доста качествени хотели и комплекси, които разполагат с изключително качествен мениджмънт. Това ме кара да бъда оптимист и очаквам едно добро развитие на бранша в краткосрочна и средносрочна перспектива.

Към какви туристи трябва да се ориентира България през следващите години?
Смятам, че българското Черноморие има голям потенциал на румънския и руския пазар. Това се видя и през тази година: въпреки кризата имаше осезателно увеличаване на туристите от тези страни. Съществува и огромен вътрешен ресурс, и всички ние полагаме много усилия българите да се завърнат на родното Черноморие. Това е процес свързан с повишаване на качеството на предлаганите услуги и изработване повече разнообразни пакети. Онези, които успяват да се отличат с предлаганите от тях услуги, разчитат на добро развитие.

Какво е процентното съотношение между български и чуждестранни туристи при вас?
При нас българските туристи достигнаха 40% през това лято. Това е следствие на усилената политика в тази насока, която водим в последните четири години, като през 2006 г. нашите съграждани бяха под 30%. Основният сегмент туристи са семейства с деца. Профилирането в посока на развиване на услугите в този сегмент ни даде един осезателен ръст в последните години. Разчитаме през 2011 г. българите да са над 50% от всичките ни клиенти.

Как ще се отрази на туристическия бранш намаляването на туристическата такса?
Намаляването трябва да го разгледаме през няколко призми, защото в действителност е налице увеличаване на туристическата такса за организираните пакети. При нас конкретно те представляват над 90% от общия дял туристи. Въпрос на време е да се направи точна преценка как ще се отрази намаляването ставката на ДДС на туристическата такса за индивидуалните туристи. Надяваме се, че това ще стимулира туристите в правилна за бизнеса посока.

Няма ли да се окаже това нож с две остриета за хотелиерите, ориентирани към групови туристически посещения?
Считам, че при нас увеличението ще балансира настоящото съотношение между организирани и индивидуални туристи. Естествено, за някои хотелиери това ще е по-сериозен проблем, който те ще трябва да калкулират в ценовата си политика.

Какъв зимен сезон очаквате и сравнение с предходните две кризисни години?
Зимният сезон при нас е свързан предимно с конгресен и конферентен туризъм, както и провеждането на различни културни, научни, спортни и обществено-политически събития. Индикациите ми са, че той ще протече в параметрите на предходната година. От особена важност за нас е протичането на следващия летен сезон и се надяваме развитието да е в положителна посока.

Има ли бъдеще конгресният туризъм?
В България има големи перспективи за развитие в този сектор. За съжаление конюнктурата в момента е изключително неблагоприятна, тъй като бюджетите за подобен вид туризъм са орязани и това не дава добро отражение за конгресния туризъм. Аз обаче съм убеден, че със стабилизирането в икономическо отношение, потенциалът в този сектор ще нарасне неимоверно много.

Получава ли туристическият бранш достатъчно подкрепа от българското правителство?
Искрено се надяваме правителството да разглежда туризма като един от основните си приоритети. Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков пое редица ангажименти пред представителите на нашия бранш по време на церемонията по раздаването на годишните награди на БХРА и това ни кара да бъдем оптимисти.

Визитка
Иван Портних е завършил магистърска степен „Международни икономически отношения” в Университета за национално и световно стопанство в София, Институт за франкофония, степен магистър по „Бизнес администрация” и същата в Нант, Франция. Защитил е мастер сертификат „Мениджмънт на хотелиерството” в САЩ. Бил е изпълнителен директор на „Интернационал – Златни пясъци” АД и директор „Хотелско управление” на „Би Ти Девелопмент Сървисиз” ЕАД. От 2001 г. до момента е изпълнителен директор на „Гранд хотел Варна” АД и генерален мениджър на ваканционен комплекс„Гранд хотел Варна”, включващ едноименния хотел, както и хотелите „Лебед”, „Долфин”, „Долфин – Марина” и „Рубин” с обща леглова база от 2500 легла и над 1000 заети служители през активния сезон. През тази година „Гранд хотел Варна” спечели наградата Bulgaria’s Leading Spa Resort 2010 на XXVII Световни туристически награди.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg