EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Българските потребители се съживяват след три месеца

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българските потребители се съживяват след три месеца

mail11:12 | 09.12.2009прегледи 552 коментарикоментари 0


След като в предходния месец беше установено, че в състоянието на бизнес-средата се улавят (макар и предимно косвени) признаци, че пропадането на българската икономика забавя темпа си, в края на годината вече можем да говорим, че и потребителската среда е на път да прекрати рязко негативния си тренд. Макар и с под 2 пункта, индексът на потребителската среда е по-висок, отколкото към средата на 2009 г. На фона на резкия срив, който претърпя индексът след Септември 2008 г., тази промяна е белег за някои окуражителни тенденции. Без да се подценява фактът, че предстои принципно по-трудният за населението (а и за бизнеса) студен сезон, все пак наблюдаваните тенденции говорят, че като че ли най-трудният етап от отраженията на глобалната финансово-икономическа криза е на път да отзвучи – ако не непосредствено, то поне в близките 3 месеца. Възможно е през тях да има ново снижаване на индекса, но във всеки случай то едва ли ще достигне темпа на негативния темп от предходните 15 месеца.

Регистрираните слабо позитивни промени се дължат не толкова на изменение в личното финансово-икономическо положение на потребителите към настоящия момент, а по-скоро – на някои знаци, които те откриват в цялостното състояние на нещата. Така например, относително забележимо е подобряването в оценката на икономическата обстановка в страната: един от малкото пунктове, в който промяната надвишава 2 пункта. Това напълно се съгласува с резултатите от изследването на бизнес-средата, където също се наблюдават сходни белези. Известно нарастване има и по отношение на очакванията за развитието на личните доходи през непосредствено следващите месеци.

Сравнително най-забележимо е увеличаването в оценките за достатъчността на доходите на населението. При тях се стига до една твърде любопитна ситуация: реално намалява делът от населението, което има особено високи доходи, и което твърди, че може да удовлетвори всички или почти всички свои желания (друг е въпросът за желания с какви финансови измерения става дума). Същевременно обаче чувствително намаляват и групите, които едва се справят с всекидневната издръжка. Промяната на практика се измерва в притискането на „сандвича“ към средната група, които се увеличава, и която всъщност до голяма степен може да се определи като гръбнак на потреблението. Нарастването на тази група е един от най-позитивните факти, доколкото благодарение на него може да се очаква принципно развитие на пазара в следващите месеци.

Затрудненията, изпитвани от населението през 2009 г., са довели до съществени промени в нагласите за вложение на свободните средства. Сред финансовите институции в най-печеливша позиция се оказват банките, доколкото рязко нараства ориентацията към влагане на свободните средства на депозити. В противовес силно се снижава ориентацията към дългосрочни застраховки, взаимни фондове, пенсионни и здравни осигуровки. Отслабено е търсенето на движимо и недвижимо имущество. Всичко това говори за нарастване на консерватизма на населението по отношението на вложението на свободните средства, като очевидно все по-голяма част от него търси убежище на средствата си в банките.

 

* Данните са от национално представително за пълнолетното население на страната маркетингово проучване, проведено през декември сред 1040 граждани.

 

   


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg