EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

България не финансира „Бургас - Александруполис”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

България не финансира „Бургас - Александруполис”

mail10:23 | 07.04.2010прегледи 696 коментарикоментари 0


България все още не проявява интерес към строителството на тръбопровода Бургас — Александруполис, пише днес РБК daily. София вече спря плащанията по проекта. Към настоящия момент дългът й се оценява на 5 млн. евро. В същото време актуализацията на проучването по проекта е възможно да бъде приключена до края на месеца. Обсъждането на проекта се очаква да се случи в края на седмицата в Германия. Поведението на България е трудно обяснимо, тъй като само за една година страната може да получи около 500 млн. долара от тръбопровода.
Реализацията на Бургас — Александруполис, в който България има 24,5 % дял, всъщност се осъществява без нейно участие. По думите на вицепрезидента на „Транснефт” Михаил Барков българските власти до този момент не са определили как ще отговарят за проекта от своя страна.
„Наскоро се появи съобщение, че за проекта ще отговаря българското Министерство на финансите. В същото време ние официално съобщение за това не сме получили,” коментира пред РБК daily Барков. По неговите думи проектът живее свой живот без участието на София.  В момента тече проучване по Бургас — Александруполис, изслушванията от които се очаква да бъдат представени в края на седмицата в Германия. „Планираме до края на този месец да приключим с актуализацията на технико -икономическата част по проекта,” отбелязва още Барков. Стойността на проекта може да излезе от 1 млрд. до 1.5 млрд. евро, допълва още той.
Междувременно България е престанала да изпълнява задълженията си на акционер, които са свързани с финансиране на общата компания Trans-Balkan Pipeline B.V., отбелязва РБК daily. Натрупаните задължения - в размер от 5 млн. евро - блокират взимането на корпоративни решения, коментира още  Михаил Барков.
Проектът по нефтопровода Бургас — Александруполис се реализира при съвместното участие на Русия, Гърция и България. Споразумението по реализацията е подписано през 2007 г. Дължината на нефтопровода е планирана за 285 км, а мощността на първо време ще е 35 млн. тона годишно с възможност за увеличение до 50 млн. тона. Дълго време, обаче, проектът не може да стартира. Причина - смяната на властта в България през миналата година, която поставя под съмнение икономическата ефективност на проекта.
В същото време руски компании проявяват интерес към друг привлекателен проект - нефтопровода Самсун — Джейхан, по който работят италианската Eni и турската Calik Holding. Доминиращото мнение е, че този нефтопровод може да конкурира тръбата Бургас — Александруполис. Позицията на „Транснефт” е различна, отбелязва изданието. Обсъждана е дори идеята за обединение на двата проект в общ консорциум. Преговорите за участието на Русия в проекта Самсун — Джейхан ще бъдат продължени през втората половина на април в Турция, коментира още Барков.
Участието на България като транзитна страна в проекта е повече от привлекателно, отбелязва експертът Димитър Александров. По неговите думи страната може да получава около 500 млн. долара годишно. Двата проекта, обаче, не са взаимозаменяеми. „Логистично е за нас необходимо до обвържем проекта именно с Бургас и Александруполис. Турският маршрут е по- дълг”, допълва още експертът.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 896