EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Българите предпочитат родните мебели

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българите предпочитат родните мебели

mail11:07 | 29.11.2023прегледи 441 коментарикоментари 0


Четиридесет и четири на сто от българите предпочитат мебели, произведени в България. Информацията беше оповестена по време на Годишната конференция на Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост (БКДМП) в Боровец, съобщиха от Камарата. Данните бяха обявени за пръв път и са от национално проучване за потреблението на мебели, проведено от агенция "Тренд". 

Според участниците в анкетата водещи фактори за избора на продукцията, произведена в България, са гаранцията за качество, по-приемливата цена и подкрепата на местния бизнес. Според данните около една трета (32 на сто) от респондентите не отдават конкретни предпочитания към страната на производството.

Жителите на малките градове и селата по-често споделят, че предпочитат българска продукция, докато тези в столицата посочват на първо място, че приемливи за тях са и трите вида производство (България, Европа и страни извън ЕС). Около 32 на сто от българите избират мебели както от България, така също от Европа и от страни извън ЕС. 

Само 4 на сто от българите купуват мебели често - веднъж или няколко пъти в годината. Близо една пета (19 на сто) осъществяват такава покупка веднъж на няколко години, като най-често това са хора в активна възраст между 30 и 60 г., висшистите, хората с доход на домакинството над 2000 лв. и живеещите в столицата. Близо 4 от 10 души са посочили, че не купуват мебели.  

Делът е по-висок от средния сред най-младите (под 30 г.) и най-възрастните (над 70 г.), хората с основно и по-ниско образование, тези с месечен доход на домакинството до 1000 лв., както и живеещите в малките градове и селата. 

Водещият фактор при покупката на мебели за българите се оказва цената. Тя се нарежда на първо място без значение от възрастта или месечния доход на участниците в анкетата.

Приблизително сходно по значение е и качеството на изработката, следвано от дизайна и вида на материалите. Критерии с по-периферно значение са продуктите да отговарят на европейските стандарти и да са изработени по екологичните изисквания. 

Произходът и материалите имат основно значение за близо една трета от участниците (31 на сто) в анкетата, които са и най-взискателни при избора си. Това са по-често хора между 30 и 50 годишна възраст, притежаващи висше образование и с доход на домакинството над 2000 лв.

Около 21 на сто се съгласяват, че произходът и материалите са важни, но признават, че невинаги се съобразяват с това при покупка. Близо една четвърт (24 на сто) споделят, че единственото, с което се съобразяват, е цената и външния вид на мебелите. 

Данните на проучването сочат, че най-често сменяните мебели са леглата и матраците - половината от хората, които купуват мебели, са дали този отговор. Една трета посочват, че най-често сменят столовете, малко над една четвърт (26 на сто) - диваните и креслата. 

Според данните на проучването най-предпочитаният начин за покупка на мебели все още си остава на място в магазин или шоурум. Онлайн търговията в сектора все още е недостатъчно разпространена - само 5 на сто от купуващите мебели предпочитат този метод.

Въпреки това онлайн сайтовете и каталозите имат своята значима роля, тъй като 34 на сто от хората ги използват, за да се ориентират за марки, цени и качество, преди да посетят физически магазин. Онлайн разглеждането и пазаруването са по-популярни сред хората до 50-годишна възраст, висшистите и жителите на столицата.

Около 14 на сто от анкетираните използват традиционния метод на консултиране с приятели и роднини относно техния опит с определени мебели. Методът е популярен сред жителите на селата. 

На 24 ноември конференцията откри председателят на БКДМП проф. д-р Васил Живков, в официалната част се включиха още заместник-министърът на земеделието Мирослав Маринов, изпълнителният директор на Изпълнителна Агенция по горите инж. Стоян Тошев, председателят на УС на БСК Добри Митрев, деканът на факултет "Горска промишленост" в ЛТУ-София проф. Живко Гочев, заместник-кметът на Самоков Люба Кленова, Ивелин Желязков, директор тристранно сътрудничество в АИКБ и др. В събитието участва и продуцентът Андрей Арнаудов, който представи възможностите за живот и работа в България, които платформата Bulgaria Wants You предоставя. 

По време на конференцията Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост връчи годишните си награди на партньори и фирми.  В рамките на събитието се проведе и дискусия "Кръгова икономика и устойчиво развитие в мебелната промишленост".

Българският дизайнер Светослав Тодоров от студио Mode, нocитeл нa peдицa oтличия - двa пъти RВDА 2013/14 и 2015/16, двa пъти Аrсhіtіzеr, Hю Йopĸ 2014/2015 и двoйнa нaгpaдa пpeз 2018 г., FRАМЕ - Aмcтepдaм 2018, и дp., говори за връзката между дизайна на мебелите и производството им.

/ЕС/


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg