EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Борисов спря ОП за над 600 млн.лв. /стенограма/

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Борисов спря ОП за над 600 млн.лв. /стенограма/

mail07:25 | 18.02.2016прегледи 6028 коментарикоментари 1


Министър-председателят Бойко Борисов е разпоредил веднага да се спрат големи обществени поръчки на стойност близо 600 млн. лв. и те да се проведат по новия закон, каза министърът на финансите Владислав Горанов пред журналисти след края на днешното заседание на Министерски съвет. Едната е на Югозападното горско стопанство за 95 милиона лева за изграждане на горски пътища, а другата – на МВР за новите лични документи на стойност половин милиард лева. Големи поръчки на община Варна също се спират. Целта е да се разсеят всякакви съмнения за нещо скрито или за задкулисие, когато се разходват големи обществени ресурси, коментира министърът, цитиран от БТА.
По думите му Борисов е разпоредил на министъра на земеделието и храните да прекрати поръчка обявена от Югозападното държавно горско предприятие с предмет изграждане на горска инфраструктура и горски пътища на обща стойност 95 млн. лв. Има дебат, че трябва да се спрат още няколко рамкови поръчки, като идеята е всички големи поръчки, които биха представлявали широк обществен интерес, да се повторят по новоприетия закон с новите ясни и прозрачни правила, за да отпадне всякакъв дебат и съмнения по отношение на прозрачността им, да се гарантира в достатъчна степен защитата на обществения интерес и да се постигне най-добрата цена за ресурса, който се влага, коментира Горанов.
По думите му във Варна има няколко големи обществени поръчки, свързани с благоустройството на града, които ще бъдат коментирани. Голямата обществена поръчка за личните документи също ще се структурира по нов начин. Финансовият министър коментира, че предстои преструктуриране на печатница на БНБ, където по информация на БНБ ще отпадне доста сериозна техника и капацитет и ще се структурира ново търговско дружество, което първоначално ще е към министъра на финансите, а след това към МВР. С този ресурс ще постигнем по-оптимална цена при изработването на личните документи, смята министърът.
Искам "Хемус" да го изградим на максимално добра цена и ако зависи от мен, бих предложил препроектиране, което ще отнеме доста време, коментира още Горанов. Според него високата цена, постигната при последния търг, е свързана с изграждането на много тунели и виадукти, които оскъпяват трасето. За съжаление препроектиране ще отнеме най-малко две години, което ще забави този проект, коментира още министърът.

Новината идва дни след спирането на друга обществена поръчка на стойност милиони левове - за автомагистрала "Хемус".


В. "24 часа" предоставя подробности за спряната обществена поръчка за изработването на нови лични карти:

Поръчката е прекратена заради голямата си цена и възможностите новите документи да бъдат правени много по-евтино, става ясно от мотивировката в решението на Министерския съвет.

Спряната поръчка е и част от вълната конкурси, които кабинетът прекратява, за да бъдат проведени по новия Закон за обществените поръчки.

Новите лични карти няма да се правят по обществена поръчка, а от държавна фирма. Тя ще бъде създадена от част от печатницата на БНБ, която ще прави документите, обясни финансовият министър Владислав Горанов. Новата фирма ще бъде създадена към финансовото министерство, а впоследствие ще мине към МВР, допълни той.

Държавата сама ще прави новите документи, обясни и вицепремиерът Румяна Бъчварова. Новата държавна компания ще работи на принципа на фирмата на БМВ ЕООД, която е на МВР и прави номерата за регистрация на автомобилите, допълни вицепремиерката.

Още от миналата есен в правителството се води дебат как точно да бъде направена обществената поръчка за документи, за да няма съмнения за лобиране.

Тогава неофициално част от министрите са изразили съмнения, че критериите за поръчката се подготвят така, че да бъде спечелена от консорциум, свързан с бизнесмена Иво Прокопиев, бившата шефка на Хюлет Пакард Саша Безуханова. Споменавало се е и името на Васил Величков, съветник по електронното управление на вицепремиера Румяна Бъчварова. Точно Величков, който идвал от компютърния бизнес, е бил подозиран от министри, че е връзката с Прокопиев и Безуханова.

Като собственик на компанията "Грамма Системс" съветникът на Румяна Бъчварова е бил член на Управителния съвет на БАИТ с председател - съдружникът на Прокопиев в Икономедия Теодор Захов. Компанията на Величков пък е участвала в изграждането на Търговския регистър, Имотният регистър и Кадастралния регистър.

И в поръчката за паспортите за половин милиард лева няма документално доказателство за свързаност.

 

Ето дискусията по време на правителственото заседание от 17 февруари:

Точка 3

Проект на Решение за утвърждаване на годишните разчети на сметката за средствата от Европейския съюз на Държавен Фонд „Земеделие“ за 2016 г.

ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми господин премиер, предвидени са разплащания за тази година в размер на 2,181 млрд. лв. по всички програми на Държавен фонд „Земеделие“, които подкрепят с различни инструменти земеделието в страната. И в областта на рибарството.

БОЙКО БОРИСОВ: Там съм казал и за обществената поръчка за Южноцентралното държавно предприятие – прекратявате я и я правите наново.

Не искам никакво съмнение, че нещо не е както трябва, грам съмнение не искам. Много ясни, прозрачни правила! Да отпадне всякакъв дебат дали е защитен общественият интерес и публичните средства! Това е към всички. Ако трябва – повече медии, повече публичност, но да се знае всеки лев, че е отишъл за това, което трябва.

ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Добре.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

*  *  *

Точка 26

Доклад за изменение на Решение, прието с Протокол №48 от заседанието на Министерския съвет на 27 ноември 2015 г., по т. 30 от дневния ред, за развитие на българските лични документи и осъществяване на дейността по тяхното издаване след изтичане на срока на Рамково споразумение №І-9133/14.04.2009 г.

РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Уважаеми колеги, предлагаме да се отмени решение, прието с Протокол №48 от заседанието на Министерския съвет на 27 ноември 2015 г. по т. 30 от дневния ред за развитие на българските лични документи и осъществяване на дейността по тяхното издаване след изтичане на срока на рамково споразумение от 2009 година и да се приеме решение, което ще ви прочета накрая, но искам да ви обясня защо се налага това.

По информация, предоставена от БНБ и Министерство на финансите и след проведени допълнителни консултации по предстояща реорганизация на печатницата на БНБ, бяхме осведомени, че ще бъде освободен материален ресурс под формата на сгради, съоръжения и производствен капацитет, който може да бъде използван за извършване на част от дейностите по издаване на българските лични документи. Това ще доведе до икономия на обществен ресурс, подобрен контрол върху доставката на бланки и материали, които се влагат в изготвянето на документите. Използването на вече създадени съоръжения ще намали сроковете за въвеждането на новите български лични документи. Разглеждането на такива нови възможности, както и изследването на други допълнителни варианти, създава предпоставките и основанието за формиране на настоящото предложение за приемане на решение на Министерския съвет.

Съществуващата Централизирана информационна система с децентрализирано персонализиране на българските лични документи за самоличност, за пребиваване и за управление на моторни превозни средства е с осигурена поддържка до 29.03.2016 година на част от системите и до април 2016 година на останалата част от тях. Обявената на 29 януари обществена поръчка с предмет „Изграждане, поддръжка и експлоатация на централизирана система за персонализиране на български лични документи“ ще продължи повече от шест месеца от датата на нейното обявление. Постъпило е искане от заинтересован кандидат за удължаване на първоначално определения срок от възложителя във връзка със срещнати трудности при превода на документите и се смята, че осигуряването на следгаранционната поддръжка на сега съществуващите системи след изтичане на сроковете ще бъде невъзможно.

Горните обстоятелства мотивират предложението да внеса решение на Министерския съвет, което да отговаря на новата фактическа обстановка.

Проектът няма пряко или косвено да доведе до промени в държавния бюджет. Затова предлагам да приемем решение със следните три точки:

Първо. Отменя Решение, прието с Протокол №48 от заседанието на Министерския съвет на 27 ноември 2015 година по т. 30 от дневния ред за развитие на българските лични документи и осъществяване на дейността по тяхното издаване след изтичане на срока на Рамково споразумение.

Второ. Заместник министър-председателят по коалиционната политика и държавна администрация и министър на вътрешните работи да възложи обществена поръчка за срок до една година за следгаранционна поддръжка на съществуващата централизирана информационна система с децентрализирано персонализиране на българските документи за самоличност, за пребиваване и за управление на моторни превозни средства, всички документи.

Трето. Заместник министър-председателят по коалиционната политика и държавна администрация и министър на вътрешните работи да определи нов модел за централизирано персонализиране на българските лични документи.

БОЙКО БОРИСОВ: Преценихме, че е по-добре да отменим тази обществена поръчка, да опитаме с ресурса на държавата да се справим. Това е най-прозрачният, най-чистият вариант, все пак е поръчка за 500 милиона. Считам, че ако държавата върши тази дейност чрез своите инструменти – в случая основният фактор, който следи, би трябвало и му имаме пълно доверие, това е БНБ, да си го направим по този начин.

В публичното пространство се заговори за тази поръчка. Според нас – направихме консултация с Дончев, Горанов, с възможностите, които имаме, мисля че това е една добра гаранция за самите лични данни. Няма да ги предоставяме, да не ме разберете грешно, че съм против, подценявам или се съмнявам в чуждите или европейски компании, но националната сигурност по този начин се гарантира, според мен, най-добре. Разбира се там, когато има някаква дейност, вие ще прецените кое може и кое не може да се аутсорсва впоследствие.

Затова отменяме това решение, за което благодаря за подкрепата!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
Коментари
 
m.stoianov - 17-02-2016 г. 17:49:56

premahnete dds ot darjavnite porachki.izmamite i krajbite shte namaleiat riazko.

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg