EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Битов потребител на свободния енергиен пазар: плюсове + минуси

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Битов потребител на свободния енергиен пазар: плюсове + минуси

mail18:05 | 29.01.2016прегледи 1891 коментарикоментари 0


През Юни 2015 г. се регистрира първият битов клиент на свободния енергиен пазар - Виктор, като  той избра доставчик през платформата energienpazar.bg. Цел на този първи опит бе да се „отъпче пътеката“ и да се посочат препоръки за улесняване на процедурата. В края на декември отбелязахме първи шест месеца и решихме да обобщим резултатите до момента, разказват от пратформата. Направихме пълна и детайлна рекалкулация на фактури и киловатчасове.

1.Спести или загуби и колко точно?

Предварителните изчисления показваха, че след смяната на доставчик, Виктор ще спестява по около 10% от месечните си разходи за ток.  Договорът с новия доставчик е на фиксирана цена за услугата „снабдяване с ел. енергия”. Към сметката обаче се добавят и други такси („задължения към обществото”, мрежови такси и др.) – те не могат да се договорят, а се определят (регулират) от КЕВР.

 След август, КЕВР реши да повиши цената „задължения към обществото” повече от два пъти. Ето защо след този месец на практика нямаше спестявания, а крайната цена на киловатчас дори се повиши.

За първите 6 месеца е общо спестяване на малко над 4 лв. Преди да се засмеете на тези 4 лв. Следва да знаете, че битовите клиенти в България са над 4 милиона...

1.Какви бяха негативите?

На първо място, бюрокрацията и ходенето нагоре-надолу по клиентски центрове може да откажат доста хора. Затова и направихме препоръки как процесът по смяна на доставчик да се облекчи.

Друга негативна страна беше разделянето и получаването на две фактури. След смяната на доставчик ЕРП отказа услугата „директен дебит”, ето защо двете фактури се заплащат отделно ежемесечно. Тъй като все още не бяха съобразени начините на отчитане и изчисление на консумацията, в първите месеци се получиха разминавания между количествата отчетени по електромер и тези, фактурирани от търговеца за снабдяване.

Без да се впускаме в детайли за софтуерните и изчислителните грешки, можем да кажем, че тези греши бяха в резултат от недостатъчно добра подготовка за навлизане на пазара на малки клиенти, които нямат инсталиран електромер за почасово дистанционно отчитане.

 В крайна сметка тези разлики се компенсират в бъдещи периоди. Клиентът винаги заплаща крайна консумация по електромер.

3. Какво положително се случи?

Положителните резултати са повече от отрицателните. Тук ще споменем част от тях:

За широката общественост стана ясно, че развитието на свободния пазар не може да се реши само с едно изречение в някой закон. Винаги трябва да се гледа от гледната точка на клиентите и процедурите да са максимално улеснени.

 Посочените по-горе негативи бяха отчетени от КЕВР и от ЕРП и в следствие на това в края на 2015 бяха приети нови правила за търговия с ел. енергия. Те ще имат много добри последствия, конкретно за Виктор: от 1-ви Февруари той ще получава вече само една, комбинирана фактура и ще заплаща 100% от разходите си на търговеца на свободния пазар.

 Освен това се решава и проблема с разминаване на количествата енергия за мрежови услуги и за снабдяване.

 На компаниите и институциите предстои още работа в полза на клиентите, но важното е, че пътят вече е начертан: Всичко става по-лесно и удобно, както става в другите страни в ЕС.

 Може би, съвсем скоро ще задминем американците, коментира от платформата.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg