АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Бизнесът очаква по-малко инвестиции за 2014 г.



Инвестиционната бизнес анкета на НСИ, проведена сред промишлените предприятия през октомври 2013 г., показва, че предприемачите очакват през настоящата година направените инвестиции да бъдат със 7.2% повече в сравнение с предходната 2012 година.
Според основните производствени групировки най-голям относителен дял в планираните инвестиции през 2013 г. формират енергетичните и свързаните с водата отрасли (42.7%), следвани от отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление (34.6%), и отраслите, произвеждащи недълготрайни потребителски стоки (14.0%).
По данни от бизнес анкетата прогнозите за 2014 г. са за намаление на обема на инвестициите в промишлеността с 9.3% спрямо 2013 г., като около 38% от предприятията не планират разходи за придобиване на дълготрайни активи през следващата година. Отново енергетичните и свързаните с водата отрасли формират най-голям относителен дял - 53.4%. След тях се подреждат отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление, и тези, произвеждащи недълготрайни потребителски стоки - съответно с 24.8 и 12.8%.
Съобразно направлението на инвестициите през 2014 г. с най-голям дял се очаква да бъдат тези за механизация или автоматизация на съществуващи производствени процеси и за въвеждане на нови производствени технологии - 38.7% от общия стойностен обем на инвестициите в промишлеността. На второ място с 26.1% дял са предвидените инвестиции за увеличаване на производствения капацитет, следвани от тези за заместване на износеното оборудване - с 22.8%, и за опазване на околната среда, мерки за сигурност и други - с 12.4%.
По отношение на факторите „търсене на продукцията” , „финансови ресурси или очаквани печалби” и „технически фактори” , които биха повлияли върху решенията за инвестиции през 2014 г., преобладават позитивните оценки на влияние - „стимулиращо” или „много стимулиращо”. При групата „други фактори” 23.8% от предприятията посочват влиянието им като „стимулиращо”, а 41.5% от тях се въздържат от оценка.
Tweet |
|