АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Базов сценарий за проектобюджет 2015



Правителството се запозна с доклад на министъра на финансите относно базов сценарий и основни допускания за разработването на проекта на държавния бюджет за 2015 г. и на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г. Документът представя изпълнението на предвидените в бюджетната процедура за 2015 г. дейности.
В рамките на правомощията на настоящото правителство и в условията на въздействие на външни и вътрешни неблагоприятни събития, МФ подготви базов сценарий на фискалната рамка за периода 2015-2017 г., в който са отразени ефектите от неотложната актуализация на бюджета за 2014 г. и променените очаквания за макроикономическото развитие през следващите години. В процеса на подготовката на бюджетните разчети за периода 2015-2017 г. с информация за финансовото състояние на системите и необходимостта от осигуряване на финансиране от бюджета на основните публични услуги бяха ангажирани и министрите и останалите първостепенни разпоредители с бюджет.
Актуализираната макроикономическа прогноза е разработена съгласно изискванията на Европейската система от сметки (ESA 2010) и отразява текущото развитие на националната икономика, както и променените външни допускания за международната среда до края на 2014 г. и през следващата 2015 г. През 2015 г. се прогнозира забавяне на реалния растеж на БВП до 1,2 на сто. За 2016 г. и 2017 г. се очаква ускоряване на икономическия растеж – достигане на нива, съответно 2% и 2,5%, в резултат на по-благоприятна вътрешна и външна среда.
Целите за дефицита по консолидираната фискална програма за 2015 г. са 3% от БВП, за 2016 г. – 2,5% от БВП, за 2017 г. – 2% от БВП. Разчетите за приходите и помощите по КФП за периода 2015-2017 г. показват относително постоянно ниво спрямо БВП с тенденция за леко понижаване в границите на 36,8-36,2 на сто от БВП. Съобразено със заложените цели за дефицита по КФП, свързани с мерки за фискална консолидация и очакваното ниво на приходите за периода 2015-2017 г., възможностите за финансиране на публични разходни политики са ограничени в рамките от 39,9% от БВП през 2015 г. до 38,2% от БВП през 2017 г.
Политиката по управление на държавния дълг ще продължи да бъде насочена към осигуряване на необходимите средства за финансиране на държавния бюджет и рефинансиране на дълга в обращение като пряко следствие от нуждите за покриване на падежиращия се дълг, бюджетните дефицити, поддържане на определени нива на фискалния резерв, както и при необходимост от осигуряване на средства за ликвидна подкрепа.
Базовият сценарий и основните допускания за разработването на проектобюджета за 2015 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за 2015-2017 г. са добра основа, върху която бъдещото правителство може да извърши необходимите според него промени, реализирайки своята визия за развитието на публичния сектор в следващите три години.
Над 90% от приоритетите и задачите на служебното правителство са изпълнени, а сред тях са всички основни поети ангажименти, отчете министър-председателят проф. Георги Близнашки на пресконференция след заседанието на Министерския съвет. На първо място проф. Близнашки отбеляза организирането и провеждането на свободни, демократични, честни и прозрачни избори, които доведоха до легитимен резултат на вота.
Премиерът беше категоричен, че първата задача на 43-то Народно събрание трябва да бъде разглеждането на подготвената и внесена от служебното правителство актуализация на бюджета за 2014 година. Проф. Близнашки отново потвърди позицията си, че този въпрос трябва да бъде приоритетен за Народното събрание. „Само на тази основа могат да бъдат стабилизирани основните обществени системи“, подчерта министър-председателят, като припомни, че кабинетът подготви и редица други законопроекти, които не търпят отлагане и които предстои да бъдат внесени в парламента.
Служебното правителство подготви и редица стратегически документи, които също ще бъдат представени на Народното събрание. Сред тях са Стратегията за развитие на висшето образование, както и приетият днес от Министерския съвет актуализиран вариант на Стратегията за развитие на научните изследвания. Проф. Близнашки припомни и подготвения нов вариант на Стратегията за продължаване на съдебната реформа, която ще бъде предоставена на следващото редовно правителство.
В енергетиката бяха изготвени законодателни промени, които трябва да създадат независим и експертен държавен регулатор в сектора. Одобрена беше и Националната програма „България в НАТО и европейската отбрана – 2020“, която предстои да бъде предоставена за разглеждане от Народното събрание, посочи още премиерът.
Пред медиите министър-председателят отново изтъкна възстановяването на диалога с Европейската комисия и усилията на служебния кабинет за възстановяването на плащанията по спрените програми. До две седмици се очаква Европейската комисия да започне възстановяването на плащанията по Оперативна програма „Околна среда“ 2007-2013 година.
Премиерът Близнашки изрази надежда следващото правителство да продължи дейностите за създаване на устойчив модел на пенсионна система, като подготвените от служебния кабинет варианти на реформа ще бъдат предоставени на редовното правителство.
Проф. Георги Близнашки изрази очакване следващият кабинет да продължи по пътя на реформите. „Проявихме стремеж към отговорност и дългосрочно мислене, което се надяваме да бъде следвано и от новото правителство“, каза още проф. Георги Близнашки.
Служебното правителство ще направи официалния си отчет, след като бъде обявено сформирането на редовно правителство.
Tweet |
|