EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Амбициите на румънската автоиндустрия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Амбициите на румънската автоиндустрия

mail08:01 | 10.10.2022прегледи 546 коментарикоментари 0


Всички автомобили, доставени в Европа, съдържат поне една част, произведена в Румъния, заяви румънският министър на икономиката Флорин Спътару на откриването на тазгодишния Автомобилен салон Букурещ и Аксесоари 2022 (SAB & Accesorii 2022) в изложбения комплекс Ромекспо.

Изложението, което се провежда от 6 до 16 октомври, представя повече от 25 автомобилни марки, заедно с над 12 уникални "суперавтомобила" на обща стойност над 5 милиона евро, както и 600 компании от секторите на оборудването, автомивките на самообслужване, автомобилните части и аксесоари, съобщава Аджерпрес.

"Както знаете, това е един стратегически отрасъл за Румъния. Повече от 25 процента от БВП на Румъния се генерира от автомобилната индустрия и затова подобни събития, които ще популяризират както продуктите на този сектор, така и произвежданите в Румъния продукти, представляват важен елемент за румънската икономика", заяви Спътару, който се включи с видеовръзка в откриването на изложението.

По думите му "всички автомобили или моторни превозни средства, които се доставят в Европа, съдържат поне една част, която е произведена в Румъния, което е добре за Румъния, но и за автомобилната индустрия - това означава, че Румъния е конкурентоспособна".

Той изтъкна, че за да се запази тази конкурентоспособност е необходимо да се инвестира в процеса на проучвания, развитие и иновации, да се намерят решения за веригата на доставките и да се осигури независимост на ключовите суровини за индустрията.

Данни на Асоциацията на автомобилостроителите в Румъния (ACAROM) от януари 2022 г. сочат, че производството на автомобили в Румъния през 2021 г. възлиза на 420 755 броя, от които 257 405 са с марката Дачия, а 163 350 носят марката Форд. Голяма част от произведените в Румъния автомобили (над 86 процента през 2021 г.) са предназначени за износ, а основният им пазар е Европейският съюз. 

През юни тази година асоциацията съобщи, че производството на автомобили в Румъния се е увеличило с близо 13 процента през първите пет месеца на 2022 г. спрямо същия период на предишната година, достигайки 216 105 броя.

"Румъния се нарежда на шесто място по производство на автомобили в Европейския съюз, в сравнение с десето място през 2018 г. В страната ни има повече от 630 компании в този сектор с около 230 000 преки служители и той генерира 12 процента от БВП. Износът възлиза на 21,8 млрд. евро, или 29,8 процента от общия износ в страната", заяви генералният секретар на ACAROM Адриан Санду в края на юни.

Компаниите Дачия-Рено и Форд са лидерите в автомобилната индустрия на Румъния. Фабриката на Дачия се намира в град Миовени в южния окръг Арджеш, а тази на Форд - в Крайова, окръжен център на южния окръг Долж.

Румънската марка Дачия съществува още от 1966 г., а през 1999 г. компанията става част от френската група Рено. Архивни снимки показват комунистическия лидер Николае Чаушеску на волана на първата Дачия 1100 през 1968 г. (автомобилът е произведен по лиценз на популярното по това време Рено 8). След като бе купена от групата Рено, компанията създаде моделите Дачия Соленца, Логан, Сандеро, Дъстър и други.

Що се отнася до Форд, американската компания поема Аутомобиле Крайова, която е наследник на основаната през 1976 г. Олтсит, с мажоритарно участие на румънската държава и миноритарен дял на френската Ситроен, която произвежда модели като Олтсит Клуб и Ситроен Аксел. Форд става собственик на автомобилната фабрика в Крайова през 2008 г. и произвежда модели като Форд Транзит Кънект, Екоспорт и Пума.

През юли тази година стана ясно, че заводът на Форд в Румъния става собственост на Форд Отомотив Санай (Форд Отосан), която се е ангажирала да инвестира 490 милиона евро във фабриката в Крайова.

Въпреки че е по-известна с леките си коли, Румъния произвежда също автобуси и товарни автомобили. Основаната през 1996 г. компания Астра Бус е базирана в западния град Арад и произвежда различни видове автобуси и тролейбуси, които са част от обществения транспорт в редица градове на страната.

Компанията Роман Брашов пък води началото си още от 1921 г. и е известна с производството на товарни автомобили. Тя е приватизирана през 2003 г. и произвежда самосвали, цистерни, автокранове, транспортни камиони и автобуси.

Стотици пък са фирмите производители на различни части, компоненти и аксесоари за автомобилната индустрия.

Министърът на икономиката Флорин Спътару посочи също така, че неговото министерство разполага с програма с бюджет от 500 милиона евро за проекти за научни изследвания, развитие и иновации и че на 1 ноември ще стартира нова схема за държавна помощ за преработвателната промишленост.

"Имаме програма, насочена към много важен момент в мобилността - автомобилната индустрия, тази програма е на стойност 500 милиона евро за научно-изследователска и развойна дейност, иновации и производство на прототипи. Имаме и схема за държавна помощ, която беше стартирана от министерството на икономиката и която ще започне да действа на 1 ноември, за преработващата промишленост, към която принадлежи голяма част от автомобилния сектор, като тук имаме предвид производството на оборудване, електрически кабели и други елементи, които по принцип са част от веригата за доставки", заяви министърът.

Той добави, че става дума също така за условията за производство на батерии и се надява, че през следващия период ще има "ясни резултати, инвестиции в производството на батерии в Румъния, за да осигурим електрическата мобилност, от която толкова много се нуждаем, и да гарантираме съхранението на автомобилния сектор в Румъния".

Изложението "SAB & Accesorii 2022" в Букурещ обаче представя на посетителите не само познатите местни марки автомобили, но и голям асортимент от световната автомобилна индустрия, включително над 12 модела уникални спортни автомобили с обща мощност над 20 000 конски сили и обща стойност над 5 милиона евро, посочват организаторите на събитието.

Що се отнася до автомобилния парк на Румъния, данни от началото на годината показват, че средната възраст на автомобилите в страната е 17 години, тоест с пет години над средното за ЕС ниво, което е близо 12 години.

Регистрациите на нови автомобили в Румъния през първите девет месеца на годината са нараснали с около 8 процента спрямо същия период на 2021 г., съобщи в началото на октомври ACAROM.

В класацията на новорегистрираните автомобили в Румъния в периода януари-септември води Дачия с 27 709 бройки, следвана от Тойота със 7802 бройки, Хюндай със 7473, Форд с 6845, Шкода с 6405, Фолксваген с 6136, Рено с 5429, Пежо с 2802 и Мерцедес с 2669, сочат данните./БТА


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg