EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Q&A: Новите правила за авторското право

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Q&A: Новите правила за авторското право

mail17:08 | 10.06.2021прегледи 2789 коментарикоментари 0


Какви въпроси урежда новата директива за авторското право?

Цифровите технологии промениха начините за създаване, разпространение и използване на творческо съдържание. Директивата за авторското право е нов законодателен акт на ЕС, с който се осъвременяват правилата за авторското право, така че да бъдат адаптирани към тези промени и към света на интернет. Целта ѝ е да се създаде всеобхватна рамка, от която ще имат полза широк кръг от участници в цифровото пространство: потребители на интернет, творци, журналистите и пресата, филмови и музикални продуценти, онлайн услуги, библиотеки, изследователи, музеи и университети, наред с много други.

За да се постигне това, Директивата за авторското право поставя основното ударение върху три главни цели:

  • По-големи възможности за използване на защитени с авторско право материали за образователни и научноизследователски цели, както и с оглед опазване на културното наследство: изключенията, позволяващи тези видове използване, са осъвременени и адаптирани към технологичните промени, за да стане възможно използването онлайн и трансграничното използване.
  • По-добър трансграничен и онлайн достъп за гражданите до защитено с авторско право съдържание: директивата допринася за разширяване на достъпа до аудио-визуални произведения на платформи за видео по заявка, улеснява цифровизирането и разпространението на произведения, които са извън търговско обращение, и гарантира, че всички потребители могат да разпространяват онлайн при пълна правна сигурност копия на произведения на изкуството, които са обществено достояние.
  • По-справедливи правила за пазар на авторското право, който функционира по-добре и стимулира създаването на висококачествено съдържание: ново право за издателите на публикации в пресата във връзка с използването на тяхното съдържание от доставчици на онлайн услуги, укрепване на позицията на носителите на права, така че те да могат да договарят и да получават възнаграждение за използването онлайн на тяхното съдържание от страна на платформите, на които качват съдържание потребителите, и правила за прозрачност по отношение на възнаграждението на авторите и изпълнителите.

Европейският парламент и Съветът на Европейския съюз дадоха зелена светлина на новата директива за авторското право през пролетта на 2019 г. Крайният срок за транспониране на новите правила във вътрешното право на държавите членки изтече в понеделник, 7 юни 2021 г.

По какъв начин Комисията подпомага държавите членки при въвеждането на Директивата за авторското право?

В процеса на транспониране Комисията оказа техническа помощ на държавите членки под формата на редовни работни срещи и двустранни контакти.

Освен това Комисията публикува насоки във връзка с член 17 от Директивата за авторското право с цел да подпомогне държавите членки при въвеждането на новите правила за използването на защитено съдържание от страна на доставчиците на онлайн услуги за споделяне на съдържание и да насърчи развитието на пазара за лицензиране между носителите на права и доставчиците на онлайн услуги за споделяне на съдържание.

Член 17 предвижда, че определени доставчици на онлайн услуги за споделяне на съдържание трябва да получат разрешение от носителите на права за съдържанието, качено на техния уебсайт. Ако не е дадено разрешение, тези доставчици трябва да предприемат стъпки за предотвратяване на качването на неразрешено съдържание. Целта на насоките е да се подкрепи правилното и последователно транспониране и прилагане на член 17 във всички държави членки, като се обърне специално внимание на необходимостта да се осигури подходящ баланс между различните основни права на ползвателите и на носителите на права.

Насоките също така ще помогнат на участниците на пазара да спазват по-добре националните законодателства за прилагане на член 17. В тях се съдържат практически указания във връзка с основните разпоредби на член 17, като например полагането на всички възможни усилия от страна на доставчиците на услуги, за да получат разрешение и да избегнат качването на неразрешено съдържание, както и как на практика да се гарантира законното използване в рамките на баланса, постигнат в член 17.

Кои са новите правила, приложими за онлайн платформите за споделяне на съдържание?

Една от целите на директивата е да се укрепи позицията на творците и на носителите на права, така че те да могат да договарят и да получават възнаграждение за използването онлайн на тяхното съдържание от страна на някои платформи, на които качват съдържание потребителите.

Съответно се счита, че платформите, обхванати от новите правила, извършват действия, които са обект на авторски права (т.е. действия по разгласяване и предоставяне на разположение на обществеността) и за които те трябва да получат разрешение от съответните носители на права.

В случаите, когато няма сключени лицензионни споразумения с носителите на права, платформите трябва да предприемат определени действия, ако искат да бъдат освободени от отговорност. По-специално, те трябва да: i) положат всички възможни усилия за получаване на разрешение; ii) положат всички възможни усилия, за да гарантират, че не е налично неразрешено съдържание, за което носителите на права са предоставили необходимата относима информация, и iii) действат експедитивно, за да премахнат всякакво неразрешено съдържание след получено уведомление, а също така полагат максимални усилия за предотвратяване на бъдещото качване на такова съдържание.

Какво предвижда специалният режим, приложим за по-малките предприятия, във връзка с новите правила за онлайн платформите за споделяне на съдържание?

  • В случай че носителите на права не са дали разрешение, новите малки платформи ще се ползват от облекчен режим.
  • Той е приложим за доставчиците на онлайн услуги, които съществуват в Съюза от по-малко от три години, имат оборот под 10 милиона евро и под 5 милиона месечен брой потребители. За да бъдат освободени от отговорност за произведения, за които не е дадено разрешение, тези нови малки предприятия ще трябва само да докажат, че са положили всички възможни усилия за получаване на разрешение и са действали експедитивно, за да отстранят от платформата си произведенията, за които няма разрешение и за които са получили уведомление от носителите на права.
  • Когато обаче месечният брой на индивидуалните потребители на тези малки предприятия надхвърли 5 милиона, те също ще трябва да доказват, че са положили всички възможни усилия, за да гарантират, че произведенията, за които са били уведомени от носителите на права, няма да се появят повторно на платформата на по-късен етап. 

По какъв начин директивата гарантира справедливо възнаграждение за авторите и изпълнителите?

Директивата цели по-голяма прозрачност и по-добър баланс в договорните отношения между създателите на съдържание (авторите и изпълнителите) и техните издатели и продуценти.

Директивата съдържа пет различни мерки за укрепване на позицията на авторите и изпълнителите:

  • принцип на адекватното и пропорционално възнаграждение на авторите и изпълнителите;
  • задължение за прозрачност, което ще способства за това авторите и изпълнителите да имат достъп до повече информация за използването на техните произведения и изпълнения;
  • механизъм за адаптиране на договорите, който дава възможност на авторите и изпълнителите да получават справедлив дял, когато първоначално договореното възнаграждение се окаже несъразмерно ниско в сравнение с успеха на тяхното произведение или изпълнение;
  • механизъм за оттегляне на права, който дава възможност на творците да си възвърнат правата, когато техните произведения вече не се използват, както и
  • механизъм за разрешаване на спорове, който е на разположение на авторите и изпълнителите. 

По какъв начин новата директива подпомага пресата и качествената журналистика?

Новото право на издателите на публикации в пресата се прилага по отношение на използването онлайн на публикации в пресата от страна на доставчиците на услуги на информационното общество, като например новинарските агрегатори или услугите за мониторинг на медиите. С това право се цели да се помогне на сектора на издаването на публикации в пресата, така че той да се възползва от един по-справедлив пазар, и да се насърчи създаването на възможно най-благоприятна среда за развитие на иновативни модели на стопанска дейност. Новото право засилва позицията на издателите на публикации в пресата, когато договарят използването на тяхното съдържание от онлайн услугите.

Журналистите — в качеството си на автори на материали, т.е. статии, в пресата — играят ключова роля за това тя да предоставя надеждно и качествено журналистическо съдържание. Положителното въздействие на директивата се изразява в улесненото използване онлайн на публикувани в пресата материали и в по-ефективното упражняване на правата на журналистите. Също така, за да се гарантира, че те имат икономическа полза от правото на издателите на публикации в пресата, директивата предвижда журналистите да получават адекватен дял от генерираните чрез него приходи. Гарантирайки устойчивостта на сектора на издаването на публикации в пресата, новото право насърчава плуралистичните, независими и висококачествени медии, които са от съществено значение за свободата на изразяване и правото на информация в нашето демократично общество.

Новото право на издателите на публикации в пресата обхваща ли части от такива публикации (т. нар. „много кратки откъси“)?

Според директивата използването на отделни думи и много кратки откъси от публикации в пресата не попада в обхвата на новото право. Това означава, че доставчиците на онлайн услуги запазват правото си да използват такива части от публикации в пресата, без да е необходимо да искат разрешение от издателите на публикации в пресата. За да се прецени какво точно представляват много кратките откъси, се отчита въздействието върху ефективността на новото право.

Изисква ли директивата някакво филтриране на съдържанието, качвано онлайн?

Не. Директивата не изисква никакво филтриране на съдържанието, качвано онлайн, нито изисква от платформите, на които качват съдържание потребителите, да използват някаква специална технология за разпознаване на незаконно съдържание. Съгласно новите правила от определени онлайн платформи се изисква да сключат лицензионни споразумения с носителите на права — например, музикални или филмови продуценти — за използването на музика, видеоматериали или друго защитено с авторско право съдържание. Ако не бъдат сключени лицензионни споразумения, тези платформи ще трябва да положат всички възможни усилия, за да гарантират, че на техния уебсайт няма съдържание, за чието използване носителите на права не са дали разрешение. Задължението за „полагане на всички възможни усилия“ не предписва използването на конкретни средства или технология.

Новото право на издателите на публикации в пресата засяга ли индивидуалните потребители?

Директивата е насочена не към индивидуалните потребители, а към онлайн използването на публикации в пресата от страна на големи онлайн платформи и услуги, като например новинарските агрегатори. Запазва се възможността потребителите на интернет да споделят съдържание в социалните мрежи и хипервръзки към уебсайтове и вестници (действия по създаване на хипервръзки).

Действията по създаване на хипервръзки и повторното използване на отделни думи или много кратки откъси от страна на онлайн платформи и услуги са изключени от обхвата на новото право, предоставено на издателите на публикации в пресата.

По какъв начин новите правила за авторското право защитават потребителите и тяхната свобода онлайн?

Директивата за авторското право защитава свободата на изразяване, която е основна ценност на Европейския съюз. В нея се предвиждат сериозни гаранции за потребителите, като ясно се посочва, че навсякъде в Европа изрично се разрешава използването на съществуващи произведения за целите на цитиране, критика, рецензия, карикатура, а също и пародия. Това означава, че свободно могат да се използват мемове и подобни употреби за пародийни цели. Интересите на потребителите са защитени също така чрез ефективни механизми, които им дават възможност да оспорят в кратки срокове всяко необосновано отстраняване на тяхно съдържание от страна на платформите.

Новите разпоредби относно платформите, на които качват съдържание потребителите, улесняват сключването на лицензионни споразумения между търговските участници и допринасят за подобряване на възнаграждението на създателите на това съдържание.

Например новите правила, приложими за използването онлайн на публикации в пресата, се прилагат само по отношение на търговските услуги, като новинарски агрегатори, но не и по отношение на потребителите. Това означава, че се запазва възможността интернет потребителите да споделят подобно съдържание в социалните мрежи и да включват хиперлинкове към онлайн вестници.

Директивата за авторското право пречи ли на потребителите да се изразяват по начина, по който го правят досега? Забранени ли са мемовете и анимираните изображения като GIF?

Не. Изрично е разрешено качването на мемове и друго съдържание, създадено от потребители за цели като цитат, критика, рецензия, карикатура, пародия и пастиш (като GIF или подобни). Потребителите могат да продължат да качват подобно съдържание онлайн, но новите правила внасят повече яснота в това отношение и се прилагат във всички държави — членки на ЕС.

Досега изключенията в авторското право, които позволяват тази употреба, бяха незадължителни, а държавите членки имаха свободата да не ги прилагат. Според Директивата за авторското право това вече не е така: държавите членки са задължени да позволят тази употреба. Това е особено важна стъпка за свободата на изразяване онлайн.

Какви други изключения от правилата за авторското право са предвидени в директивата?

Изключенията или ограниченията на дадено изключително право позволяват на ползващия се от тях субект (гражданин или институция) да използва защитено съдържание без предварителното разрешение на носителите на авторските права. Изключенията и ограниченията съществуват, за да улеснят използването на защитено с авторско право съдържание при определени обстоятелства и допринасят за осъществяването на конкретни цели на обществените политики, като например образованието и научните изследвания. С новата директива предвидените в нормативната уредба на ЕС изключения се синхронизират с цифровите употреби в области като образованието, научните изследвания и опазването на културното наследство. С нея се въвеждат четири задължителни изключения за:

  • извличане на информация от текст и данни за научноизследователски цели;
  • общо изключение за извличане на информация от текст и данни за други цели;
  • учебни и образователни цели;
  • опазване на културното наследство.

Целта е да се оползотворят възможностите, които цифровите технологии разкриват пред научните изследвания, анализа на данни, образованието и опазването на културното наследство, като същевременно се имат предвид трансграничните употреби на защитени с авторско право материали. 

По какъв начин директивата улеснява достъпа до повече съдържание, защитено с авторско право, за целите на образованието, културата и научните изследвания?

Изключението от авторското право за извличането на информация от текст и данни намалява тежестта, свързана с придобиването на разрешения за използване на обекти на авторско право, която понасят университетите и научноизследователските институти. То им позволява да използват автоматизирани технологии за анализ на големи набори от данни за научни цели при пълна правна сигурност, в това число когато участват в публично-частни партньорства. По този начин се дава импулс на научните търсения и иновациите, като например се подпомага откриването на лекарства за някои болести или на нови начини за справяне с изменението на климата.

В допълнение към това, едно допълнително изключение за извличането на информация от текст и данни, за други потребители, обхваща извличането на информация от текст и данни, което излиза извън рамките на научните изследвания. Това изключение допринася за развитието на анализа на данни и на изкуствения интелект в ЕС.

Новото изключение за целите на преподаването, от което ще се ползват учебните заведения и преподавателите, обхваща цифровите трансгранични употреби на защитено с авторско право съдържание за онагледяване на преподаването, включително онлайн. Например така се осигурява възможност за учебните заведения да предоставят на разположение, при пълна правна сигурност, на дистанционни учащи се в други държави членки учебно съдържание посредством своята защитена електронна среда, напр. интранета на университета или виртуалната учебна среда на училището.

Новото изключение за опазването на културното наследство позволява на библиотеките и другите институции, грижещи се за опазването на културното наследство (напр. архиви, музеи), да правят копия на произведения от своите колекции, като се възползват от преимуществата на новите методи за цифрово съхранение. Благодарение на това ново правило културното наследство на ЕС може да се съхранява в цифровизиран вид, като по този начин се улеснява достъпът на бъдещите поколения до нашето културно наследство. 

Какво представлява новата разпоредба за произведенията на изкуството, които са обществено достояние?

Когато едно произведение на изкуството (например старинна картина) вече не е защитено с авторско право, то се превръща в обществено достояние. При това положение всеки следва да може свободно да прави, използва или споделя негови копия. Понастоящем това не винаги е така, тъй като някои държави членки предвиждат защита за копия на такива произведения на изкуството.

Новата директива гарантира, че никой не може да претендира, че произведения на визуалните изкуства, които са станали обществено достояние, са защитени с авторско право. Благодарение на тази разпоредба всички потребители могат да разпространяват онлайн, при пълна правна сигурност, копия на произведения на изкуството, които са обществено достояние. Така например всеки може да копира, използва и споделя онлайн снимки на картини, скулптури и произведения на изкуството, които са обществено достояние, когато ги намери в интернет, както и да ги използва повторно, включително за търговски цели, или да ги качи в Уикипедия. 

Какво представлява разпоредбата за произведения извън търговско обращение?

С директивата се въвежда нов механизъм за лицензиране на произведения извън търговско обращение: книги, филми и други произведения, които все още са защитени с авторско право, но вече не могат да се намерят на пазара. Тази система дава възможност на институциите, грижещи се за опазване на културното наследство, каквито са архивите и музеите, да придобиват много по-лесно лицензиите, които са необходими за разпространението сред неограничен брой лица на произведения от техните сбирки, по-специално онлайн и в трансграничен контекст. Тя дава възможност на институциите, грижещи се за опазване на културното наследство, да придобиват много по-лесно лицензиите, договорени с организациите за колективно управление на авторски права, които представляват съответните носители на права.

В новите правила се предвижда и ново задължително изключение от авторското право за случаите, когато в дадена област няма организация за колективно управление на авторски права, която да представлява носителите на авторски права, поради което институциите, грижещи се за опазване на културното наследство, няма с кого да се договарят за получаването на лицензия. По силата на това изключение тези институции могат да публикуват произведения извън търговско обращение на нетърговски уебсайтове. 

Какво представлява новата разпоредба за колективно лицензиране с разширено действие?

Новата разпоредба за колективно лицензиране с разширено действие дава възможност на държавите членки при определени условия да разрешават на организациите за колективно управление на авторски права да сключват лицензии, обхващащи права на лица, които не членуват в тези организации. Този механизъм улеснява уреждането на правата в области, в които в противен случай индивидуалното лицензиране би било твърде обременително за потребителите. Разпоредбата предвижда определен брой гаранции в защита на интересите на носителите на права. 

Какво представлява механизмът за договаряне за платформите за видео по заявка? Как функционират новите правила?

Въпреки растящата популярност на услугите по заявка (като Netflix, Amazon Video, Universcine, Filmin, Maxdome, ChiliTV), на платформите за видео по заявка може да се намерят сравнително малко аудио-визуални произведения от ЕС. По-малко от половината (47 %) от филмите от ЕС, пуснати по кината от 2005 до 2014 г., са достъпни чрез поне една услуга за видео по заявка. Освен това често аудио-визуалните произведения от ЕС не са на разположение на платформи извън държавата, от която произхождат. Около половината от филмите от ЕС може да се гледат чрез услуга за видео по заявка само в една държава, а 80 % — в три или по-малко държави. Това се дължи донякъде на срещаните трудности, в това число при договарянето, във връзка с придобиването на правата.

В директивата се предвижда нов механизъм за договаряне, който да подпомогне достъпността, популяризирането и разпространението на аудио-визуалните произведения, и по-специално на създадените в Европа. Той улеснява процеса на сключване на договорни споразумения и премахва затрудненията във връзка с лицензирането на правата, които са необходими, за да може на платформите за видео по заявка да има филми и сериали. По-големият брой лицензии означава, че на тези платформи е осигурен достъп до повече европейски аудио-визуални произведения, което се отразява положително и на вида и многообразието на произведенията, които са достъпни на тях.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 4159