EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Q&A: Нови правила за съхранието на газ

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Q&A: Нови правила за съхранието на газ

mail08:05 | 30.03.2022прегледи 83622 коментарикоментари 0


1. Защо Комисията предлага минимално задължение за съхранение на газ?

Настоящите правила на ЕС относно сигурността на доставките на газ бяха замислени с оглед на изключително студени зими или прекъсвания на доставките в малък мащаб. Те обаче не ни предоставят достатъчно средства за справяне с днешните рискове за сигурността на доставките и с нестабилността на пазарите на газ. Газохранилищата играят важна роля за гарантиране на сигурността на доставките в ЕС, като покриват в нормални зими 25 — 30 % от потреблението на газ в ЕС.

През зимния сезон, който понастоящем приключва, станахме свидетели на безпрецедентно ниски нива на съхранение в резултат на голямото търсене на газ в световен мащаб, което надвишаваше предлагането. Особено газохранилищата, собственост на оператори от трети държави, бяха с недостатъчно запълване. Ниските нива на съхранение на газ в допълнение към ескалацията на въоръжения конфликт в Украйна от февруари 2022 г. насам допринесоха за увеличаване на несигурността на пазара и доведоха до по-голяма нестабилност на цените на енергията. Поради това Комисията предложи въвеждането на минимално задължение за съхранение за държавите — членки на ЕС, с цел да се повиши сигурността на доставките на газ преди зимата и да се подобри подготвеността за неочаквани и възможно по-дълготрайни затруднения с доставките.

2. Как Комисията е определила целта от 80 % и междинните стъпки? 

Държавите членки трябва да гарантират, че инфраструктурите за подземно съхранение на газ на тяхна територия са запълнени до най-малко 80 % от капацитета си в рамките на съответната държава членка до 1 ноември 2022 г., като за следващите години изискването ще нарасне до 90 %. Целта от 90 % отразява средното равнище на запълване на хранилищата в ЕС в исторически план (средно 87 % за последните няколко години). Това е и целта, използвана от операторите на преносни системи и Европейската мрежа на операторите на преносни системи за газ при планирането на действия в извънредни ситуации.

За предстоящата зима са определени междинните цели за всяка държава членка за август, септември и октомври 2022 г. От 2023 г. държавите членки трябва да гарантират, че междинните цели за февруари, май, юли и септември са изпълнени. При определянето на тези национални графици са взети предвид специфичните технически характеристики, като например капацитетът за подаване на всяко хранилище, и те са обобщени за всяка държава членка.

3. Как ще се гарантира съхранението на газ за държавите членки, които нямат собствен капацитет за съхранение? 

Наличието на достатъчно газ в хранилищата в целия ЕС е съвместна отговорност и ще бъде от полза за всички. Предложението на Комисията има за цел да гарантира, че газохранилищата в целия ЕС могат да бъдат използвани съвместно в дух на солидарност. Поради това от държавите членки, които нямат хранилища, се изисква да гарантират, че до 1 ноември в други държави от ЕС се съхраняват количества газ, съответстващи най-малко на 15 % от годишното потребление на газ на държавата членка без хранилища.

Като алтернатива държавите членки, които нямат хранилища, могат вместо това да разработят съвместно механизъм за споделяне на тежестта с една или повече държави членки, разполагащи с хранилища, въз основа на оценки на риска, които определят техните нужди. Когато държавите членки не са свързани в обща система или трансграничният пренос е ограничен, задължението за съхранение следва да бъде съответно намалено.

ЕС разполага с добре развита мрежа от взаимосвързани газопроводи, която дава възможност за споделяне на газови ресурси. Държавите членки ще трябва да предприемат всички необходими мерки, за да осигурят ефективното използване на тази съществуваща инфраструктура на национално и регионално равнище. В предложението също така се пояснява, че не могат да бъдат налагани ограничения върху трансграничния достъп и използването на газохранилища или съоръжения за втечнен природен газ.

4. Как ще стимулирате операторите да запълват хранилищата?

В новия регламент се предлага да се предостави отстъпка от 100 % от капацитетно базираните тарифи за пренос във входните и изходните точки на хранилищата. Освен това държавите членки ще имат свободата да разработват други мерки за стимулиране на съхранението на газ — независимо дали разполагат с хранилища на своя територия или не. Например, ако дадена държава членка счете това за необходимо, тя може да предоставя финансова подкрепа или компенсация на участниците на пазара, за да гарантира постигането на целите за запълването. Такава компенсация може да представлява държавна помощ по смисъла на член 107, параграф 1 от ДФЕС и може да се наложи да бъде съответно нотифицирана на Комисията. В Съобщението за плана REPowerEU от 8 март вече беше пояснено, че правото на Съюза позволява на държавите членки да предоставят такава държавна помощ на доставчиците съгласно член 107, параграф 3, буква в) от ДФЕС.

5. Какво се случва, ако държавите членки не напредват по план или не постигнат целите си?

Отговорност на държавите членки е да предприемат необходимите мерки за постигане на графика на запълване и целта за запълването. За тази цел те могат да налагат възпиращи санкции и глоби на участниците на пазара, както и финансови стимули или компенсации.

Комисията ще играе ключова роля при мониторинга целите за запълване и гарантирането на тяхното изпълнение, като докладва на Координационната група по природния газ, която ще има изричен мандат да наблюдава резултатите на държавите членки в областта на сигурността на доставките на газ.

Комисията редовно ще проверява изпълнението на междинните цели през целия период на запълване. Ако има значителен недостиг (над 2 %) при постигането на тези междинни цели, Комисията ще отправи предупреждение до съответната държава членка, ще се свърже с нея и заедно с Координационната група по природния газ ще ѝ препоръча поредица от мерки, които тази държава да предприеме незабавно.

Ако един месец по-късно все още е налице отклонение от предвидения график на запълване, Комисията, като крайна мярка, ще приеме решение, задължаващо държавата членка да предприеме мерки, с които ефективно да премахне разликата спрямо графика. Тези мерки могат да включват например налагане на задължения за доставчиците на газ да съхраняват минимални количества газ или задължения за собствениците на хранилища да предлагат капацитета си на други участници на пазара.

6. Как ще гарантирате, че държавите членки имат ефективен контрол върху своите запаси от газ?

Газохранилищата са критична инфраструктура. Поради това Комисията предлага операторите на системи за съхранение да бъдат сертифицирани по отношение на сигурността на доставките, за да бъдат взети предвид основните интереси в областта на сигурността на равнището на държавите членки, на регионално равнище или на равнището на ЕС.

Ако в оценката се стигне до заключението, че такива рискове съществуват и не могат да бъдат намерени други мерки за отстраняване на тези рискове, може да се окаже необходимо налагането на задължение за продажба на хранилището. В такъв случай продажбата ще се осъществи при справедливо обезщетение за стойността на актива. Когато е целесъобразно, могат да бъдат въведени временни мерки с цел запазване на контрола върху обекта до промяната на собствеността.

7. Ще бъдат ли предоставени средства от бюджета на ЕС за закупуване на газ или за стимули за запълване на хранилищата? 

Не. Ако желаят, държавите членки могат да предоставят финансова подкрепа или компенсация на участниците на пазара, за да постигнат целта. Държавите членки, които предоставят компенсация, ще имат също свободата да решават как да я финансират. Те могат да изберат финансиране чрез държавния бюджет или чрез налог, събиран заедно с мрежовата тарифа. 

8. Кога ще влязат в сила тези мерки? 

Настоящият регламент ще влезе в сила след приемането му в рамките на обикновената законодателна процедура, т.е. след гласуването му от Европейския парламент и Съвета. Комисията представи това предложение по спешност и се надява, че то ще бъде прието от Парламента и Съвета в рамките на ускорена процедура, така че да влезе в сила още през втората половина на тази година.

Що се отнася конкретно до сертифицирането, в ЕС има около 160 хранилища. В първата вълна на сертифициране ще бъде дадено предимство на съоръженията, чиито размер е достатъчно голям, за да играят роля за сигурността на доставките, т.е. над 3,5 TWh, и които са имали трайно ниски нива на съхранение в края на зимата. Тези хранилища ще трябва да бъдат сертифицирани в срок от 100 дни след влизането в сила на законодателството. Останалите съоръжения ще бъдат сертифицирани в рамките на втора вълна в срок от 18 месеца след влизането в сила на настоящия регламент.

Факти и цифри

Потребление на газ в ЕС

(в милиарди кубични метри)

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Страни от ЕС-27 (от 2020 г.)

361,8.

382,0.

407,6.

399,7.

412,2.

399,6.

Австрия

8,4.

8,7.

9,4.

8,9.

9,3.

8,8.

Белгия

17,2.

17,5.

17,8.

18,4.

18,5.

18,4.

България

3,1.

3,2.

3,3.

3,1.

2,9.

3,0.

Чехия

7,9.

8,5.

8,7.

8,3.

8,7.

8,8.

Германия

78,9.

85,1.

95,4.

92,8.

95,5.

91,2.

Дания

3,2.

3,0.

3,2.

3,2.

3,1.

2,8.

Естония

0,5.

0,5.

0,5.

0,5.

0,5.

0,4.

Гърция

3,2.

4,1.

5,0.

4,9.

5,3.

5,8.

Испания

28,2.

28,8.

31,3.

31,1.

35,5.

32,1.

Финландия

2,7.

2,5.

2,4.

2,6.

2,6.

2,6.

Франция

39,7.

43,3.

43,5.

41,6.

42,4.

39,5.

Хърватия

2,5.

2,6.

3,0.

2,8.

2,9.

3,0.

Унгария

9,1.

9,7.

10,4.

10,1.

10,3.

10,6.

Ирландия

4,4.

5,1.

5,2.

5,4.

5,5.

5,5.

Италия

67,5.

70,9.

75,2.

72,7.

74,5.

71,3.

Литва

2,5.

2,2.

2,3.

2,1.

2,2.

2,4.

Люксембург

0,9.

0,8.

0,8.

0,8.

0,8.

0,7.

Латвия

1,3.

1,4.

1,2.

1,4.

1,4.

1,1.

Малта

0,0.

0,0.

0,3.

0,3.

0,4.

0,4.

Нидерландия

40,1.

42,0.

43,5.

43,0.

44,9.

44,1.

Полша

18,3.

19,1.

20,1.

20,9.

21,1.

22,1.

Португалия

4,7.

5,0.

6,2.

5,8.

6,1.

5,9.

Румъния

11,3.

11,4.

12,0.

12,0.

11,2.

11,7.

Швеция

0,8.

0,9.

1,0.

1,1.

1,0.

1,4.

Словения

0,8.

0,9.

0,9.

0,9.

0,9.

0,9.

Слвакия

4,6.

4,7.

5,0.

4,9.

4,9.

4,9.

Източник: ЕВРОСТАТ

Капацитет за съхранение в ЕС

Общият капацитет за подземно съхранение в ЕС е 1100 TWh (това е около 100 млрд. куб. м.), разпределен между 160 съоръжения в 18 държави членки. Размерът и броят на съоръженията се различават значително. 73 % от общия капацитет на ЕС е съсредоточен в 5 държави членки: Германия, Италия, Франция, Нидерландия и Австрия.

Държава

Капацитет (TWh)

AT

95,5.

BE

9,0.

BG

5,8.

CZ

36,0.

DE

245,3.

DK

9,1.

ES

34,2.

FR

128,5.

HR

5,2.

HU

67,2.

IT

197,7.

LV

21,8.

NL

143,8.

PL

35,8.

PT

3,6.

RO

33,0.

SE

0,0.

SK

38,7.

ОБЩО ЕС

1110,7.

* Хранилището в Швеция понастоящем не е в действие, но може да започне да работа пълноценно в рамките на един месец.


Тагове: газ, съхранение
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg