АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Gripen с оферта за изтребители през март



Явор Иванов
Изглежда първите срещи на военния министър Аню Ангелов с производители на военни изтребители започна, след като той посети преди дни Швеция, където в град Линчопинг се произвеждат самолетите Gripen на компанията Saab. Както е известно Министерство на отбраната планира търг за доставка на нови или употребявани изтребители за ВВС на страната. Запитвания за информация са били изпратени до Франция, Германия, Швеция и САЩ.
Аню Ангелов се срещнал с ръководството на шведската компания за отбрана и сигурност Saab и посетил Линчопинг. По време на тази визита е проведен полет на началника на българските ВВС генерал-майор Константин Попов на изтребител Gripen заедно с Рикард Люнгберг, началник тест пилот в Saab.
Компанията Saab е водещ производител на военни самолети и авиационно оборудване и проявява интерес към участие в модернизацията на българските ВВС. Изтребителят от четвърто поколение на Saab Gripen в момента е на въоръжение в шведските, чешките, унгарските, тайландските и южноафриканските ВВС.
Министърът е запознал ръководството на компанията с трансформацията в сектора на отбрана в посока изграждане на нови способности на въоръжените сили, както и с предстоящото разработване и внасяне в НС на Дългосрочен инвестиционен план, съобщава пресцентърът на МО. В тази насока той определил Проекта за придобиване на нов тип многоцелеви изтребител, оборудван и въоръжен според стандартите на НАТО, като ключов и от изключително значение за новите способности на ВВС. Министър Ангелов обяснил, че МО е разпратило писма с искане за информация за инвестиционния проект до държави, водещи производители на изтребители от НАТО и ЕС, и Швеция е една от тях. В тази връзка той подчертал значението на срещата си с представителите на компанията Saab в рамките на визитата му в Швеция за получаване на максимална информация относно възможностите за придобиване на изтребител Gripen. Вицепрезидентът на компанията Ленард Синдал потвърдил заявката на Saab за участие в бъдещи процедури и представил подробна информация за качествата и параметрите на изтребителя, логистичната поддръжка, обучението, програмите за офсет и др. Темата за изтребителите е обсъждана и с военния министър на Швеция Стен Толгфорс.Председателят на шведската Агенцията на Министерството на отбраната за експорт на отбранителна продукция (Swedish Defence and Security Export Agency) Улф Хамърстрьом уверил, че Швеция ще предостави исканата информация за изтребителите до месец март.
България периодично обявява търгове за доставка на бойни самолети, но впоследствие ги отменя. Последният конкурс бе през септември 2009 година, но по-късно прекратен заради липса на финансиране. Нови изтребители трябва да заменят остарелите МиГ 21 и МиГ-29 съветско производство, като за момента България разполага с 16 бойни самолета. Според ВВС ресурсът на МиГ 21 изтича през 2012 година.
По време на предишните търгове България обяви, че възнамерява да похарчи за покупка на самолети не повече от 1 млрд. долара. Финансовите затруднения на Министерство на отбраната силно ограничат модернизацията на българската армия, стана ясно преди месеци от изявление на военния министър Аню Ангелов. В същото време министърът планира конкурс за закупуване на изтребители, като решението дали те ще са нови или втора ръка трябва да бъде взето от правителството. Ако се осъществи, това би била най-голямата военна сделка през следващите пет години.
През 2005-2006 година бе обявено, че ВВС се нуждае от една ескадрила изтребители /12-16 самолета/, като стойността на поръчката тогава се оценяваше на 800 млн.евро. Днес си говори за 1 млрд.долара. Още преди пет години към конкурса интерес проявиха най-големите производители на авиационна техника, като предлагаха различни модели - Rafale на френската DA, шведския изтребител Gripen на компанията SAAB, Eurofighter на европейския консорциум ЕАDS, американските F-16 на Lockheed Martin, както и различни бойни модификации на Boeing. От тях единствено LM предложи изтребители втора употреба, останалите предлагаха относително нови продукти, като най-приемливата оферта като сума бе тази за шведските изтребители. При това договорът предвиждаше специална офсетна програма.
На снимката: Началникът на българските ВВС генерал-майор Константин Попов и Рикард Люнгберг, началник тест пилот в Saab.
Tweet |
|
За ВВС на България е просто подигравателно да разполага само с 16 изтребителя. През 21 век България ще има сериозни територялни проблеми с противните турци кото ще се опитат да ни откъснат част от Родопите. Поради тази причина БА трябва да е на много високо ниво. Според мен нашата армия трябва да е малко по силна от гръцката армия така при определен конфликт двета армии обединени ще могат да се противопоставят на турската заплаха. Гърция има много тешки проблеми с Турция по въпроса за статута на Бяло море, да не говорим за кипърският проблем. Най добрият вариан за България е да започне разработката на свой собствен изтребител купуваиики лицензи и използвайки своя собствена технология. Но иначе до тогава Грипен е идеален самолет за нашите ВВС.
Определено Грипен ще излезе най-изгодното за нас. Освен това, че на шведския офсет може най-много да се вярва (това е СААБ все пак)и няма нужда от много изпълнители, където обикноменно се объркват нещата, въпроса е и в експлоатацията. Поне хора авиатори споделят, че Грипена е адски идиотоустойчив и по-лесен за поддръжка (баш като за нас). Отгоре на всичко времето за подготовка между два полета е почти два пъти по-малко от Ф-16 да речем.