АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Eкшън план между България, Гърция и Румъния
11:33 | 05.12.2025
23
коментари 0
България, Гърция и Румъния ще развиват ускорено
транспортната ос, свързваща Егейско море с Черно море. Това
става възможно след подписването в Брюксел на
Меморандум за разбирателство между правителствата на
България, Гърция и Румъния за засилено трансгранично
сътрудничество в рамките на Платформата за коридор Черно
море - Егейско море.
вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията
Гроздан Караджов, алтернативният министър на транспорта на
Гърция Константинос Киранакис и държавният секретар по
транспорт на Румъния Йонут Кристиан Савою. Инициативата е под егидата на европейския комисар по
транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас, който подписа
Декларация на Европейската комисия за подкрепата ѝ. В нея се
подчертава, че документът е „решаваща стъпка към по-бърза,
конкурентоспособна, устойчива и устойчива към кризи
свързаност в Югоизточна Европа“. Комисар Дзидзикостас заяви,
че ще работи „в тясно сътрудничество с правителствата на
България, Гърция и Румъния“, включително чрез специална
работна група от експерти на ЕК и европейски финансови
институции, защото за да се превърнат всички проекти от план
в реални действия на трите страни. „Меморандумът и планът за действие с конкретни проекти за
неговото изпълнение, са начин да променим стратегическата
свързаност на нашия регион - да отворим нови пътища за
търговия, да облекчим затрудненията по нашите граници и да
дадем на Европа устойчивостта, от която тя спешно се нуждае“,
каза вицепремиерът Гроздан Караджов. По думите му церемонията е важен момент, който
превръща една дълго съществуваща на карта идея в реален
процес. „В продължение на десетилетия представата за
истинска свързаност между Севера и Юга остава само на хартия
— без реални действия. Днес започваме да променяме това,
защото ангажиментът, който поемаме, не е символичен жест, а
реална крачка към отваряне на нови артерии за търговия и към
България, Гърция и Румъния развиват ускорено
транспортната ос между Егейско и Черно море създаване на необходимата за Европа устойчивост“, подчерта
вицепремиерът. Караджов посочи, че Дунав стои в сърцевината на тази
трансформация. „Дунав е гръбнакът на Европа — онзи жив
организъм, който свързва нашите народи, пазари и амбиции. Това е река и граница, но не бива да бъде бариера. Новите
мостове — не един, а няколко — са ключови за бъдещето на
континента, не като двустранни проекти, а като европейска
инфраструктура, която укрепва единния пазар, осигурява
военна мобилност и превръща оста Север–Юг в работеща“,
заяви той. Основен акцент за България е изграждането на три нови моста
над Дунав - второ комбинирано съоръжение Русе–Гюргево,
както и мостове при Силистра–Кълъраш и Никопол–Турну
Магуреле. В документа се посочва още, че фериботните линии
Оряхово–Бекет, Свищов–Зимнич и Силистра–Кълъраш ще бъдат
надградени до стандартите за двойна употреба, за да отговорят
на нуждите на военната мобилност и да осигурят по-голяма
гъвкавост на транспортните потоци. Планът към меморандума включва модернизацията на пътни и
жп връзки в три основни направления от юг на север. Западната
ос ще свързва Атина със София, като през Видин и Калафат ще
достига до Букурещ и Централна Европа. Централната ос
започва от Солун и Александруполис, преминава през
Свиленград и Русе, и достига до Букурещ, а оттам към Украйна
и Молдова. Източната ос свързва Егейско и Черно море - от
Александруполис през Бургас и Варна до Констанца. Тя е нова
перспектива за нашите пристанища и ще осигури алтернативни
маршрути за търговия и мобилност. Трите държави се ангажират да използват максимално
средствата на Европейския съюз от Механизма за свързване на
Европа до бъдещата многогодишна финансова рамка
2028–2034. „Ще мобилизираме публично-частни партньорства и
алтернативни инструменти, за да ускорим реализацията на
проектите. Финансирането няма да бъде разпокъсано, а
стратегически съгласувано, така че всяка инвестиция да носи
максимален ефект за нашите граждани и бизнес“, обясни
вицепремиерът Караджов.
| Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg







