EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

80 компании предлагат франчайз в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

80 компании предлагат франчайз в България

mail12:39 | 02.11.2009прегледи 4206 коментарикоментари 0


Ралица Русинова
От края на 2007 до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас, се е повишил цели три пъти, сочи изследване на Franchising.bg. Българските бизнес предприемачи са все по-отворени към нови идеи за развитие. Доказателство за това е и първото в страната франчайз експо, където водещи световни мениджъри дискутираха предизвикателствата пред франчайзинга. Според тях франчайз пазарът в България отбелязва истински бум през последните две години.
Към средата на 2009 у нас над 80 компании предлагат франчайз правата си за стартиране на малък и среден бизнес. 62 % от тях са български компании, а 68 % са на пазара повече от 5 години. Средната сума, която новите български франчайзодатели инвестират за разработване на нова франчайз система  е 48 000 лв.
Средната такса, събирана от франчайзодателите за започване на франчайз бизнес е 5900 лв. За сравнение в САЩ тя е $40 000.  
В условията на днешната икономическа криза много предприемачи са принудени да търсят гъвкава и сигурна промяна. Според Светослав Билярски, управител на Franchising.bg, франчайзингът осигурява много предимства пред традиционния начин за започване на нов бизнес, тъй като спестява горчивия опит и дългите години на грешки, през които вече е преминал франчайзодателят. Властта, която марките имат над потребителите е всеизвестна. За франчайз веригата е рентабилно да инвестира в изграждането на силен и популярен бранд, което е немислимо за самостоятелния малък бизнес.
Изследванията сочат, че над 80 % от фирмите, започнали бизнес със закупуване правата на търговска марка, продължават да са на пазара и след петата година, докато със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите начинания.
След пет години франчайз пазарът в България ще бъде един от най-развитите в Европа, прогнозира Рандъл Нелсън, мениджър на FitCurves и No+Vello за България. „През следващите години тенденцията ще бъде за навлизане на по-специализирани франчайз модели, особено в сектора на услугите”, посочи още той.
Рандъл Нелсън обобщи, че пазарът в Югоизточна Европа се развива много динамично и предоставя добри условия за развитие на франчайз. Към момента Гърция е страната, развила най-успешен такъв модел. 
Критериите, според които франчайзърите избират страните, където да инвестират, са основно политическа стабилност и икономическо развитие. Нелсън коментира, че България, въпреки затрудненото си икономическо развитие, все пак отбелязва ръст в последните пет години, което я прави перспективна за целите на франчайзинга. Разбира се, безспорно предимство е и членството на страната в ЕС и НАТО.
Франчайз мениджърите са категорични, че делът на продажбите, реализирани от франчайз компании през следващите 5 години ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират силно – от 200 до 500 %.



 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg