EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

5 % ръст в туризма през 2010 година

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

5 % ръст в туризма през 2010 година

mail11:44 | 29.03.2010прегледи 1369 коментарикоментари 0


До края на годината очакваме ръст в туризма от около 5 процента. Това прогнозира пред в. Монитор Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Ще има увеличение на броя на посетителите на курортите и на приходите, както и на броя на нощувките, добави той.
Миналата година средната заетост на легловата база бе 24,9%, уточни експертът. През 2008 г. той бе доста по-висок - 30,1%, а през 2007 - 33 на сто. Една от основните причини за спада на този показател освен кризата е нарастването на броя на хотелите у нас. През 2009 г. само през третото тримесечие на пазара излязоха около 200 нови хотела и общата им бройка стигна 3510, добави Драганов.
За 2010 г. очакваме обратна тенденция и свиване на предлагането, защото някои нови хотели през това лято въобще няма да бъдат отворени. През миналата година посещаемостта в тях е била много ниска и са били на загуба. От друга страна, се очаква по-добра отчетност на приходите в бранша заради мерките, взети от правителството за плащането на туристическата такса, прогнозира  шефът на Института за анализи и оценки в туризма.
Най-големият плюс на българския туристически продукт са инвестициите, които бяха направени през последните 10 години, каза още Драганов. Второто е подготвеният персонал. Нямаме значителни оплаквания от страна на чуждестранни туристи и туроператори. В близките години не е имало негативни публикации в чуждия печат за нашия туризъм. Един от главните ни плюсове е, че сме известни като евтина туристическа дестинация, което в условията на криза е голямо предимство пред конкурентите. За това през миналата година у нас спадът на броя на туристите бе много малък. Като цяло туризмът ни показва устойчивост във време на криза и тя се дължи именно на това, че сме евтина дестинация, допълни той.
Според Румен Драганов ползата от кризата е, че тя показва кой инвеститор си е направил добре сметката, влагайки парите си в туризма. Скъпите ни луксозни хотели имат много добро съотношение между цена и качество на продукта и са конкурентни на пазара. Други, построени посредствено и с лошо управление, не могат да намерят клиенти, допълни той.
Най-големите ни минуси са късият период на максимално натоварване на хотелите през зимата в ски центровете и лятото на морето, каза експертът.Слабост е именно сезонната зависимост на туризма ни.
Най-важното е липсата на ясно позициониране на природните и историческите ни забележителности като основна атракция на туристическия ни продукт. Те са собственост на държавата и не се представят по адекватен начин на пазара. Все още няма регистър на туристическите атракции, свързани с тези обекти, които са публична държавна собственост. Тя не се управлява ефективно, както в конкурентните ни дестинации  - Турция, Гърция и други страни с развит туризъм, допълни той.
Според шефа на Института за анализи и оценки в туризма няма опасност на отлив на български туристи към Гърция заради намалените цени с около 30% на нощувките там. В южната ни съседка качиха акцизите на горивата и по този начин оскъпиха пътуванията и храненето, припомни той. Като цяло една почивка там се оскъпява с около една десета в сравнение с миналата година, уточни Драганов.



 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg