АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
40% от учениците у нас базово невежени



Над 40% от учениците в България не овладяват дори базовите нива
на умения, които практически да приложат в своя живот и професионална реализация.
всички 15-годишни в страната достигнат поне базово ниво на умения, България би могла
да реализира дългосрочен икономически потенциал в размер на 434 милиарда долара –
над три пъти настоящия ѝ БВП. Данните бяха представени от Андреас Шлайхер, директор на дирекция „Образование и
умения“ в ОИСР и създател на международното изследване PISA по време на кръгла маса
в София на тема „Образование и умения: подготовка за бъдещето на пазара на труда”,
организирана от Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST). Събитието събра представители на бизнеса и образователната общност, за да обсъдят как
глобалните трансформации, автоматизацията и изкуственият интелект променят нужните
умения и какви политики и партньорства са необходими, за да подготвим учениците и
работната сила за бъдещето. В презентацията си Андреас Шлайхер подчерта, че образователните системи все по-
трудно отговарят на реалностите на съвременния свят. „Онова, което се преподава и
проверява лесно, вече е лесно за дигитализация и автоматизация – и постепенно хората,
които го правят, изчезват от пазара на труда.“, заяви той. В този контекст
образователните системи трябва да променят фокуса си от това “учениците да
възпроизвеждат информация към това да ги подготвят да мислят, да решават
проблеми и да се адаптират.” “Цената на слабите резултати в образованието за икономиката е просто изумителна“,
отбеляза още Андреас Шлайхер. Той също така посочи, че успехът в днешната икономика
зависи не толкова от дипломите, колкото от реалните умения. „Основната част от
възнаграждението се определя от това, което знаете и можете да направите с това
знание.“ Той подчерта, че много хора са „свръхквалифицирани, но нямат нужните
умения“, а това създава поляризация в обществото. Илия Кръстев, член на УС на AIBEST откри събитието с призив за синхрон между
политиките и нуждите на реалната икономика. „Реалната промяна ще дойде, когато работим заедно – бизнес, държава и образователни институции – и базираме решенията
си на данни“, заяви той. Наталия Митева, съветник на министъра на образованието и науката подчерта значението
на стратегическото партньорство с ОИСР. „През последните две години партньорството
между министерството на образованието и науката и екипа на Андреас Шлайхер – един
от най-влиятелните визионери в образованието, е изключително важно за реформите,
които България предприема в образованието. Част от силата на ОИСР идва от това, че
те работят не само с данни, а и с хора като вас – настоящи и бъдещи лидери, които ще
формират високата добавена стойност на българската икономика“, каза тя в
обръщението си към участниците. Участие в дискусията взеха представители на водещи компании и асоциации, които
представляват високотехнологичната икономика. Темите включваха нуждата от
национална стратегия за умения, ролята на бизнеса като партньор в образованието и
възможностите за използване на данни при формулиране на политики за развитие на
умения в рамките на училищното образование и за възрастните с учене през целия живот. Шлайхер заключи, че реалната трансформация в образованието не започва с въпроса
„какво да се преподава“, а с въпроса „защо го правим“. „Каквото и да правим, трябва да
изграждаме мотивация и лична отговорност.“ Андреас Шлайхер призова за системна промяна, в която бизнесът има активна роля не
само като работодател, но и като създател на среда за учене. Само така България може да
се възползва от пълния потенциал на човешкия си капитал в икономика, където уменията
са валутата на бъдещето.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg