EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

+20 млн. лв. за БДЖ от фискалния резерв

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

+20 млн. лв. за БДЖ от фискалния резерв

mail07:15 | 03.06.2018прегледи 6230 коментарикоментари 0


Финансовият министър Владислав Горанов каза пред журналисти, че в Министерството на финансите се обсъжда отпускането на безлихвена помощ на БДЖ - малко над 20 млн. лева. Горанов коментира искането от страна на изпълнителния директор на железницата Владимир Владимиров за държавна намеса, който заяви, че ако няма такава, железницата трябва да спре. Изявлението беше по повод решение на съда сметките на железницата да бъдат запорирани заради неразплатени задължения. Парите, които ще бъдат дадени на БДЖ, ще дойдат от фискалния резерв.
Горанов заяви, че Министерство на транспорта трябва да положи повече усилия, за да стане железопътният транспорт естествен приоритет. Според него би могло да се предложат мерки, които да ограничат незаконния автомобилен транспорт, както и да се прецизират транспортните схеми на автомобилния транспорт, така че да не влизат в пряка и неравна конкуренция с жп транспорта. Той уточни, че има изключителен гъст трафик на автомобилните превози, на автобусите, които са в пряка и нелоялна конкуренция с жп транспорта. По думите на финансовия министър, ако искаме да напълним един влак от София до Бургас, то трябва да предложим такава услуга, която да удовлетворява пътниците като времетраене. "Не може, ако на 15 минути тръгва автобус от София за Бургас, да очакваме железниците да са пълни", допълни той. От другата страна, за да си струва българските данъкоплатци да плащат по няколко стотин милиона лева на година за железопътния транспорт, то влаковете трябва да са пълни. Той допълни, че вече се инвестира много в жп инфраструктура в южното направление и по думите му има възможност скоростта да бъде подобрена.

За първото тримесечие на 2018 година Българските държавни железници регистрират агуба в размер на 250 хил. лева при отчетена загуба от 3.352 млн. лева за същия период на 2017 г. или подобряване с 3.102 млн. лева, показват данни от финансовия отчет на компанията. Освен от превоз на пътници, приходите идват и от таксите, които компанията събира за ползване на локомотиви, увеличение на приходи от амортизации и др. За същия период БДЖ "Товарни превози" отчете загуба в размер на 2.726 млн. лева. Този финансов резултат спрямо отчета за същия период на предходната година е подобрен с 449 хил. лв., което в известна степен се дължи на увеличението на приходите от превоз на товари.

За януари-март т.г. "Холдинг БДЖ" регистрира загуба в размер на 1.878 млн. лева, при отчетена печалба от 467 хил. лева за съответния период на 2017 г., показват още данните.

Това влошаване на резултата с 2.345 млн. лв. идва от намалението на приходите - от такси, от продажба на скрап, както и от намалените приходи от услуги.

Разпродажба на активи на националния железопътен превозвач няма да се извършва, посочват от БДЖ във връзка с публикации, че кредитори са запорирали милиони на БДЖ и ще се разпродават 25 мотриси и 1200 вагона, предаде БТА. 

Действително двама от кредиторите по Втория облигационен заем са подали иск в Софийски градски съд /СГС/ за 40 млн. лв. от главница по заема срещу "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД и след решение на съда искът е одобрен частично в размер на 20 млн. лв. в полза на облигационерите, вследствие на което са запорирани сметки на дружеството, уточняват от пресцентъра на БДЖ в съобщение до медиите.

Вторият облигационен заем, който е в размер на 240 млн. лв. е взет през 2007 г. за рефинансиране на стари задължения към различни институции и за извършване на текущи ремонти на товарни вагони, като реално не е бил наложителен за извършването на дейността на дружеството. До момента остатъкът на задълженията по заема е в размер на 103 млн. лв, се казва още в съобщението на дружеството.

Облигационерите са в законното си право да изискат дължими средства по съдебен път. Решението на СГС и временният запор на сметките на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД няма да затруднят функционирането на дружеството към настоящия момент, в случай, че бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски е информиран своевременно за ситуацията, вследствие на което е уведомил Министерство на финансите и е поискал активиране на държавната помощ, за която има одобрение от ЕК, се посочва в съобщението. Очаква се решение от Министерство на финансите.

Пред журналисти министър Московски коментира запорираните сметки на  БДЖ - Пътнически превози. Той заяви, че тези заеми са отпуснати през 2007 година и до този момент няма нито един документ, който да показва как е било предвидено да се изплащат. „Смятам, че по този начин се цели да бъдат ощетени българските граждани, като се настоява средствата да бъдат платени от държавния бюджет, тоест от данъците на българските граждани“, посочи министърът.

Министър Московски подчерта, че дружеството е в нормална кондиция и може да управлява и дълговете и активите си на пазарен принцип. „Продължаваме да следваме нашата политика –  сектор „Транспорт“  да се справи сам с тази ситуация, така че да не се наложи да вземем средства от държавния бюджет, като те ще бъдат най-вероятно под формата на безлихвен заем“, каза министърът.

Московски предложи да се направи референдум и  да се попитат българските граждани дали са съгласни да плащат дълговете на БДЖ. „Никой не ги е питал, когато са взети тези заеми, а сега дали е редно да се плащат с пари от държавния бюджет“, подчерта министърът.

Министър Московски призова кредиторите и техните акционери да обяснят как са отпуснали заемите, след като са били наясно, че дружеството е фактически фалирало в момента на отпускането на средствата. „Когато поехме БДЖ изготвихме план за преструктуриране, който включваше рефинасиране на текущи дългове. Единствената банка, която беше склонна да финансира БДЖ беше Световната банка и то с държавна гаранция. Странно е, как банките облигационери и техните акционери не са се поинтересували“, коментира министърът.

„Аз като министър съм извървял целия път, така че да направя законно държавата да помогне на дружеството. Затова две години чакахме да се нотифицира държавната помощ от Брюксел. Така вече законно, ако реши държавният бюджет може да подпомогне. Преди два дни разговарях по темата с министъра на финансите Владислав Горанов и го помолих да активира държавната помощ. Не е изключено запорът да доведе и до разпродаване на активи“, съобщи още Московски.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg