EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

20 години Софийско метро

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

20 години Софийско метро

mail10:03 | 24.01.2018прегледи 10194 коментарикоментари 0


Софийското метро стана на 20 години. Каква е неговата история? Тя започва на 28 януари 1998 година, когато е пуснат в експлоатация първият участък между станциите „Сливница” и „Константин Величков”. На този ден потегля първото влакче на столичната подземна железница по метро трасе с дължина 6,4 км и 5 станции.

Строителството на първите 5 станции започва през 1979 г., когато е направена първата копка на станция „Вардар”. Месец след това стартира строителството на „Люлин”. Следват „Западен парк” и „Сливница” през 1980 и 1983 г. Последна с първа копка е „К. Величков” през 1985 г. Строителството на метродепото започва през 1978 г. Изграждането на първите 5 станции отнема цели 19 години. 20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6,4 км от кв. „Люлин” до бул. „Константин Величков” столичната подземна железница има вече изградено трасе от 40 км, мрежа от две линии с 35 станции, а делът му в системата на градския транспорт достигна 34%. Докато за изграждането на първите 10 км до 2003 г. са били нужни 24 г., то за последните 10 г. са построени 30 км трасе от общо 40 км.

Скоростта на изграждане на метрото скочи от първоначалните 380 м на година за периода 1979 – 2003 г. на 3,1 км. за последните 10 г. благодарение предимно на включването на обекти за финансиране от европейските фондове и с местно съфинансиране. С изграждането на Линия 1 и Линия 2 е намален броя на автомобилите в движение в София с около 55 хил коли дневно.

С построяването на Линия 3 се очаква в зоните, през които минава трасето й, трафикът да се намали с около 20 процента. Общо след реализацията на Линия 3 екологичният ефект от метрото ще достигне намаление на вредните емисии газове с около 90 хил т. на година. В момента се изгражда новата зелена Линия 3 с подкрепата на Европейския фонд за регионално развитие и местно съфинансиране.

Най-трудният централен участък от новата Линия 3 - от бул. „Владимир Вазов” до кв. „Красно село”, вече е изграден на 50% за 2 години от началото на строителството му. Той е дълъг 8 километра с 8 станции и се строи в изключително сложни геоложки и хидрогеоложки условия. Плановете са към края на януари 2018 г. тунелопробивната машина, която изгражда тунелите в участъка, да бъде на станцията при Александровска болница. Досега дължината на прокопания тунел е около 2,6 км.

Машината в края на годината трябва да достигне спирката при Малък градски театър „Зад канала”. Вторият етап от Линия 3, включващ изграждането на 4 километра и 4 станции от кв. „Красно село” през кв. „Овча купел” до Околовръстното, чието строителство започна през юни 2017 г., е изпълнен на 12%. Когато Линия 3 бъде готова в края на 2019 г., тя ще свърже две от ключовите пътни артерии в София – бул. „Владимир Вазов” и Околовръстен път с Централна гара и Летището.

На това място ще има съвместна ж.п. спирка на линията София-Перник посредством метростанция до кв. „Горна баня”. Бъдещите планове на Столична община за развитието на Линия 3 и метромрежата в София включват приоритетно продължение на третия лъч от бул. „Владимир Вазов” до Ботевградско шосе с нови 3 км и 3 станции и разширение в посока кв. „Слатина” и бул. „Цариградско шосе” с трасе от 5,6 км и 6 станции, а така също и разширение на Линия 1 и Линия 2.


Тагове: София, метро
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg