АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
+15% ръст на приходите от туристически данък



Приходите от туристически данък от началото на 2016 г. до 31 август възлизат на 1 129 609 лв. Сравнението със същия период на 2015 г. показва 14 процента ръст. Това съобщи в интервю за БТА Иво Маринов, директор на Общинско предприятие ''Туризъм'' на Столичната община.
София успява да запази възходящата тенденция в туризма от 2011 г. досега, коментира експертът. По думите на Маринов София е градска дестинация, поради което няма ясно изразен туристически сезон. Туристическият поток е сравнително равномерно разпределен през годината. Като цяло за първите шест месеца на 2016 г. София отчита по-добри резултати в сравнение със същия период на предходната 2015 година, отбеляза директорът на Общинско предприятие ''Туризъм'' на Столичната община.
Статистиката показва, че към края на август София е посетена от над 700 000 туристи, което е с осем на сто повече в сравнение с предходната година. Осем процента е и увеличението при броя на реализираните нощувки, информира Маринов. По думите му през първите шест месеца на 2016 г. българите, регистрирани в настанителната база на столицата, са с 4 процента повече в сравнение със същия период на миналата година.
Традиционните държави, които генерират туристи за София са: Германия, Великобритания, Гърция, Италия, Израел. Добри резултати дава и работата по привличане на туристи от съседните страни. Отчитаме като успех ръстът на туристи от някои далечни пазари като Австралия /плюс 125 процента/, Индия /плюс 38 процента/ и Китай /плюс 13 процента/. Сериозно увеличение бележат туристите от страни като Норвегия, Финландия, Армения и Беларус, посочи Маринов.
София предлага на своите български и чуждестранни гости самобитно съчетание от непринуден градски чар, завладяващи истории за хилядолетно културно наследство и модерност. Някои избират София, защото предлага добри възможности и благоприятни условия за организиране на конгресни и конферентни прояви, други заради наситения събитиен календар, трети я избират като шопинг дестинация, посочи Иво Маринов. По думите му през последните години столицата ни постепенно намира своето място и като кулинарна дестинация. София става все по-интригуваща туристическа дестинация. София вече експонира своето богато културно-историческо наследство и налага своя идентичност на модерен европейски град с фокус културно-познавателен туризъм, разказа Маринов. Това е и лицето, с което се стремим да се наложим на ключовите пазари - дестинация за културно-познавателен туризъм. За почти 40 процента от туристите в София това е основна цел на посещението. Разбира се, столицата продължава да се развива като туристическа цел за краткотрайна градска почивка /сити брейк дестинация/ и за бизнес.
Със своето богатство на природни и антропогенни туристически ресурси и с обновената си съвременна хотелска база София днес е силно конкурентна не само на европейската, но и на световната туристическа карта, посочи Маринов. Той припомни, че само преди дни - на Световния ден на туризма, 27 септември, столицата ни беше домакин на Първата среща на кметовете на столиците на страните от Централна и Източна Европа и Китай, а през ноември ще бъде домакин на Първия международен конгрес на световните цивилизации и модерния туризъм, който се организира съвместно със Световната организация по туризъм.
Домакинството на събития от такъв мащаб, освен че е признание за напредъка на София, безспорно допринася за нейната популярност като интересна туристическа дестинация, посочи Маринов. Според него главното предизвикателство пред Столичната община е да осигури на посетителите на столицата качествено преживяване, за да ги превърне в лоялни на дестинацията туристи.
Иво Маринов заяви, че отговорност и задължение на общинските власти е да разкриват, съхраняват, експонират, социализират туристическите ресурси, да ги превръщат в туристически атракции, както и да създават нови. Роля на бизнеса е да ги "пакетира" като продукти. В София има много нови атракции, които са и основната причина за постоянно увеличаващия се брой туристи - храмът "Св. София" и подземният музей insitu в археологическото ниво на базиликата, където са експонирани над 50 различни по тип гробни съоръжения от раннохристиянската епоха, както и останки от три по-ранни църкви; Ларгото - най-големият музей на открито в сърцето на столицата; Музеят за история на София. Само през тази година Столична община инвестира 320 хил. лв. в пет проекта за проучване на културно-историческото наследство на града. Най-големият от тях е за археологическото проучване на площад "Света Неделя", чийто втори етап се извършва в момента. Проектите се финансират по програма "Култура" на Столичната община.
За тенденциите в развитието на града през годините достатъчно красноречив е фактът, че според годишната класация Mastercard Global
Destinations Cities Index, публикувана на 22 септември, София влиза в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на броя посетители за периода 2009-2016 г., като регистрира средногодишни темпове на растеж от близо 7 процента.
Профилът на туриста, посещаващ София, не се различава от съвременния профил на туриста в световен мащаб - той е по-взискателен, защото разполага с повече информация, притежава туристически опит, търси иновативен туристически продукт, избира най-добро съотношение качество-цена, или търси "хитов" продукт, търси чиста природа, контакти с местното население.
Tweet |
|