EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

13,1 млрд. евро за 276 транспортни проекта в ЕС

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

13,1 млрд. евро за 276 транспортни проекта в ЕС

mail11:30 | 30.06.2015прегледи 1414 коментарикоментари 0


Европейската комисия предложи да се отпусне финансиране от ЕС в размер на 13,1 млрд. евро за 276 транспортни проекта, избрани в рамките на първите покани за представяне на предложения по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). С тези инвестиции ще се привлече допълнително публично и частно финансиране на обща стойност от 28,8 млрд. евро.

В програмата са одобрени и три български проекта на стойност 140 млн. евро - два за модернизация на жп отсечките София - Волуяк (с европейско финансиране 76 336 879 евро) и София - Елин Пелин (с европейско финансиране 57 786 910 евро) на НКЖИ и един за подобряване на корабоплаването на река Дунав (с европейско финансиране за 5 965 980 евро) на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав.

Заедно с бъдещия Европейски фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) МСЕ ще играе основна роля за преодоляване на недостига на инвестиции в Европа, което е водещ приоритет на Комисията. Освен за транспорта механизмът ще е от полза и за европейската икономика като цяло, защото ще се създадат по-благоприятни условия за растеж и заетост.

Европейският комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц заяви „Днес имам удоволствието да предложа най-големия план за инвестиции в областта на транспорта, изготвян някога от ЕС.Избраните от нас проекти ще са от полза и за гражданите, и за предприятията чрез подобряване на инфраструктурата и отстраняване на съществуващите проблеми.С тяхсъщо така ще се насърчава прилагането на устойчиви и иновативни решения за мобилност.Тези безпрецедентни инвестиции са значителен принос към програмата на Комисията за растеж и заетост.Изграждането на трансевропейската транспортна мрежа може да доведе до създаването на до 10 млн. работни места и до увеличаване на европейския БВП с 1,8% до 2030 г.“.

Избраните проекти са предимно за обекти, които са част от основната трансевропейска транспортна мрежа. Сред тях са водещи инициативи, например за железопътната линия „Rail Baltica“, за планинския тунел „Бренер“, за водния път „Сена — Еско“, за моста „Каланд“ или за постоянна връзка в пролива Фемарн-Белт. Сред по-малките инициативи са трансграничните проекти между Гронинген и Бремен, железопътната линия „Железен Рейн“, планове за развитието на технологиите за втечнен природен газ (ВПГ) и проекти за подобряване на условията за корабоплаване по река Дунав.

Поканите по МСЕ стартираха през септември 2014 г. и бяха получени над 700 предложения на обща стойност три пъти по-голяма от наличните средства. Това даде възможност на Комисията да избере проектите с най-голяма европейска добавена стойност, като в същото време гарантира балансирано разпределение от географска гледна точка и между видовете транспорт. Почти 4,8 млрд. евро са предвидени за държавите от ЕС, които отговорят на условията за финансиране от Кохезионния фонд. Приносът към осъществяването на други приоритети на Комисията, например енергийния съюз или цифровия единен пазар, също бе взет предвид при оценката.

Финансовото участие на ЕС е под формата на безвъзмездни средства, с които в зависимост от вида на проектите ще се финансират между 20% и 85% от разходите по тях.

Следващи стъпки

Предложеното решение за финансиране трябва да бъде официално прието от Комитета по Механизма за свързване на Европа, който ще заседава на 10 юли 2015 г. След това отделните споразумения за отпускане на безвъзмездни средства ще бъдат подготвени от Изпълнителната агенция за иновации и мрежи (INEA) и ще бъдат сключени с получателите на средствата през втората половина на 2015 г.

Контекст

В рамките на Механизма за свързване на Европа (МСЕ) от бюджета на ЕС за 2014 — 2020 г. ще бъдат предоставени на разположение 24,05 млрд. евро за съфинансиране на проекти за обекти от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в страните от ЕС. От тази сума 11,305 млрд. евро ще са само за проекти в държави членки, които отговарят на условията за финансиране от Кохезионния фонд. Инвестициите се планират чрез годишни и многогодишни работни програми, в които се посочват приоритетите и общият размер на финансовата подкрепа по всеки от тези приоритети през дадена година. 2014 г. е първата програмна година в рамките на МСЕ.

Източник: Европейска комисия
 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg