АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
103% ръст на пазара на високопротеинови храни в у нас
13:46 | 09.12.2025
45
коментари 0
Ценностите, от които се ръководят българските потребители, включително
ангажираност към устойчивост, по-здравословен начин на живот и по-етичен
избор, все повече определят тяхното поведение при покупка.
YouGov категорията на високопротеиновите храни отразява тази промяна, като
отбелязва забележителен ръст на годишна база: 87% като обем и 103% като
стойност. Според доклада на YouGov Trend Reality 2025* 81% от българските домакинства
проявяват силен интерес към здравето и благосъстоянието. Четиридесет и пет
процента от тях твърдят, че тази тенденция вече оказва влияние върху ежедневието
им, а почти половината очакват значението ѝ да нарасне още повече през следващите
години. В същото време 69% проявяват силен интерес към технологиите и
цифровизацията, което показва отвореността на потребителите към иновациите и
променящите се модели на потребление. Нарастващият интерес към здравето и новите подходи към храненето се отразява и
във високото ниво на осведоменост за основните тенденции в диетологията. Българите най-често посочват теми като хранене, ориентирано към дълголетието
(63%), връзката между мозъка и червата (57%), противовъзпалителни диети (40%) и
по-чисто хранене (65%). Тези теми оформят по-широкия контекст на промените, които
се случват в сегмента на протеините. Нарастващата нужда от по-разумен и отговорен избор на храни насочва
потребителите към високопротеинови продукти. Тази промяна включва намаляване на
консумацията на продукти от животински произход и възприемане на растителни,
ферментирали и култивирани алтернативи. Тенденцията за протеинов преход е по-
широко застъпена в България (51%), отколкото в ЕС като цяло, където
информираността е 39%. Нарастващата му популярност е в тясна връзка с ценности,
които са важни за българските потребители, като отговорност, грижа за околната
среда, хуманно отношение към животните и желание за личностно развитие и по-
добри хранителни решения. Динамичните промени на пазара се отразяват и в поведението на купувачите.
„Пазарът на високопротеинови храни в България се развива с изключително бързи
темпове. Потребителите все по-често избират продукти, които подпомагат
здравето им, предлагат функционални предимства и се вписват добре в
ежедневието им. Именно тези фактори стимулират растежа на категорията и
разширяването на нейната база от купувачи“, коментира Даниела Петкова, акаунт
мениджър в YouGov България. Данните на YouGov показват, че в 12-те месеца до август 2025 г. 36% от българските
домакинства са купували продукти от категорията с високо съдържание на протеини
поне веднъж през годината – увеличение с 10 процентни пункта в сравнение с
предходния период. Най-силен ръст на продажбите е отбелязан в сегмента на
плодовите кисели млека, където обемът се е увеличил с 399%, а стойността – с 373%. Значително увеличение се наблюдава и при натуралното кисело мляко, пресния хляб,
специалните сирена и сладоледа. Делът на купуващите за периодите 12-те месеца до август 2024 г. и 12-те месеца до
август 2025 г., показват най-бърз ръст сред купувачите на млечни десерти и десерти с
кисело мляко (+6,5 процентни пункта), натурално кисело мляко (+4,3 процентни
пункта) и пресен хляб (+4,2 процентни пункта). Специалните сирена и шоколадовите
барчета също отбелязват ръст, като запазват положителна тенденция от около 2
процентни пункта. Високопротеиновите продукти стават постоянна част от ежедневния избор на храни в
България. Повишаването на осведомеността за тенденциите, повишеното внимание
към здравето и променящите се потребителски навици показват, че категорията има
солидни предпоставки за продължителен растеж. „За производителите това е ясен
сигнал да инвестират в най-бързо развиващите се сегменти – особено в плодовите
и натуралните кисели млека – и да разработват продукти, които отговарят на
нарастващите очаквания по отношение на функционалността, качеството и
хранителната стойност“, заключава експертът. *Докладът TrendReality е задълбочено изследване на потребностите и мотивациите в 22 европейски държави, с
размер на извадката n±1000 за държава; кои тенденции ще имат голямо въздействие въз основа на
релевантността на потребностите; вкл. мнения за различията между държавите, целевите групи и
макрокатегориите;структуриране на над 200 тенденциивъз основа на потребностите, карта за оценка на
въздействието, регионални топлинни карти, речник на тенденциите, примери от пазара, мнения на експерти и
наративи
** Относно Consumer and Shopper Intelligence в YouGov: Отделът Consumer & Shopper Intelligence на YouGov, по-рано
известен като Consumer Panel Services GfK (CPS GfK), предлага достъп до богат опит и качествени данни за
потребителските панели. Помагаме на най-известните в света марки в бързооборотния сектор и търговия на
дребно да предоставят необходимото качество и преживяване на всеки етап от пазаруването на купувачите.
Наблюдаваме поведението на купувача през цялото време във всички различни места за пазаруване, което ни
позволява да измерим техния отпечатък и да предоставим на нашите клиенти широк и задълбочен поглед върху
мотивацията, поведението и моделите на техните клиенти, както в миналото, така и в настоящето и
бъдещето.
Източник на данните: Потребителският панел е представителна извадка от 2500 български домакинства, които
ежедневно рапортуват покупките си за домашна консумация. Отчетът на домакинствата става чрез сканиране на
продуктовите баркодове, използвайки приложението YouGov Shopper или сканиращо устройство. Така агенцията
получава информация кой купува, какво купува, къде купува и на каква цена през даден период от време.
| Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg







