EUR 1.9558
USD 1.6551
CHF 1.8103
GBP 2.1642
CNY 2.3783
you tube
mobile version

Как Нидерландия подкрепя родните храни?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как Нидерландия подкрепя родните храни?

mail16:40 | 04.05.2020прегледи 7352 коментарикоментари 0


Ива Тончева

Много производители на местни храни в Нидерландия са изправени пред сериозни предизвикателства, след като вече не могат да продават продукцията си на кетъринг фирми заради заразата с коронавируса. Кризата обаче доведе до повишаване на ценността на местните храни, а това, от своя страна, стимулира кръговото земеделие. Как обаче да бъде удържана тази тенденция? Въпросът задава изданието „Цветът на парите“, в което се разказват истории на успеха, подкрепени от банка Триодос, „зелената“ банка на Нидерландия.

Кризата постави в трудно положение много производители на храни и земеделски производители. Няма ги техните най-редовни големи клиенти: хотели, ресторанти, кафенета, фирмени столове. Но има и светлина в тунела в Нидерландия: увеличили са се продажбите на местни продукти на частни клиенти. Много предприемачи, финансирани от банка Триодос, говорят за тази тенденция, която ги окуражава да гледат напред с оптимизъм.

Кашон за квартала

Има няколко инициативи, които свързват местните производители пряко с потребителите. „Подкрепете вашите местни“ (Support Your Locals) е една от тях. При тях могат да се поръча кашон с продукти от района. Предприемачът Самуел Леви е един от инициаторите. Когато кетъринг индустрията затваря, неговата фирма за колбаси Brandt & Levi изпада в трудно положение, тъй като продукцията й е била предназначена за ресторанти. „Веднага обаче разбрах, че не само аз съм в трудно положение и не съм единственият, който трябва да се бори. Към мрежата се присъединиха производители на храни и фермери, зависими от кетъринга. Продуктите им са устойчиви и висококачествени, а производството им изисква много време, пари и внимание. Ужасно е, когато всичко това се прахосва. Запитахме се защо да не продаваме тогава на физически лица. Така се роди идеята ни“, разказва Самуел.

Производител търси потребител

В мрежата е мандрата на Рик и Аржуна от Велд. Те са доставяли 1000 литра мляко седмично на ресторантите в района, а сега 300 л отиват при частни клиенти. „С около 20% се увеличиха и продажбите в нашия фермерски магазин“, споделя Аржуна.

И Дирко от фермата De Lindenhoff също отбелязва, че има увеличение на продажбите на частни лица. „В началото беше голям шок: доставчици сме на доста ресторанти и изведнъж това секна. Но в цялата ситуация има и положителен ефект: хората имат повече време и възможност да пазаруват в района. Това, което обикновено продаваме онлайн за месец, сега продаваме за един ден“, разказва той.

Първоначално кашоните на „Подкрепете вашите местни“ се продават във и около Амстердам, но месните продукти започват да се търсят и в други нидерландски провинции. Засега платформата, в която производители и потребители „се срещат“, е национална, но далеч не единствена. Има доста други: Boerschappen, Hofweb, Loka Loka, De krat, Boeren&Buren, De streekboer и Rechtstreex.

Осмисляне и сплотеност

Всеки предпочита да избягва големия и натоварен супермаркет, където пазаруването сега е всичко друго, но не и приятно. За доставки до дома обаче се налага да се чака доста: понякога повече от две седмици. А в същото време хората са си вкъщи и имат много повече време да търсят онлайн алтернативи, да пазаруват от фермер или да се обърнат към малък доставчик от района си.

Дирко от фермата De Lindenhoff е настроен много позитивно: „Сега е време за размисъл. Хората осъзнават, че щастието може да се крие в доброто готвене, храненето със семейството и добрата храна“.

„Вече има огромно чувство за сплотеност“, допълва го Аржуна. „Хората искат да си помагат. И е чудесно, ако местният фермер или предприемач бъдат подкрепени, като купувате тяхното производство“.

Да хванем ускорението

Накратко казано, в момента има порив за местни продукти. И това е добра новина, защото местното производство съвпада с кръговото земеделие. То е приоритет за Нидерландия, както изтъква земеделският министър Карола Схаутен.

„Не произвеждайте колкото е възможно по-евтино, а с възможно най-малка загуба на суровини и с грижливо управление на почвата, водата и природата“, призовава Херма ван ден Хам от Триодос. Кръговото земеделие е в портфолиото на банката.

Освен това, местните продукти често са по-социални и устойчиви. Това е така, защото веригата производител-потребител и много къса. „Храната не бива да идва отдалеч: така намалявате въглеродните емисии и избягвате посредниците, които взимат своя дял от печалбата. Когато залагате на местното, давате парите си направо на земеделския производител“, казва ван ден Хам.

„Кризата обаче си е криза“, казва предприемачът Самуел Леви. „Компаниите се борят, но някои ще фалират и за мнозина това ще е катастрофа. И все пак, възползвайки се от момента на създаването на нов пазар за частни клиенти, мнозина от фермерите ще успеят да задържат главата си над водата поне за известно време. А може би земеделието и хранителната ни култура се променят към по-добро“.

Накъде след кризата

Големият въпрос дали новосъздадените връзки между местните производители и потребителите ще продължат и след кризата.

Дирко е оптимист: „Много от нашите клиенти са направили първото си онлайн пазаруване и са видели колко е лесно. Преодолели са голяма бариера“.

Рик и Аржуна го допълват: „Много хора отдавна са искали да си купят местни продукти, но все не им е оставало време да го сторят. Сега виждат колко е лесно и приятно и се надяваме да продължат да купуват от нас“.

Като цяло местните производители очакват продажбите им на физически лица да намалеят сред края на кризата. Но са убедени, че много хора са открили колко вкусни продукти се произвеждат в района им: продукти с история, качествени, устойчиви, разнообразни и много различни от анонимните еднообразни храни в супермаркета.

Рик и Аржуна са убедени, че връзката между производител и потребител става все по-силна. „Все повече хора забелязват, че всъщност гласуват, когато харчат парите си за храна: гласуват за фермера, който се отнася добре със животните и природата; за пивоваря, който прави бира с натурални съставки; за хлебаря, който използва традиционни методи. Все предприемачи, които произвеждат разнообразни и качествени храни. Би било загуба за хранителната ни култура, ако тези храни се загубят. Трябва да ги подкрепяме не само сега, а винаги“. източник: фермер.бг


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg