EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Ще има ли концесия за летище София?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Ще има ли концесия за летище София?

mail06:35 | 22.03.2016прегледи 1241 коментарикоментари 0


В средата на март трябваше да започне процедура по отдаване на летище София на концесия, която би донесла еднократна вноска от 600 млн.лв. Идеята на Транспортното министерство е с тази вноска да се покрият част от дълговете на БДЖ. Ето какво коментира по този повод за БНР Руси Статков, член на Надзорния съвет на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол. :

Според мен, това, което трябваше да се прецени първо, е, как да се подходи по отношение на летището в момента – то е печелившо. От гледна точка на опита, който имат други страни, бивши източноевропейски, социалистически, също така наши съседни, мога да кажа следното: В Чехия, летището в Прага е на 100% собственост на държавата, летището в Рига – собственост на 100% на министерството на транспорта на Латвия, в Естония, в Талин – 100% собственост на държавата… и ако вземем Румъния, там 80% собственост на държавата Румъния и 20% на частни инвеститори. Много са факторите, които трябва да се вземат предвид при едно окончателно решение. Надявам се това да бъде направено по най-добрия начин за българската държава и за българските граждани.

Статков каза още, че у нас все още липсва стратегия за развитието на железопътния транспорт, въпреки че още през януари миналата година министърът на транспорта да е поискал изготвянето на такава пред Комисията по транспорта. По повод плана на държавата да вземе пари от концесията на Летище-София, които да отидат за покриване на дълговете на БДЖ, Статков поясни:

Ако се види законът за концесиите - да , такова плащане може да бъде извършено.

Концесията на летището за покриване на дълговете на Дърважните железници е единственото възможно решение, което правителствтото намира, тъй като няма как натрупваните с години задължения да бъдат решение ефективно през бюджета, коментира Гроздан Караджов – депутат от гражданската квота на Реформаторския блок. Според него концесията на Летище София е отдавна замислен инструмент за по-добро управление на летищната собственост, без какъвто и да е риск за държавата и допълни, че  има основание да бъде поискано от бъдещия консеционер на Летище-София да плати голяма част от предвидената сума по сделката още в началото, зощото:

В случая става дума за един вече изграден пазар, т.е. летището е бизнес, който на практика вече е създаден. Самолетите кацат на това място, съответно там преминава определено количество пътнико- и товарооборот. Това дава много добри възможности да се пресметне за времето на една концесия какви ще бъдат приходите, най-малко към днешна дата. И тези възможности, които дава този осигурен пазар – пътници и товари, при един добър икономически анализ, дават възможност да се поиска тази сума от един бъдещ концесионер, който при това да бъде стратегически партньор.  Според Караджов, ако концесионерът иска да развие съответните услуги на летището, ако той иска да оптимизира дейността си, той ще трябва да инвестира.

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg