EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Франция: Ръст на инфлацията и на потребителските разходи

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Франция: Ръст на инфлацията и на потребителските разходи

mail13:35 | 02.04.2018прегледи 3553 коментарикоментари 0


Потребителските разходи във Франция нараснаха изненадващо силно през февруари, тъй като по-суровата зима през миналия месец доведе до увеличаване на енергийното потребление на домакинствата, показват данни на официалната статистика Insee. В същото време френската инфлация през март се ускори до петгодишен връх поради силно нарастване на цените на услугите, хранителните стоки и на тютюневите изделия.

Разходите на френските домакинства през февруари скочиха с 2,4% спрямо началото на годината и при очаквания на финансовите пазари за малко по-сдържан растеж от 2,2 на сто. Това представлява първи подем на потребителските разходи от края на 2017 година насам, когато те се свиха с 1,2%, след което отбелязаха ново понижение с 1,9% и през януари. На годишна база потребителските разходи се повишиха с 1,9%, компенсирайки спада с 1,9% през януари.

Данните на Insee показват, че през февруари потреблението на енергия от страна на френските домакинства нарасна с цели 8,9% на месечна база (след спад с 6,4% през януари) и с 8,8% на годишна база (след спад с 11% месец по-рано) в резултат на по-суровите зимни условия през втория месец на годината за разлика от необичайно топлия януари. През февруари средните температури във Франция бяха с два градуса по Целзий под тяхната сезонна норма, докато януари се оказа най-топлият първи месец на годината от 1900 година насам.

Повишение е отчетно и при разходите за хранителни продукти (скок с 1,1% след понижение с 0,7% през януари), както и при потреблението на промишлено произведени стоки (повишение с 0,7% след спад с 1,4% месец по-рано), като единствено потреблението на стоки с дълготрайна употреба отбеляза понижение с 1,1% след солиден растеж с 1,5% в началото на годината.

Френската статистика представи и по-силни от очакваното данни за инфлацията в страната през третия месец на годината.

Индексът на потребителските цени (CPI) през март нарасна рязко с 1,0% спрямо февруари, когато стабилизира на нивото от началото на годината, докато осреднената прогноза на финансовите пазари беше за повишение с 0,8 на сто.

На годишна база растежът на инфлацията се ускори до 1,5% от 1,2% през февруари и очаквания за по-слабо повишение от 1,4 на сто. Това представлява най-солидно нарастване на потребителската инфлация във Франция от октомври 2012 година насам, когато тя беше на ниво от 1,9 на сто.

Insee отбеляза, че причина за по-високата инфлация е солидното нарастване с 16,6% спрямо година по-рано на цените на тютюневите изделия, докато енергийните цени се повишиха с 4,9%, цените на хранителните стоки – с 1,5%, а на услугите – с 1,4 на сто.

Хармонизираната потребителска инфлация във Франция (индекс HICP според общите европейски стандарти) скочи през март с 1,1% на месечна база, като нейният растеж на годишна база се ускори до 1,7% от 1,3% през февруари и прогноза за по-скромно повишение с 1,5 на сто.

Силните инфлационни данни на Франция са факт само ден след като и предварителни данни за потребителските цени в Германия за март показаха солиден растеж.

Растежът на потребителската инфлация в Германия се ускори през март на годишна база до 1,6% от 1,4% през февруари (16-месечно дъно), като на месечна база цените се повишиха с 0,4 на сто, показват предварителните данни на немската статистика Destatis. Хармонизираната потребителска инфлация (индекс HICP според общите европейски стандарти) нарасна на месечна база с 0,5% и се ускори спрямо година по-рано до 1,5% след повишение с едва 1,2% през февруари (най-слаб растеж на хармонизираната инфлация от ноември 2016 година насам).

Германската статистика обаче отбеляза, че основна причина за по-високата инфлация през март е фактът, че през настоящата година католическият Великден (на 1-ви април) се пада по-рано, отколкото през 2017 година.

Данните за потребителски цени в Германия и във Франция през март са предпоставка за известно засилване на инфлацията в рамките на цялата еврозона, но на този етап тя продължава да се задържа далеч под целевото ниво на ЕЦБ от малко под 2 на сто.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg