EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Фискалният резерв = 7,1 млрд. лв.,януари

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Фискалният резерв = 7,1 млрд. лв.,януари

mail08:20 | 03.03.2015прегледи 2588 коментарикоментари 0


Размерът на фискалния резерв към 31.01.2015 г. е 7,1 млрд. лв., в т.ч. 5,8 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,3 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Това сочат данните на Министерството на финансите за изпълнение на консолидираната фискална програма към 31 януари.

По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет салдото по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец януари 2015 г. е положително в размер на 69,1 млн. лв. (0,1 % от прогнозния БВП) и се формира от излишък по националния бюджет в размер на 227,4 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 158,4 млн. лева. Съпоставена с януари 2014 г. бюджетната позиция се подобрява с 0,6 % от БВП. Следва също така да се отбележи, че на месечна база за месец януари се отчита излишък по КФП за първи път от 2009 г. насам. Подобрението в бюджетната позиция се дължи основно на ръст при данъчните постъпления, докато разходите по консолидираната фискална програма остават близки до отчетените за същия период на предходната година.

Постъпилите приходи и помощи по КФП към 31.01.2015 г. са в размер на 2 471,6 млн. лв., или 8,1 % от разчетите към ЗДБРБ за 2015 година. Съпоставено със същия период на предходната година приходите и помощите нарастват с 400,7 млн. лв. (19,3%).

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за месец януари възлиза на 2 172,5 млн. лв., което представлява 9,0 % от планираните за годината приходи. Съпоставено с 2014 г. данъчните постъпления нарастват номинално с 21,0 % (376,9 млн. лв.). В структурно отношение най-значителен ръст се отчита при постъпленията от косвени данъци, следвани от приходите от социално и здравноосигурителни вноски.

Приходите в частта на преките данъци са в размер на 257,0 млн. лв., което е 5,8 % от предвидените в ЗДБРБ за 2015 г. и нарастват спрямо предходната година с 1,5 млн. лв. (0,6 %). Нарастване през януари 2015 г. се отчита при приходите от корпоративни данъци, докато приходите от ДДФЛ са по-ниски спрямо първия месец на 2014 г., което се дължи на базов ефект от въведените в началото на 2013 г. нормативни промени, съгласно които част от ДДФЛ, който трябваше да бъде внесен през 2013 г., постъпи през януари 2014 г.

Приходите от косвени данъци са в размер на 1 344,2 млн. лв., което е 11,1 % от разчетите по ЗДБРБ за 2015 г. Постъпленията от ДДС са в размер на 975,3 млн. лв., или 12,6 % от планираните за годината. Съпоставени с предходната година приходите от ДДС са нараснали с 323,1 млн. лв., основно поради по-високия размер на декларирания за внасяне ДДС през януари 2015 г. за декември 2014 г. и по-ниския размер на възстановения данъчен кредит. Размерът на невъзстановения ДДС към края на януари е значително по-нисък от отчетения за същия период на предходната година и е в размер на 101,7 млн. лева. Ръст се отчита и при приходите от акцизи, които възлизат на 352,4 млн. лв. (8,4 % от разчетените за годината), и спрямо януари 2014 г. са нараснали с 3,3 % или 11,4 млн. лв. Постъпленията от мита са 13,1 млн. лв., или 9,1 % от разчета за годината и също бележат ръст от 7,9 %. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 45,1 млн. лв., или 5,2 % изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 526,1 млн. лв., което представлява 7,9 % от разчетените за годината. Съпоставено с предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално със 7,5 % (36,6 млн. лева).

Неданъчните приходи са в размер на 263,7 млн. лв., което представлява 7,9 % изпълнение на годишни разчети. Това е с 22,1 млн. лв. (9,1%) повече спрямо януари 2014 г., което се дължи на постъпилите приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и по-високия размер на постъпленията от държавни такси.

Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 35,5 млн. лв., което представлява 1,2 % от годишния разчет.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за месец януари 2015 г. възлизат на 2 402,5 млн. лв., което е 7,3 % от годишни разчети. Спрямо януари 2014 г. общо разходите по КФП са по-малко с 41,7 млн. лв. (1,7 %), което намаление се отчита основно при здравноосигурителни плащания, разходи за субсидии и издръжка.

Нелихвените разходи са в размер на 2 125,9 млн. лв., което представлява 6,9 % от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи за януари 2015 г. са в размер на 1 918,3 млн. лв. (7,6 % от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 207,6 млн. лв. (4,0 % от разчетите към ЗДБРБ за 2015 г.). Лихвените плащания са в размер на 200,8 млн. лв. (23,0 % от планираните за 2015 г.).

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.01.2015 г. от централния бюджет, възлиза на 75,8 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000 на Съвета на ЕС от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/ЕО, Евратом относно системата за собствени ресурси на Общностите.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg