EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Турското розово масло по-скъпо от българското

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Турското розово масло по-скъпо от българското

mail17:40 | 03.11.2011прегледи 1368 коментарикоментари 0


Данаил Алеков
Парадоксално, но факт - в момента Турция продава розово масло на по-висока цена от българското, въпреки че нашето е с по-добри показатели. Това заяви пред EconomyNews.bg Филип Лисичаров, управител на една от най-старите фирми в бранша с етерични масла у нас - „Еньо Бончев-Продакшън” ООД.
Причините за това моментно състояние на пазара са няколко. „Турците са единни, имат добра комуникация помежду си и затова продават на по-висока цена”, каза Лисичаров. В България положението е на другия полюс - липсва контакт между розопроизводители и розопреработватели. Освен това, нараства и броят на фирмите, които стъпват на пазара с етерични масла за период от 1-2 години. „Целта е да направят максимална печалба, докато цената е висока, за кратък период, а след това започват да отглеждат домати или други зеленчукови култури”. Всичко това създава пречки в осъществяването на контакт между производители и преработватели.
По данни на „Агростатистика” площите с маслодайна роза в България са се увеличили близо 3 пъти за последните 10 години. През 2001 г. те са били около 11 хил. дка, а сега са 32 345 дка.
Към момента цената за килограм от скъпоценната течност у нас надхвърля €5000, а за турското масло тази граница преди години изглеждаше недостижима.
Основен потребител на българското розово масло продължава да бъде Франция, докато пазарите на САЩ и Япония внасят по-малки количества, особено след кризата.
Добрата новина за родните производители е, че външните клиенти ще стават все по-прецизни, което накланя везните в полза на България. За да си върнем позициите в бранша обаче трябва и ясна държавна политика за розовото масло. „Правителството няма отношение по въпроса, единственото, което правят управниците, е да се снимат за спомен с розите”, завърши Лисичаров.
По този повод в Пловдив е създадена и Българската национална асоциация на етерични масла, парфюмерия и козметика, с председател Николина Каракашева. Целта е маслодайната роза да бъде включена в списъка с българските национални символи, защото традициите ни в розопроизводството са световноизвестни и датират от 400 години.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg