EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Туризъм: Остра конкуренция това лято

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Туризъм: Остра конкуренция това лято

mail10:50 | 09.03.2012прегледи 1353 коментарикоментари 0


Изостряне на конкуренцията в туристическия сектор тази година очакват експерти. Те се аргументират с факта, че съседните страни Турция и Гърция стоят много добре на пазара. Прогнозата на доц. д-р Стоян Маринов* са, че българските хотелиери ще опитат да задържат сегашното съотношение между качество на услугата и цена без да намаляват заплатите, защото иначе ще останат без кадри. В интервю за БТА той посочва, че за предстоящите Великденски празници за успех ще се смята, ако по Северното Черноморие бъдат привлечени 10 000 гости от Румъния. Според него маркетингът за културния и исторически туризъм ни куца, а и за здравния туризъм, в който имаме огромен потенциал.

Какви са прогнозите за туристическия сезон през лятото на 2012 година?
Стоян Маринов: Според експертите на Световната организация по туризъм се очаква през 2012 г. да има ръст на пътуванията спрямо предходната година. През 2011 г. ръстът в световен мащаб е бил 4,4%. За тази година прогнозата е малко по-песимистична и се очаква ръст от максимум 4%. Същото се отнася и за Европа, за където предвижданият ръст е дори под 4%. За да се прогнозира какъв ще е предстоящият сезон, трябва да се имат предвид събитията в някои от конкурентните ни дестинации. Част от тях са в полза на българския туризъм, други обаче не са. Заради напрежението в Египет например вече се направиха обръщения, че там не бива да се пътува, защото е опасно. Същото се отнася донякъде и за съседните страни. Но от друга страна, Турция агресивно се рекламира и стои много добре на пазара. За Гърция смятам, че въпреки неуредиците там, туризмът може би изобщо няма да пострада. Доста западни туроператори рекламират и продават Гърция усилено, за да бъде подпомогната страната в тази кризисна ситуация. Така че конкуренцията през тази година ще е изключително остра.

Как очаквате да се впише в тази картина българският бранш?
С.М.: Качеството на услугите ни е на същото равнище, нови хотели не сме построили, нито сме реконструирали. Значи остават промени в маркетинговата политика по отношение на цени, партньори, реклама. Искам да отбележа, че за реклама доста пари се похарчиха в последните месеци, което е добре и сигурно ще има положителен ефект.
Всъщност окончателната картина за страната ни ще стане ясна след като минат всички международни туристически борси. От 9 март до 12 март в Берлин стават основните срещи и се разпределят контингенти. След нея следват две изключително важни за нас борси. В Букурещ от 15 до 18 март, където всъщност се решават записванията за Великден. Там присъства цялото наше Черноморие и стават основните договаряния и записвания за празниците. Има интерес, ще има записвания, въпросът е нашите хотелиери с какви оферти ще излязат. Ако посрещнем 10 000 румънски туристи по Северното Черноморие, ще е добре. След това е борсата в Москва от 21 до 24 март. Руският пазар миналата година имаше 28% ръст и тази година също стоим добре на него като дестинация. Въпреки че се случиха някои неблагоприятни неща с туроператори, руският пазар е огромен. Според мен проблемът за нас е не да запълним юли и август, а да успеем да запълним май, юни, септември и октомври. През последните години се оказа, че сезонът се съкращава и заетостта в пред- и следсезона намалява. Това означава по-малко печалби и работни места. За нашите хора от бранша остава да боравят активно с цените при записванията в последния момент. Когато стане ясно, че има свободни места, е нормално да бъдат намалени цените, но това пък се отразява върху приходите от едно легло. Последните 2-3 години показват, че има увеличение при туристите, а приходите от едно легло в повечето хотели са на едно и също равнище, а в някои даже намаляват, което означава, че се работи повече за по-малко пари. На хотелиерите, а и на всички в бранша, ще им е много трудно през този сезон от гледна точка себестойност на продукта. Горивата скачат, от там стоките. Ето, за Великден - елементарен пример, макар и парадоксален - ако едно яйце остане 40 стотинки, това са 10 стотинки на яйце. Ако един хотел посрещне 1 000 туристи, 300 лева е надолу само от яйцата. Само от тях! Ами другите хранителни продукти? А хотелиерът не може да вдигне цената. Значи всичко ще е за сметка на печалбата му и от
икономии - за работни заплати, материали. Но това пък ще се отрази върху качеството на услугата. Така че смятам, че сме на ръба- или да се задържим на доброто досега съотношение между качество и цена, или ако паднат цените, да тръгнем по спиралата по-ниско качество още по-ниска цена, още влошаване на качеството и накрая.... Говорим си, че някои от курортите ни приличат на туристически спални, но и този туризъм пак носи пари. Колкото и да е презастроено, с тези туристи се печели. Нямаме избор - трябва да се справяме с това, което сме си натворили.

По традиция към края на март в района на Варна пристигат първите туристи- основно възрастни хора от Германия. Да ги очакваме ли и през тази година?
С.М.: Да, пак ще дойдат. За съжаление през годините броят им намаля в пъти. Преди години те идваха много и то не заради плажа, а заради слънцето, разходките и спокойствието. Същия тип хора идваха и след края на сезона. А ги загубихме заради хаоса, който създадохме. Те пристигат, а навсякъде в комплекса строителни площадки, мръсно, шумно. И.. си заминаха. Освен това Турция излезе активно на пазара, направи прекрасни СПА комплекси на много голяма площ. Ние си объркахме качеството и предлагането, комшиите създадоха това, което този сегмент търси и нещата се обърнаха в полза на конкуренцията.

След като смятате, че на бранша ще му е трудно през тази година, означава ли това, че заплатите в сектора ще паднат още, като и без това са едни от най-ниските?
С.М.: Че няма да бъдат увеличени, е сигурно, но не би трябвало и да паднат. Ако има намаления на цените на офертите, би трябвало да са за сметка на печалбите. Ако заплатите паднат още, хотелиерите ще останат без кадри. Трябва да се има предвид, че има голямо търсене от конкурентите. Ето, имаме оферта към нашия колеж от гръцки туристически комплекс, който търси 50 човека. Предлагат 900 лева заплата плюс настаняване и храна. Младежите им трябват от началото на май до края на октомври. И забележете - дори предлагат, ако трябва, да организират на преподавателите транспорт, за да си изпитват студентите там, на място. Тук има достатъчно подготвени кадри, но
трябва да бъдат задържани. Мога да ви дам и още един пример- поне 30% от нашите студенти през лятото заминават за САЩ на бригади. И там работят точно в туристическия сектор.

Очаквате ли през това лято да се разнообразят пакетите и да има повече интерес към културния и историческия туризъм?
С.М.: Не смятам, че на тези, които идват в комплексите, можем да разчитаме за културен туризъм. При оферти ол инклузив малко от тях ще оставят хотела, за да пътуват. Съвсем малък брой може да са склонни, но те предпочитат други занимания, по-скоро от приключенски тип като джип-сафарита и т.н. Оферти за културен и исторически туризъм е редно да се отправят към подходящия сегмент. Това са по-бутикови неща така да се каже, там масовката я няма. На нас в това отношение ни куца маркетингът, дори и за здравния туризъм, в който също има огромен потенциал.

*Доц. д-р Стоян Маринов е преподавател в Икономическия университет във Варна, член на Управителния съвет на Варненската туристическа камара и заместник-председател на сдружението "Култура и туризъм на българския Североизток".
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 905