EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

"Транснефт" :"Шеврон" възражда Бургас-Александруполис

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

"Транснефт" :"Шеврон" възражда Бургас-Александруполис

mail10:14 | 26.05.2015прегледи 846 коментарикоментари 0


Американският енергиен гигант "Шеврон" е заинтересован от
възкресяване на проекта за нефтопровода "Бургас-Александруполис"
и ще се опита да убеди българските власти, че той е необходим,
пише московският вестник "Ведомости" днес.
Вестникът цитира интервю за ТАСС на президента на руската
компания "Транснефт" Николай Токарев. Интересът на тази компания
към проекта е свързан с плановете за разширяване на мощността
на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), в който
15-процентов дял има и "Шеврон". Представител на "Транснефт" не
се е отзовал на запитване на "Ведомости" по темата.
През 2014 г. по КТК са пренесени 40 млн. т петрол, а след
разширението до края на 2016 г. мощността на тръбата ще се
увеличи на 67 милиона тона. По нея се пренася нефт от Казахстан
и Русия до черноморското пристанище Новоросийск, откъдето се
прехвърля на танкери. "Възможностите на Босфора не са
безгранични. Ще има проблеми с транспортирането на
допълнителните обеми, които ще се появят след разширяването на
консорциума", казал Токарев.
"Ведомости" припомня, че идеята за нефтопровода с мощност до
50 милиона тона от българския град Бургас до гръцкото егейско
пристанище Александруполис се роди още през 1990-те години. Той
бе замислен като алтернатива на танкерните превози през
претоварените проливи Босфора и Дарданелите. Споразумението за
изграждането му бе подписано от Русия, България и Гърция през
2007 г., а за реализацията му бе създадена компанията
"Транс-Болкан пайплайн Би-Ви", в която "Транснефт", има 51%, а
България и Гърция - по 24,5%. Стойността на проекта се оценяваше
на 1 млрд. евро. Но през 2011 г. проектът бе замразен, тъй като
българските власти се усъмниха в неговата екологична
безопасност, отбелязва "Ведомости".
"Само преди една седмица българската страна отново излезе с
инициатива за закриване на управляващата компания "Транс-Болкан
пайплайн Би-Ви" - отбелязва Токарев, - но българската страна
няма юридически основания да излезе едностранно от проекта." Той
добавя, че "Шеврон" е обещал да проведе консултации с
българските партньори. "Затова смятам, че проектът има бъдеще.
Той е интересен най-малкото заради това, че ще реши проблема с
Босфора", казва Токарев. Той не изключва КТК да влезе в проекта
"Бургас-Александруполис", като отбелязва само, че въпросът се
обсъжда, но не са взети никакви решения.
"Бургас-Александруполис" ще бъде интересен за участниците в
КТК, но за реализацията му е необходимо да се постигне
договореност с България, а това не е лесно, смята шефът на
аналитическата агенция "Смол летърс" Виталий Крюков, цитиран от
"Ведомости". Санкциите срещу Русия не би трябвало да попречат на
неговото строителство, но има рискове в случай на влошаване на
ситуацията, казва пък заместник-директорът на Центъра за
политическа информация Алексей Панин.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1072