EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Първо самолети, сега low cost коли и в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Първо самолети, сега low cost коли и в България

mail17:51 | 08.10.2010прегледи 3963 коментарикоментари 0


Маргарита Йорданова
След падане на границите и възможностите за пътуване се увеличиха. Първо се появиха low cost самолетите, а не след дълго и low cost автомобилите. У нас от близо година човек може да прелети разстоянието София-Варна за цена от 8 евро. Другият вариант за пропътуване на това разстояние си остава колата. Оказва се, че в България много хора не просто наемат кола под наем, но се възползват и от услугата low cost кола под наем.
„Предлагаме тази услугата от 3-4 години", обяснява за Economynews.bg Желязко Михалев, обслужване на клиенти BulgariaRentalCar. „Въведохме това предложение, заради интереса от страна на чужденците и наблюдаваме, че те са много по-търсени, както от тях, така и от българите. Търсенето на low cost рент-а-кар е с 50% по-високо спрямо останалите коли, които се наемат", е наблюдението на компанията.

Какво е low cost рент-а-кар?

По принцип всяка една кола може да бъде предложена под наем като low cost, обясняват от бранша. Не е рядкост у нас в сайтовете на различни рент-а-кар компании да са обявили подобни услуги, а в действителност, те да не съществуват. Най-често тези компании просто са се насочили в ниския ценови сегмент и предлаганите от тях коли са наистина на по-ниска цена.
„В услугата low cost предлагаме най-евтиния ни клас коли, клас А или така наречения икономичен клас. Обикновено това е средно голяма кола, която не е много удобна за дълъг път. В България никой не гледа качеството, а цената. Търси се евтиното", смята Димитър Павлов, специалист рент-а-кар в Tany 97.
„У нас се търсят коли под наем, за да може хората да си свършат работата. Затова не искат толкова модерни и скъпи, а евтини коли. Разбира се, тези коли не са технически неизрядни. Няма смисъл една рент-а- кар фирма да не поддържа колите си, защото при евентуална повреда на автомобила, компанията е със загуба за 5-6 месеца напред. Затова не трябва да се мисли, че даваните low-cost коли са лоши. Те са или по-стар модел, нямат климатик, или са на повече километри", обяснява Павлов.
„Разликата при наемане на low cost коли спрямо други автомобили е както в цената, така и в обслужването. При low coast офертите липсват условия, които по принцип са включени при другите договори, като доставка до място, ограничаване на отговорността при евентуална катастрофа, GPS. Обикновено колите, които се предлагат като low cost са по-малки, с по-слаби двигатели", коментира Жельо Тилов, управител на AutoRental Ltd. Компанията му се е насочила към отдаване под наем на по-луксозни коли и затова техните клиенти не проявяват толкова голям интерес към предлаганите по-евтини автомобили.
„Най-търсени са по-старите коли, но от известни марки, като Mercedec, BMW. Когато клиентът наеме кола на прекалено ниска цена, той няма никаква сигурност", е мнението на Тилов.
Разликата в цената при low cost колите може да е 40-50% по-ниска, а и повече. Ако наемате кола от 2008 г. и от другата страна такава, която е 1998 г. възможно е цената да варира съответно от 50 евро до 16 евро.

Прогнози

Очакванията на AutoRental Ltd са, че има тенденция да се върне търсенето към по-престижни коли, както е било преди кризата. „Когато стандартът се възстанови отпреди 3 години, хората ще започнат да търсят повече качествени стоки и услуги и по-малко ще гледат за по-евтини неща", смята Тилов. Мнението обаче на фирма Tany 97 е, че българите гледат преди всичко цената, защото наемат коли по необходимост.

Low cost автомобилната индустрия

В действителност low cost колите са нещо напълно ново за автомобилната индустрия, но с големи перспективи за развитие.
Цената на low cost кола варира между 1 500 и 4 000 евро, а това което ги различава от останалите автомобили е изцяло новият начин на производство. В началото на 2009 г. индийската компанията Tata пусна най-евтините автомобили - Nano. Цената им е 2 200 долара, като се предвижда през 2011 г. те да са достъпни и на европейския пазар. От компанията обявиха, че ще произвеждат на база мини автомобилите и пикапи Penguin, чиято цена се предвижда да е 140 хил. рупи. Концепцията на Tata Motors за намаляване на цената е да се съкратят разходите по веригата на доставчиците и посредниците. Така компанията вместо да доставя готови автомобили на далечни разстояния ще изпраща продукцията си на модули до складовете на дилърите, където те да се сглобяват.
Като пример досега Renault-Dacia се опитваше да произвежда евтини коли за най-бедните пазари. Техният модел Logan се продава на цена между 7 000 и 8 000 евро. „Трябва да се намалят разходите за всичко - места, материали, компоненти - изобщо целият пакет", коментира създаването на low cost автомобили председателят на Tata, Ратан Тата.
Китайската компания Geely също съобщи, че ще създаде дори по-евтина кола от тази на Tata, като предвижданата цена е 1 760 долара. В началото на тази година стана ясно, че Renault, Nissan и Bajaj Auto ще отговорят на индийската конкуренция с low cost автомобил, който се очаква през 2012 година на цена от 2 500 долара.
Мнението на Викас Тибреуела, изпълнителен директор на Monitor Group consultancy е, че low cost автомобилите са най-важната тенденция в автомобилния свят днес. Това напълно се потвърждава и от проведеното още през 2006 г. проучване от Roland Berger Strategy Consultants.
Според консултантската компания до 2012 г. 80% от продаваните коли ще са именно от low coast сегмента. Според маркетинговата агенция Tns Infratest още преди 4 години европейските потребители заявяват готовността си да си купят low coast кола. 39% от запитаните от Tns Infratest заявяват, че цената е най-важна за тях. Несъмнено low cost колите променят изцяло автомобилната индустрия и пазарите.

България напълно отговаря на ниския стандарт на живот, за чиито пазари са създадени тези коли. Въпреки това едва ли скоро ще сме свидетели на истинска low cost кола, която да може да се наеме. Според Димитър Павлов от Tany 97, нашумелите напоследък low coast коли на цена до 5 хил. лв. са на границата на изчерпаните ресурси. „Няма рент-а-кар, който да купи такива коли в България, те не са подходящи за нашите пътища и условия", коментира специалистът рент-а-кар.

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg