АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Проучване: Бъдещето е в хибридния модел на работа
12:09 | 03.11.2022
1200
коментари 0
През 2022г. MBL проведе проучване сред 100 компании в София, наематели на общо над 300 000 кв.м. офис площи и близо 35 500 човека персонал. Списъкът включва компании от различни индустрии. 78% от които с международен произход и с най-много представители (42%) от IT сферата, сектора на професионалите услуги (12%) и аутсорсинга (9%).
Резултатите от проучването показват, че въпреки всички предизвикателства, пред които са изправени компаниите в днешно време, те са оптимистично настроени за развитието на техния бизнес и очакват допълнителен растеж през следващите 12-24 месеца. Почти две трети (65%) от тях възнамеряват да увеличат работната си сила, като близо една трета с над 25%.
Наблюдава се видима промяна по отношение бъдещото разрастване на офисите. 23% са компаниите, които споделят плановете си за наемането на допълнителни площи в сравнение с 54% планиращи разширения през 2019. В пост-пандемичен контекст и предвид все по-широкото приложение на хибридния модел на работа, повече служители не означава непременно настаняването им в по-голям офис и наемането на допълнително офис пространство.
Резултатите от проучването очертаха хибридния модел на работа като такъв, на който значителна част от офис ползвателите залагат. 74% от анкетираните компании са се насочили към него, докато 14% продължават да работят изцяло от офиса.
Въпреки че почти половината от наемателите твърдят, че само около 20% от служителите им използват офиса редовно, бизнес лидерите все по-често залагат на допълнително подобряване на качеството на работната среда. Компаниите обръщат все повече внимание на социалния и колаборативен аспект от работа. 36% планират да преустроят съществуващия си офис с повече помещения за съвместна работа, а 14% планират да се преместят в по-модерна и ефикасна офис сграда, и на по-комуникативна локация.
Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа, ролята, която офисът играе се измества от място, в което се извършва голяма част от работния обем и ежедневни дейности към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално.
Резултатие показват, че по-голяма част от анкетираните (70%) използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество. 68% от компаниите предпочитат да провеждат своите дейности по подбор и обучение на нови служители в офиса, докато половината (50%) все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности. 38% предпочитат да провеждат срещите си с клиенти основно там.
Програмите за стимулиране на служителите са най-преките методи за привличане и задържане на професионални таланти. Несъмнено работата от вкъщи е водещият стимул за служителите, предлаган от 91% от анкетираните компании. Програмите за привличане на нови служители и предоставянето на гъвкаво работно време са на второ място с по 75%, следвани от сертифициране и предлагане на програми за обучения (71%) както и корпоративни уелнес програми (67%).
Фирмите все по-често разглеждат сателитните офиси в регионални градове като надеждна възможност за ефективен растеж. Това дава на работодателите достъп до по-широк кръг от таланти като им позволява и да оптимизират ресурсите си. В контекста на хибридната работа сателитният офис може също така да предостави на служителите гъвкавост да работят от различни офис локации, когато имат нужда.
Резултатите от проучването показват, че 74% от анкетираните компании все още нямат планове за сателитни офиси, 13% вече имат такъв в един или повече регионални градове, а останалите 13% планират отварянето му. В това отношение Варна се оказва предпочитан район, следван от Пловдив и Бургас с идентични резултати, както и Русе.
Съществуват редица важни фактори, които оказват влияние в процеса на взимане на решение при избора на офис пространство. Всички те имат различна тежест и значение в зависимост от индивидуалните изисквания. Общият акцент, както и през предходните години остава върху локацията като приоритет номер едно за компаниите с 22%, следвана от немната цената, която се нарежда на второ място (17%), а на трето място в списъка с приоритети с 14% се нарежда комуникативността и градския транспорт.
В дългогодишната ни комуникация с наематели на офиси многократно сме се убеждавали колко решаващ е факторът локация в процеса по взимане на решение. Оценявайки основните бизнес райони в София, най-голям дял (65%) от анкетираните наематели отличават Лозенец/Хладилника като район, който отговаря на техните представи за пригодна локация на офис, следван от идеалния административен център (61%), Цариградско шосе (53%), Изток/Изгрев (53%) и зоната на Бизнес Парк София (50%).
Гъвкавост е думата, описваща най-добре бъдещия офис. По-голяма част (68%) от интервюираните офис ползватели смятат, че гъвкави или споделени работни пространства в някаква степен имат място в бъдещия им модел на работа, като половината от тях биха предоставили гъвкави решения за служителите си на местата, където живеят, ако това може да доведе до увеличаване на продуктивността им.
| Tweet |
|







