EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Проучване: Бъдещето е в хибридния модел на работа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Проучване: Бъдещето е в хибридния модел на работа

mail12:09 | 03.11.2022прегледи 984 коментарикоментари 0


През 2022г. MBL проведе проучване сред 100 компании в София, наематели на общо над 300 000 кв.м. офис площи и близо 35 500 човека персонал. Списъкът включва компании от различни индустрии. 78% от които с международен произход и с най-много представители (42%) от IT сферата, сектора на професионалите услуги (12%) и аутсорсинга (9%). 

Резултатите от проучването показват, че въпреки всички предизвикателства, пред които са изправени компаниите в днешно време, те са оптимистично настроени за развитието на техния бизнес и очакват допълнителен растеж през следващите 12-24 месеца. Почти две трети (65%) от тях възнамеряват да увеличат работната си сила, като близо една трета с над 25%.

Наблюдава се видима промяна по отношение бъдещото разрастване на офисите. 23% са компаниите, които споделят плановете си за наемането на допълнителни площи в сравнение с 54% планиращи разширения през 2019. В пост-пандемичен контекст и предвид все по-широкото приложение на хибридния модел на работа, повече служители не означава непременно настаняването им в по-голям офис и наемането на допълнително офис пространство. 

Резултатите от проучването очертаха хибридния модел на работа като такъв, на който значителна част от офис ползвателите залагат. 74% от анкетираните компании са се насочили към него, докато 14% продължават да работят изцяло от офиса. 

Въпреки че почти половината от наемателите твърдят, че само около 20% от служителите им използват офиса редовно, бизнес лидерите все по-често залагат на допълнително подобряване на качеството на работната среда. Компаниите обръщат все повече внимание на социалния и колаборативен аспект от работа. 36% планират да преустроят съществуващия си офис с повече помещения за съвместна работа, а 14% планират да се преместят в по-модерна и ефикасна офис сграда, и на по-комуникативна локация.

Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа, ролята, която офисът играе се измества от място, в което се извършва голяма част от работния обем и ежедневни дейности към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално. 

Резултатие показват, че по-голяма част от анкетираните (70%) използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество. 68% от компаниите предпочитат да провеждат своите дейности по подбор и обучение на нови служители в офиса, докато половината (50%) все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности. 38% предпочитат да провеждат срещите си с клиенти основно там.

Програмите за стимулиране на служителите са най-преките методи за привличане и задържане на професионални таланти. Несъмнено работата от вкъщи е водещият стимул за служителите, предлаган от 91% от анкетираните компании. Програмите за привличане на нови служители и предоставянето на гъвкаво работно време са на второ място с по 75%, следвани от сертифициране и предлагане на програми за обучения (71%) както и корпоративни уелнес програми (67%).

Фирмите все по-често разглеждат сателитните офиси в регионални градове като надеждна възможност за ефективен растеж. Това дава на работодателите достъп до по-широк кръг от таланти като им позволява и да оптимизират ресурсите си. В контекста на хибридната работа сателитният офис може също така да предостави на служителите гъвкавост да работят от различни офис локации, когато имат нужда.

Резултатите от проучването показват, че 74% от анкетираните компании все още нямат планове за сателитни офиси, 13% вече имат такъв в един или повече регионални градове, а останалите 13% планират отварянето му. В това отношение Варна се оказва предпочитан район, следван от Пловдив и Бургас с идентични резултати, както и Русе.

Съществуват редица важни фактори, които оказват влияние в процеса на взимане на решение при избора на офис пространство. Всички те имат различна тежест и значение в зависимост от индивидуалните изисквания. Общият акцент, както и през предходните години остава върху локацията като приоритет номер едно за компаниите с 22%, следвана от немната цената, която се нарежда на второ място (17%), а на трето място в списъка с приоритети с 14% се нарежда комуникативността и градския транспорт.

В дългогодишната ни комуникация с наематели на офиси многократно сме се убеждавали колко решаващ е факторът локация в процеса по взимане на решение. Оценявайки основните бизнес райони в София, най-голям дял (65%) от анкетираните наематели отличават Лозенец/Хладилника като район, който отговаря на техните представи за пригодна локация на офис, следван от идеалния административен център (61%), Цариградско шосе (53%), Изток/Изгрев (53%) и зоната на Бизнес Парк София (50%). 

Гъвкавост е думата, описваща най-добре бъдещия офис. По-голяма част (68%) от интервюираните офис ползватели смятат, че гъвкави или споделени работни пространства в някаква степен имат място в бъдещия им модел на работа, като половината от тях биха предоставили гъвкави решения за служителите си на местата, където живеят, ако това може да доведе до увеличаване на продуктивността им.

 


Тагове: офис, работа
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg