EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Прототип от Варна на Шел Еко-маратон

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Прототип от Варна на Шел Еко-маратон

mail12:00 | 03.02.2012прегледи 551 коментарикоментари 0


Студенти от Варна представят свой прототип на електромобил на Еко-маратон в Холандия, информира БТА. От 17 до 20 май варненски екип студенти от Техническия университет ще се представят на Шел Еко-маратона в Ротердам, Холандия. Младежите ще участват с два автомобила, изцяло техни разработки. Едната кола се движи на бензин, другата е електромобил, разказа за БТА ръководителят на екипа доц. Ангел Димитров, който е декан на машинно-технологичния факултет в университета. В състезанието тази година ще се включат повече от 3 000 студенти и ученици от цяла Европа. Конструираните от тях автомобили трябва да изминават максимално разстояние с минимално количество гориво. До момента варненските студенти вече са участвали в Еко-маратона три пъти и имат спечелени две трети места в състезанието за прототипи. Колите, с които са участвали, са били на газ. Тази година участието ни ще е посветено на 50-годишния юбилей на университета, разказа Димитров. По думите му студентите ще се представят и в двете групи на маратона. Като прототип ще представят кола, която се движи на бензин. В групата на градските автомобили варненци ще се състезават с електромобила си. В разработването на колите се включват студенти от 2 до 5 курс, посочи Димитров. По думите му екипите са между 15 и 30 души, сред които винаги е имало и момичета. За предстоящото участие ще бъде изцяло обновен единият от старите автомобили на младежите. Всъщност всичко по колата, която е с три колелета, е ново - ходовата част, шасито, само части от дизайна ще бъдат запазени. Возилото трябва да тежи максимум 150 килограма заедно с шофьора, посочи Димитров. В резултат зад волана ще седне младеж, който тежи 50 килограма, по-малко не може, тъй като организаторите не позволяват. Теглото на автомобила оказва силно влияние върху разхода на гориво и затова сме олекотили всичко до максимум, обяснява Димитров. Той уточнява, че има подобрения и по двигателя, но с усмивка отказва да коментира тази "класифицирана" информация. Изискването за електромобила, който ще се представи в състезанието за градски коли, ще бъде да развива минимум 30 километра в час. Колата ще бъде с четири колелета, с дължина 2,80 метра, широчина 1,10 метра и ще тежи максимум 250 килограма с шофьора. Формата естествено ще е аеродинамична. Височината на електровозилото ще е 1,10 метра, което значи, че шофьорът ще е почти в легнало положение на около 40 сантиметра от земята. Тъй като е градски автомобил, той трябва да е снабден с всичко- фарове, мигачи и т.н., обяснява Димитров. На въпроса дали шофьорът няма да се чувства прекалено дискомфортно, с усмивка отговаря, че идеята е да се постигне минимален разход на гориво, а не удобство. След представянето в Ротердам колата ще бъде преработена, ще я направим по-удобна и ще направим всичко възможно да я популяризираме, допълва Димитров. Той разкрива още, че има планове електромобилът да се ползва като атракция във Варна, както и да се търсят варианти за по-практичното му бизнес приложение, например да разнася поща. За създаването на модерното икономично возило ще са необходими минимум 10 хиляди евро, допълва Димитров. По думите му ръководството на университета ще помогне сериозно за участието на младежите в Еко-маратона, но ще се търсят и спонсори. При представянията ни досега на състезанията бюджетът
ни винаги е бил много скромен, връща се назад във времето Димитров. Според него участието на българите се дължи по-скоро на ентусиазма на младежите, отколкото на някаква специална подкрепа. Докато варненци винаги са разполагали с бюджет между 5 и 10 хиляди лева, на някои от другите отбори само инструментите им струват повече, разказва Димитров. Въпреки неприкрития ентусиазъм от предстоящото състезание и създаването на електромобила той се отнася доста скептично към бъдещето на този тип коли. Според мен перспективата им все още е под въпрос, казва Димитров. Според него основният проблем е, че батериите им са ужасно скъпи. Цената им е между 8 и 20 хиляди евро, а срокът на годност е до 10 години, което означава, че е абсурд да се продават втора ръка, коментира инженерът. Той посочва като проблем и зареждането на колите. Ако е бавно, човек трябва да има гараж, за да си включва автомобила, казва Димитров. По думите му за бързото зареждане- в рамките на 15-20 минути, зарядните системи ще консумират много силен ток - 150-200 ампера. Това е непосилно за сегашната ни мрежа и трябва да се гради нова, обяснява специалистът. Той се съгласява с аргумента, че този тип коли са малки, маневрени и лесни за паркиране, но риторично поставя въпроса какво се случва, ако някой те удари. Заместването на традиционните горива с вода или други течности Димитров определя като фантазии. Според него е проблем и използването на биогорива. За да се работи само на биогорива и да се задоволят всички потребности, Земята трябва да я направим на три-четири етажа, да се сеят само подходящите култури, а ние да ядем камъни, смее се инженерът. Като допълнителен проблем посочва и доста спорното влияние на тези горива върху състоянието на двигателя. Според мен най-перспективни са биогазовете, казва Димитров. По думите му източници на такива могат да бъдат градските сметища или заводите за преработка на битови отпадъци. Метанът може да се ползва спокойно, стига да се намерят инвеститори, за да изградят необходимите съоръжения за добиването му, обобщава специалистът.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg