EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Пари за бедни от магистрали /от стенограма /

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Пари за бедни от магистрали /от стенограма /

mail06:50 | 02.04.2013прегледи 625 коментарикоментари 0


Служебното правителството одобри отпускането на над 40 млн. лева, които да бъдат предназначени за социални помощи за най-уязвимите групи на обществото. Близо половината от тези средства ще бъдат за сметка на бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Ето какво показва стенограмата от заседанието на Министерски съвет миналата седмица - обясненията на регионалния министър Екатерина Захариева за това ще пострада ли строителството на магистрали?

Проект на Постановление за преструктуриране на нелихвените разходи по републиканския бюджет за 2013 г.

Марин Райков: Давам думата на министъра на финансите.
Калин Христов: Благодаря Ви, господин министър-председател. Колеги, започвам от общото към частното. Ние имахме този ангажимент да направим допълнителни мерки за подкрепа на заетостта и за най-уязвимите, които дискутирахме миналата седмица на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Естествено, там имахме в мащаб, в пъти по-големи предложения като обем разходи.
Това, което ние направихме с Деяна и с Катя (Деяна Костадинова и Екатерина Захариева - бел.р.) като се координирахме, е първо да опитаме всеки сам да предложи колко пари би отделил за този приоритет на правителството. Изпратихме тази таблица, в която всеки да каже колко би отделил. От общото доброволно усилие получихме обратно от Министерство на регионалното развитие и благоустройството по това постановление за 150 милиона – това, което те считат, че няма да могат да усвоят – 19 867 000, които можем обратно с решение на Министерския съвет да вземем от Министерство на регионалното развитие и благоустройството и да използваме за този приоритет. Другата част от тези имейли и писма, които ви бях изпратил, е всеки сам да идентифицира резерви. Най-критичен и най-ефективен е министърът на земеделието, който е идентифицирал почти 4 милиона резерви. Тоест, това са 42% от всички идентифицирани резерви. Усилието доведе до 9 300 000 милиона доброволни идентифицирани резерви, от които 42% точно са от министъра на земеделието и храните.
Като цяло, общото впечатление е, че министърът на земеделието е единственият, който опровергава тезата, че никоя администрация никога няма да се откаже сама от пари. Но той пък доказа тезата, че навсякъде има резерви, обаче никой никога няма да си ги каже.
Оттук нататък, тъй като този доброволен подход така или иначе не сработи, а ние все пак имаме този ангажимент, имаме последващ Национален съвет за тристранно сътрудничество и нашата роля е да решим от къде да приоритизираме парите, така че да доставим това, което сме обещали. Подходът, който избрах, съгласуван с двете вицепремиерки, е да вървим в посока да вземем издръжката като база, от която издръжка да извадим всички делегирани бюджети, тоест – бюджети, които не са фактически под контрола на самото министерство. Голяма част има в образованието такива, в здравеопазването, те са изписани в докладната. В спорта има делегирани бюджети за спортните училища. В културата също има делегирани бюджети. Тоест, делегираните бюджети, бюджетите, които не са под контрола на самото министерство (и Външно има такива делегирани за дългосрочните командировки), тях ги изваждаме от базата и вече виждаме разхода за издръжка, който е в контрола на всеки министър. Решавайки наобратно уравнението, имаме тези почти 20 милиона от Катя и имайки програма за около 40 милиона решаваме наобратно и от 2,5% намаление на издръжката би довела до доставяне на допълнителен ресурс, така че да имаме тези 41 милиона, в които мерките, за които сме се ангажирали, да ги приложим.
Това, което искам да кажа е, че независими институции са освободени от това упражнение. Не може правителството да намали издръжката на президента, това е независима институция, затова Президентството, Народното събрание, съдебната власт, са изключени. Те са описани в докладната. Това, което решаваме днес, е кой колко принос да даде. Не казваме, че всеки трябва да вземе от издръжката. Ако някой има резерви на друго място, какъвто беше случаят при договорното упражнение с Министерския съвет, може да вземе от там резерви и да каже тези резерви да бъдат използвани. Не е задължително да е издръжката, но трябва да се направи този принос в общия бюджет. Добре е, когато идентифицирате резерви, да използвате собствения бюджет, тъй като много често се търсят резерви, които не са под контрола на министерството, тоест – трябва да се използва самият бюджет на министерството. В таблицата е обобщен общият резултат.
Трябва да има дискусия и да решим дали избираме този подход, тъй като имаме ангажимент.

Екатерина Захариева: Колеги, аз очевидно съм от министерството, което ще даде всъщност най-много пари и точно поради този факт искам да подчертая, че процентът стигна до 2,5. Искам да припомня, министърът на финансите го каза в началото, как се стигна до това ПМС. Ако си спомняте всичките се събрахме и помолихме за отговорен преглед така, че да не се реже оттам, откъдето всъщност би било трудно да се отреже. И това направиха, уви, наистина само няколко министерства. Министърът на финансите го направи, може би бяхме две. Поради тази причина се стигна, защото, ако се сметне процентът, който Министерство на регионалното развитие и благоустройството дава, той вече е над 5,5-6. Факт е обаче, че идеята беше наистина да се направи преглед и там, където може да се отреже, да се отреже.
Искам да подчертая, че това, че се взимат тези пари от постановлението не означава, че министерството ще спре инфраструктурните проекти, напротив. Това беше абсолютно обективният, внимателен анализ дали тези пари ще трябват тази година. Оказа се, че абсолютно при запазване на темпото на строителството на два от обектите, даже при засилването на някои от тях, тези средства ще са необходими за следващата година.
В крайна сметка всички знаем защо се стигна до служебен кабинет. Хората наистина имат нужда от тези мерки, които сме обещали да предприемем. Поради тази причина аз считам, че наистина ако се вгледаме в бюджета на министерствата внимателно, предприемат се мерки за икономии, би могло да се случи това. Да, сигурна съм – и Министерство на регионалното развитие и благоустройството ще бъде затруднено, като говорим за разходите, които са свързани с издръжката на самото министерство. Така че, ние обещахме тези мерки и считам, че трябва да направим всичко възможно, за да ги изпълним не само защото сме ги обещали, а защото хората имат нужда от тях. Така че аз лично считам, че трябва да подкрепим този проект на постановление на Министерския съвет. Опитахме да направим, до тук се стигна, само две министерства предложиха суми, които са по-големи от 2,5% и подчертавам, че до тези 2,5% се стигна, защото всъщност Министерство на регионалното развитие и благоустройството даде доста голяма сума, която е почти една трета от това, което ще е необходимо за мерките, но без да застрашаваме големите и важни инфраструктурни проекти, това е много важно.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1048