EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Пак бензинът скъп, но го купуват

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Пак бензинът скъп, но го купуват

mail15:10 | 21.03.2012прегледи 645 коментарикоментари 0


Отчитаме рекорден скок на цените на горивата. По някои бензиностанции дизелът струва 2,74 лв. за литър, показа проверка на „Хоризонт”, а най-масовото гориво А- 95 вече се продава за 2,68 лв. Дни след като "Лукойл" повиши цените на едро с близо 2%, някои от големите вериги бензиностанции увеличиха цените на горивата за литър с 5 до 10 стотинки. Съвсем очаквано хората недоволстват, разказа служител, който не пожела да се представи. На други бензиностанции цените са между 2,63 и 2,64 за литър бензин А-95, а цената на дизела варира между 2,60 и 2,69. Цените са непосилни за джоба на българина, казват шофьорите.
Министърът на транспорта Ивайло Московски коментира след правителственото заседание в Кюстендил, че цените на горивата трябва да се определят на пазарен принцип и че държавата няма много инструменти да се меси при определянето им. Той обясни, че следи ситуацията и припомни решението на Комисията за защита на конкуренцията, че има картелно споразумение между трите основни компании на пазара. Сега те обжалват това решение и ако успеят да докажат цените си, няма да бъдат санкционирани, но ако не успеят, ще настояваме за максимален размер на санкциите, добави министър Московски.

 "КЗК не е ценови регулатор на който и да било пазар, комисията не може да определи цената на стоката или услугата, не може да я намали, не може и да я увеличи. Тя може да наложи само санкция на страните, които координират действията си спрямо фиксирането на една цена". Това заяви председателят на КЗК Петко Николов минути преди да влезе в икономическата комисия на НС за изслушване във връзка с извършена проверка за картелно споразумение при търговията с горива, предаде репортер на БГНЕС. КЗК предяви твърдение за картел срещу четири компании на пазарите на бензин и дизелово гориво, че са нарушили Закона за защита на конкуренцията и Договора за функциониране на ЕС. Фирмите са "Лукойл България" ЕООД, "Ромпетрол България" АД, "Нафтекс Петрол" ЕООД и "ОМВ България" ООД. Нарушението се състои в забранено споразумение и съгласувана практика за определяне на цени, които по своята цел или резултат предотвратяват, ограничават или нарушават конкуренцията на пазарите за търговия на едро на бензин и дизелово гориво.

Целият процес по процедура ще трае около 3 месеца, докато обществото и специализираните органи получат ясен отговор. Освен глобата, до 10% от оборота, от комисията могат да санкционират дружествата и да постановят прекратяването на тази практика, която е в основата на обвинението, което в момента са получили, обясни Петко Николов. Защото засега тези дружества имат само обвинение. Естествено те имат правото да предявят искове впоследствие по граждански път, ако сметнат, че са претърпели вреди.

Даже и понякога да усещаме действия, които представляват нарушение на нашия закон всичко е въпрос на доказване. Николов категорично отрече от комисията досега да са прикривали картел. "Обвинение за прикриване звучи много нелогично", посочи той. Ако съмненията ни се потвърдят и докажат, това само по себе си е основание за тези, които са претърпели вреди от тази забранена практика да претендират по граждански път в съответните съдилища за обезщетение.

Най-рано след три месеца може да се стигне до окончателно решение на КЗК, потвърди Николов. На 9 март 2011 г. стартирахме секторния анализ и го приехме на 27 юли 2011 г., за около 4 месеца и половина. Това са изключително кратки и съкратени срокове. Ако някой ги определя като дълги, то по-скоро трябва да погледне какво правят другите антимонополни комисии в страни-членки на ЕС, уточни Николов.

И продължи: процедурата е следната – имаме едномесечен срок, в който страните правят своите възражения, срокът е започнал да тече, защото връчихме на четирите страни определението. След изтичането на този срок следва в не по-малко от 14-дневен срок , ако страните са поискали, да се проведе изслушване. След приключването на изслушването, ако са направени множество възражения и са представени нови писмени доказателства, се нуждаем от определен срок, в който да ги обсъдим и да видим какво значение биха имали по отношение на крайния резултат, продължи Николов.

След това по смисъла на координационния механизъм с Генерална дирекция "Конкуренция", Регламент 1, ние сме задължени проектът за решение да го изпратим на ЕК, които в едномесечен срок трябва да изразят експертното си становище по отношение на правилността и верността на направените от нас изводи в този проект за решение, обясни Николов. Ако те се потвърждават, внасяме този проект на закрито заседание, произнасяме се, подписваме го и го обявяваме на медиите. Това е окончателният акт на КЗК, който се качва на електронния регистър на комисията и всички могат да го прочетат, заключи Петко Николов. /БГНЕС


Тагове: бензин, ръст, цени
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg